Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor bør akvariet stå?


millis

Recommended Posts

Kanskje litt mye grus men det er en smakssak.

Har selv gravd grop i grusen til kolba i yngelkaret. Bare sjekk at temperaturen holder seg stabil over noen dager så ser du om kolben er grei.

Kolben må ikke stå loddrett eller ligge vannrett, den kan godt stå litt på skjeve uten at det gjør noe.

Kampfisk bør gå i minst 30 liter, men en enslig hanne kan gå i en 20 liter. Men da blir det ikke noe annen fisk på deg da.

Og gullfisk bør du glemme av flere grunner: de trenger et stort kar en lavere temperatur enn annen tropisk fisk

Guppy er anbefalt i 40 liter og oppover, men et par-tre hanner går sikkert greit. men jeg tror ikke du bør ha par for da blir det fort fullt... :P

Sammen med guppyen kan du ha ei kampfiskhunn eller to. De er fredelige og går med det meste.

Netteliten: Hvorfor i all verden skal du ha salt i et kar til ferskvannsfisk?? Salt tar overhodet ikke bort Nitritt! Nitritt dannes fordi bakteriefloraen i filtermaterialet ikke har fått utviklet nok av de rette bakteriene som bryter ned Nitritt, eller ved svært dårlig vannhygiene slik at filteret overbelastes. Eneste salt duger til er ved behandlign av enkelte sykdommer, men da behandles fisken i et saltbad - ikke i karet. Enkelte fiksearter, f.eks. Corrydoraser, er svært følsomme for salt og kan faktisk dø av det.

Aquasafe er bortkastete penger. Det er et middel som binder tungmetaller i vannet og det er ikke et utbredt problem med kranvannet her i norden.

Alger har ingen sammenheng med næring i vannet, det reguleres av lysforhold (fotosyntesen som gjelder her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Plantene dine ser da fine ut de! Hørtes jo ut som om du kvesta de helt. :P

Men jeg synes du har altfor mye grus i da men... Hvor mye tok du oppi?

3 Guppyhanner og et par kampfiskhunner oppi der blir bra vet. Flott at du la ut bilder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He,he,he nei di ser bedre ut etter at jeg klipte dem ned :P

Var den store grønne bak til venstre jeg ikke er venner med! Ble ikke di beste bildene, hadde bare mobilkameraet. Får legge ut med fisk i og få tatt med bedre kamera når den tid kommer. Men, over til grusen....

Jeg aner ikke helt hvor mye det er for jeg sa jeg hadde 20l kar og da henta butikkmannen en åpna sekk å helte i en plastpose. Var billigere det en å kjøpe fin dyr stein, så da helte jeg oppi det han mente var bra.

Syns du jeg bør ta noe av det ut igjen???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, da...

Ja,ja på`n igjen. Men nå må jeg være forsiktig så jeg ikke mister min lille "hybelboer" :P

Da jeg titta inn i vannverdnen min, noe jeg ofte gjør selv om det ikke er fisker der enda, så la jeg merke til en liten stein på det ene bladet på planta. Så litt nærmere etter å da var det jo en knøtt liten sneile :P

Håper det ikke gjør noe at han er der???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ta ut halvparten av grusen du. :P

Den snegla kan du fint bare knerte og kaste, ellers har du snart karet fullt - de kalles ikke pestsnegler for ingen ting.... De følger med planter og formerer seg svært, svært raskt og ikke gjør de nevneverdig nytte for seg heller. Og siden du har sett en kan du vedde på at det er flere der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hev oppi en liten stim Praktbotia (sånne med gule og svarte striper), de spiser visst sånne og sneglene forsvant etter kort tid. Kule fisker er det også, men de krever litt plass tror jeg. Ellers finnes det sikkert kjemisk sneglekverk eller et alternativ tre, ta opp alle plantene, skylle av dem og plukke sneglene av for hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Praktbotia er flotte snegleryddere og du vil ha den fisken da, men noen ciklider snapper også snegler.

