Gå til innhold
Hundesonen.no

Lapp på butikken om valper til salgs


Renate A

Recommended Posts

For et par uker siden så jeg en lapp henge på en butikk om Schafervalper som var til sags etter høy premierte foreldre, hva syntes dere om denne salgsmåten?

Jeg har gått og tenkt litt på det og lurer på hva dere syntes?

Er det ok å henge opp en lapp på butikken om et kull? Er oppdretter seriøs da? Eller virker de desperate etter å selge valpene?

-det var sot/hvitt bilder av begge foreldrene og fullt navn samt "meritter" på foreldrene i annonsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne kan en oppdretter være like seriøse uavhengig om de averterer valpekull på en lapp på butikken eller på internett. Det er jo en annonse om at det er valper til salgs, uansett metode det gjøres på. Det kan jo også hende disse oppdretterene ikke har tilgang på internett, og derfor valgte de den "gode, gamle måten".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes da ikke at det er så useriøst egentlig, det er jo og reklamere får oppdrettet, og ønsker man valpene i nærområdet, så er jo det en fin måte og gjøre det på kanskje. Jeg mener så lenge lappen innholder seriøs info skjønner ikke jeg helt hva som skulle være så useriøst med det egentlig. Folk luker man jo uannsett ut over telefonen,og evnt besøk før man avtaler noe valpekjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker på lapper som henger på butikken så er det som regel brukte barnevogner til salgs eller savnet melding på en katt og et par ungjenter som vil sitte barnevakt. Ser ikke helt for meg at det er blandt disse lappene jeg vil ha min neste hund. Det er ikke sikkert oppdettet er noe mindre seriøst da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig at oppdretter er seriøs og alt sånt, men for meg så virker det useriøst/lite proft.

Trenger ikke være sånn, men jeg oppfatter det sånn.

For meg er det ikke noen god måte å reklamere/annonsere et valpekull.

Da er det bedre med annonser i blader, hjemmeside til raseklubben ( men en kommer kanskje ikke med der :) ) og andre måter.

Slik jeg tenker da, hvilke personer når man ved å henge lapp på butikken ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ser ikkje på det som noe mer useriøst enn å sette inn en annonse i avisen eller på nett... Og som oppdretter kan det jo være bedre å få solgt valpene i nærmiljøet, lettere å holde kontakt og få følge med valpene da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er noe useriøst over det. Slike lapper henges ofte opp i nærmiljøet, i håp om at du kan få gode hjem til dine valper i nærheten av deg. Slik kan det også være lettere med oppfølging og samarbeid. I tillegg kan det være enklere for oppdretter å eventuellt kunne ta med seg avkommet på utstillinger ++, om en slik avtale er inngått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er vel ingenting som sier at man gjør enten eller...? Selv om man henger opp lapper i nærområdet, vil det jo ikke si at man ikke annonserer andre steder.

Om jeg skulle hatt ett valpekull, ville jeg vært interessert i å få flest mulig kjøpere så jeg kunne velge ut de beste for min valp. Om valpene hadde havnet i nærområdet, er jo dette en bonus, og gjør det enklere å følge de opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ser ikkje på det som noe mer useriøst enn å sette inn en annonse i avisen eller på nett... Og som oppdretter kan det jo være bedre å få solgt valpene i nærmiljøet, lettere å holde kontakt og få følge med valpene da.

Dette tenkte jeg også på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser både for og imot..oppdretter vil nok få folk fra nærmiljøet, men siden dette var avkom fra brukslinjer, så ville det vel være best å annonsere andre steder selvom det stod på lappen at de helst ville at de skulle brukes innen bruks.

Jeg ser ikke på tavlen på supern som det samme som internett, der søker intreseerte hundefolk etter det de ønsker, på supern får lappen alle slags treff. :)

Jeg personlig ville ikke lagt opp mitt oppdrett etter å henge opp lapp på supern, men man gjør selvfølgelig som man selv vil, det eneste som er lurt er at man sikkert får mange intresserte (-og mange å luke bort) og mange fra nærmiljøet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke på det som useriøst, og oppdretteren vil få et større utvalg. Og på supern går vi da alle en gang iblandt, men klart de fleste som er interessert i brukshunder kontakter velkjente kennler og kikker nok ikke på en lapp på butikken. Det er både for og imot her, men useriøst syns jeg ikke det er. Men oppdretteren får kanskje mer arbeid med å luke ut useriøse/ikke aktuelle valpekjøpere da de når en mye større gruppe mennesker enn om de annonserer igjennom raseklubben og hundeblader. Det er nok både fordeler og ulemper med sånn annonsering, men det gjør ikke oppdretteren useriøs i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er helt enig med Hønefar! så lenge de velger en god eier, så er det vel samme hvor de får den eieren fra!

