Gå til innhold
Hundesonen.no

hundeeier som er redd for hunder

Fillerya

Recommended Posts

Vi var hos veterinæren i dag og vaksinerte Tussie. Da vi kom ut fra kontoret og inn i venteværelset skremte Tussie vettet dama skrek høyt og gjemte seg bak skranken! Hun sa hun var livredd for hunder. Sambo stakk i bilen med Tussie mens jeg sto i kø for å betale. Dama skulle ha zoolac til chihuahuaen sin. Da fikk jeg nesten sjokk.

Hvordan kan man ha hund og samtidig være livredd for andre hunder? Jeg tror jeg aldri har sett så mye sminke på ei dame før og hun hadde sikkert 7 cm høye hæler. Det er tydelig at denne dama hadde en pyntegjenstand og ikke ei bikkje.

Synes synd på den bikkja som har en sånn eier. Hva gjør hun om de møter andre hunder på tur? De går nok ikke tur, den har nok ei veske den blir båret i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja man kan lure noen ganger.

Er vel en del folk som er redd store hunder, selv om de har hunder selv. Eller er redd "skumle" hunder som amstaff, rottis, schæfer, redd løse hunder osv

Jeg er ikke redd andre hunder, men har ikke noe behov for å ha andre hunder oppå meg heller. ( fremmende hunder som hopper, buser rett på meg og min hund osv ) Men jeg er ikke redd nei.

Folk slutter i grunn aldri å overraske meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare husk å ikke dømme folk uten at du kjenner dem! jeg ser ut som jeg er liv redd når jeg går forbi andre hunder.. jeg er liv redd høye lyder, så jeg er redd for at hunden skal bjaffe på meg.. (å jeg som har en hund som bjeffer! jeg begynner å bli litt vandt til det) og hvis en hund står å bjeffer og knurrer på meg, så blir jeg redd. men det skjer jo veldig skjeldent..

jeg vet også om ei som var veldig redd hunder, men likte de veldig godt ellers... hun skaffet seg en hund, og er ikke redd den, men med en gang fremmede hunder kommer, stivner hun litt til..

noen er redde andre hunder men ikke sin egen.

men jeg ser hva du tenker! en hund har behov for å være hund, men eieren har ikke gjort noe slik at du skal bekymre deg for hunden. man vet jo aldri hva den hunden gjør når de kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok ikke man kan sammenligne andres hunder og sin egen sånn sett. Du lærer deg jo å kjenne din egen hund, og lærer deg blant annet noe av din egen hunds adferdsmønster. Det er vel ganske normalt at noen er redd små hunder, og andre er redd store hunder. Om de har hund selv eller ikke har vel egentlig ikke så mye å si. Tidligere var jeg redd småhunder, da jeg selv har blitt glefset i fingeren av et par småhunder (som barn). Det er mye som kan ligge til grunne for frykt for andres hunder/hunder i det hele tatt, så forsåvidt skjønner jeg at noen kan bli skremt av en diger OES.. :) (selv om de aller fleste har et avslappet forhold til akkurat den rasen)

Men jeg forstår hva du mener. Man har jo alle en tendens til å se an personer, og danne seg et bilde av hvordan de er ut i fra utseende og førsteinntrykk. Hvis denne damen var en slik "paris Hilton lookalike"-type, skjønner jeg at det er lett å tenke at hun bare har hund som pyntegjenstand. Men om det er sant eller ikke kan man ikke vite om man ikke kjenner personen det er snakk om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok ikke man kan sammenligne andres hunder og sin egen sånn sett. Du lærer deg jo å kjenne din egen hund, og lærer deg blant annet noe av din egen hunds adferdsmønster. Det er vel ganske normalt at noen er redd små hunder, og andre er redd store hunder. Om de har hund selv eller ikke har vel egentlig ikke så mye å si. Tidligere var jeg redd småhunder, da jeg selv har blitt glefset i fingeren av et par småhunder (som barn). Det er mye som kan ligge til grunne for frykt for andres hunder/hunder i det hele tatt, så forsåvidt skjønner jeg at noen kan bli skremt av en diger OES.. ;) (selv om de aller fleste har et avslappet forhold til akkurat den rasen)