jeg tenker at hvis jeg skulle solgt valper, hadde jeg annonsert mye, så jeg får mange interesserte! slik at jeg kan velge den jeg tror kommer til å passe best på hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser både for og imot..oppdretter vil nok få folk fra nærmiljøet, men siden dette var avkom fra brukslinjer, så ville det vel være best å annonsere andre steder selvom det stod på lappen at de helst ville at de skulle brukes innen bruks.

Jeg ser ikke på tavlen på supern som det samme som internett, der søker intreseerte hundefolk etter det de ønsker, på supern får lappen alle slags treff. :)

Jeg personlig ville ikke lagt opp mitt oppdrett etter å henge opp lapp på supern, men man gjør selvfølgelig som man selv vil, det eneste som er lurt er at man sikkert får mange intresserte (-og mange å luke bort) og mange fra nærmiljøet

Men nå er det vel ingen som vet om vedkommende i tillegg har annonsert både i avis og på internett...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er det vel ingen som vet om vedkommende i tillegg har annonsert både i avis og på internett...?

Det er sant, jeg bare har gått og fundert på dette og har ikke funnet ut om jeg syntes dett er riktig eller feil.

jeg vet bare at jeg mest sannsynelig ikke hadde hengt opp en lapp på butikken, men meninger og smak er jo som baken, delt i to. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge personen som skal selge valpene er selektiv mtp hvem som får kjøpe hundene så ser jeg ikke problemet. Da kan man for min del markedsføre seg hvor som helst.

Signerer den.

Jeg synes det blir dumt å trekke konklusjoner om hvorvidt oppdrettere er seriøse eller ikke basert på en lapp i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg hadde nok heller ikke gjort det... :) Poenget mitt var at vi vet ikke om oppdretter i tillegg til den lappen har gjort andre forsøk og på å få solgt valpene. :)

Det er sant, men det var ikke denne ene saken vi diskuterte, men genrellt om det er greit å henge lapp på supern.

Om jeg skulle kjøpe meg ny hund hadde jeg ikke startet å lete på supern liksom.

Men jeg tviler ikke på at seriøse og flinke oppdrettere kan henge opp lapp der også, men fleste parten av de som henger lapper der er vel heller litt middelmådige ?? Vet ikke, kanskje det bare er mitt inntrykk .....

Om jeg skulle selge noen valper så ville jeg valgt å annonsere på raseklubben sin hjemmeside ( for selvsagt ville jeg avle i henhold til raseklubbens krav ) og evt i diverse blader. Og da ville nok valpene vært solgt. Det kan sikkert være vanskeligere med raser som har masse kull/oppdrettere/populæritet.

Men igjen, jeg tenker stort sett på sånne lapper som lite proff og ville aldri kjøpt valp derfra. Oppdretter kan sikkert være like seriøs og flink, men nei .....

Enig med Hønefar som sier at det viktigste er å være selektiv og velge rett eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok jeg kunne kjøpt valper som averteres på butikken, så lenge oppdretteren er seriøs. Jeg skal jo uansett besøke dem og se på valper og mor før jeg bestemmer meg. Er ikke som jeg hadde ringt og sagt "ja, hei, det gjelder de valpene, jeg tar en jeg!" :)

Jeg har funnet en katt etter lapp på butikken, så hvorfor ikke hund. Er like opptatt av sunnhet og rene slektslinjer på begge artene jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske så mange mennesker som er innom butikken for og handle hver dag, og veldig mange kaster et blikk på oppslagstavlen. Så jeg ser ikke hvorfor det skal være mer useriøst og annonsere med en lapp,som det er og sette annonsen i lokalavisa? de fleste tenker vel ikke, aha valper ja.. kasnje vi skal kjøpe oss en valp til 10000 kr for sånn morro skyld :) de fleste tenker seg som regel godt om når det er snakk om penger i bilde. Og oppdretteren kan uansett luke ut dem som ringer.. samme som han/hun ville gjort om det stod på nett eller i avisen.

men er da verre med lapper som den jeg så sist der det stod: kom og hent oss! søte engelsksetter bl. valper gis bort snarest! men det er jo en helt annen diskusjon :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...