Men jeg forstår hva du mener. Man har jo alle en tendens til å se an personer, og danne seg et bilde av hvordan de er ut i fra utseende og førsteinntrykk. Hvis denne damen var en slik "paris Hilton lookalike"-type, skjønner jeg at det er lett å tenke at hun bare har hund som pyntegjenstand. Men om det er sant eller ikke kan man ikke vite om man ikke kjenner personen det er snakk om..

var første avsnitt også ment til meg? det jeg mente er at: hun med chiuauaen, kan jo være redd andre hunder om hun ikke er redd sin egen.. da tenkte jeg litt på meg selv at jeg ser ut til å være liv redd, men er jo ikke redd min egen! slik som du Maria skriver... hvis jeg forstår deg riktig..? er enig med deg altså:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke på chiuauaen som en hund i visse tilfeller jeg da? :) For mange(dvs IKKE alle) er de kun pyntegjenstander og brukes ikke til annet enn å sitte i en veske, og være med på shopping hele dagen.

For de som "bruker" chiuauaen til dette, ser de nok ikke på hunden som en hund. Og da kan de jo faktisk være redd andre hunder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at chihuahua-eiere kan være redd hunder generelt, men likevel ha hund selv (miniatyr)... Jeg kan liksom ikke i min villeste fantasi forstå hvordan en chihuahua kan virke skremmende på noen som helst, men kan godt forstå at store hunder kan være det...

Og by the way - kunne sikkert møtt opp på veterinærkontoret i høye hæler og et greit lag med sminke på, men det er ikke dermed sagt at jeg ikke trasker i marka fullt utstyrt i joggings og med fett hår også! Det er vel noe som heter at man skal ikke skue hunden på hårene eller fanten på fillene? :)

Når det er sagt, er heller ikke jeg særlig fan av hundehold for pyntens skyld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun dama sa hun var livredd hunder og da tydeligvis ikke bare store hunder. Jeg vet jag var veldig raskt til å forhånddømme denne dama, men tror alle her hadde vært enig med meg om dere hadde sett henne.

Greit at man som hundeeier kan være litt redd andre hunder og ikke sin egen. Men det er forskjell på det og det å være livredd. Hvordan skal man da få sosialisert hunden sin? Dersom den dama bruker hunden sin som veskepynt, så tregnger vel ikke hunden å sosialiseres fordi den ikke kommer til å omgå andre hunder uansett.

Hun dama minnet meg veldig om min svigermor. Min sviger mor er opprinnelig fra et land som ikke har så stor omgang med hunder (noe hun dama hos vetten også var). Hun har også sååå lyst på pomme fordi de er så søte og kan kose med henne hele dagen. Hun surfer på nettet og finner mye sukkersøte klør og halsbånd og drømmer seg vekk. MEN min svigermor er livredd hunder. Hun har kommet seg veldig etter at vi fikk hund, men er fremdeles livdredd andre hunder. Jeg ser ikke for meg at hun får seg sin egen hund, isåfall synes jeg veldig synd på hunden. Ikkemisforstå jeg har ei super svigermor, men hun egner seg ikke til å ha hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var hos veterinæren i dag og vaksinerte Tussie. Da vi kom ut fra kontoret og inn i venteværelset skremte Tussie vettet dama skrek høyt og gjemte seg bak skranken! Hun sa hun var livredd for hunder. Sambo stakk i bilen med Tussie mens jeg sto i kø for å betale. Dama skulle ha zoolac til chihuahuaen sin. Da fikk jeg nesten sjokk.

Synes ikke det er så merkelig da man har en så liten "hund". Da jeg hadde Rottweiler opplevde jeg det samme ved et par anledninger hos veterinæren, enda den var snill som et lam, bjeffet ikke og fremsto som en rolig hund.

Men er enig med deg gjeldende det å gå tur. Kan ikke være noe særlig for hunden om ikke eieren lar hunden få leke litt med andre hunder. Men for det vi vet så kan det jo hende at hun kjenner hundene i nabolaget og er trygg på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...