Ellers er det enkleste å fjerne de du ser ved kjøp av planter, hver uke ved vannbyttet og øvrig stell.

Har heldigvis ikke hatt noe problem med pestsnegler, så bare du fjerner de fra plantene før de settes i karet er mye gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk sånne for en stund siden etter å ha kjøpt nye planter. oppdaget først en, den knertet jeg og iløpet av en ukes tid knertet jeg vel 200 stk. Trodde de var borte, men nå ser de ut til å ha kommet igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, så dumt med di sneglene da... <_<

Jeg har hvertfall nå tatt ut ca halvparten av grusen og den ene lille sneila jeg har sett. Så måtte jeg jo plante på nytt. Kriga igjen med hatplanta mi :lol: Nå ble jeg så irritert at jeg kasta halve planta i søppla!! Her er dagens resultat:

30102006132324p76bnq1xvnt0.jpg

Ja, se... varmekolba er ikke nedi grusen lengre ;)

30102006132325y1o3hfrsrlu3.jpg

Er jeg på rett spor nå, vil fiskene trives her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Netteliten skrev:

Fiskene kan dø om det blir nitrittopphopning i vannet, så pass på at det ikke er mye matrester i vannet, det skaper Nitritt. Litt salt i vannet er bra, det tar bort Nitritt og Aquasafe bør du ha oppi! Så finnes det vannprøver en kan ta, for å sjekke forholdene.

Med salt mener hun ikke vanlig salt, men akvariesalt. Jeg har en type som heter ektozon akvariesalt.

Å når det gjelder snegler kan du gange det antallet du ser med 10. F.eks. ser du 10 snegler har du i allefall 100 i karet.

Og dere trenger fisker til å fjerne snegler: ikke kjøp praktbotia hvis du har lite akvarium for den blir 30 cm lang. Kjøp f.eks en mindre type botia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt det ble nevnt at det var akvariesalt og ikke vanelig salt :) Det trodde jeg da jeg først leste innlegget :lol: Jeg har sånn Aquasafe i vannet mitt :)

Fikk sjekka vannet da jeg kjøpte fiskene mine også, vi har eget vann så jeg var litt redd for mye kalk og div, men testen viste at vannet var perfekt :D

Jeg fjerna sneila jeg fant og så fant jeg en til dagen etter, men etter det har det ikke vært noen nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Auquasafe er ikke nødvendig å bruke, men gjør ingen skade. Men det blir egentlig det samme som å tømme pengene i do... Aquasafe binder tungmetaller og klor men er et produkt som er laget for kontinentet - i Norge er det svært lite med tungmetaller og det brukes så lite klor i vannet at det sjeldent gjør utslag i akvariet.

Kalkholdig vann har innvirkning på PH'n så PH Minus er alltid lurt å ha stående i skapet. Sjekk PH'n en gang i mnd. og juster - norsk kranvann er oksygentrikt og dermed har en PH på godt over 7,0.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste et sted om at en måtte bruke akvariesalt. Og da jeg forhørte meg på 3 ulike butikker sa de alle at når man setter i ny fisk, burde en bruke dette saltet, og ved hvitprikke etc.

Jeg sa at jeg har maller og Corydoras, men ble anbefalt likevel, men ikke like mye som ved sykdom.

Jeg spurte også det med Aquasafe, men det MÅ jeg ha, så sant jeg ikke har brønnvann, sa de...

En vet jo ikke hva en skal tro snart.

Jeg bruker aquasafe når jeg bytter mye vann, ikke når jeg bytter bare litt. Er det ok?

Eller kan jeg trygt slutte med det så sant PH er fint?

jeg har brukt DH salt for ferskvannsakvarie, og Noraq akvariesalt.

Det står på dem;

-Forebygger Nitrittforgiftning.

-Støtebehandling ved stress.

-Effektiv overfor parasitter og sopp.

DH salt er spesielt utviklet for norsk akvarievann.

Så til deg som skal ha nytt kar, kanskje har du fisk allerede?

Men Platy er en fin og fargerik fisk som går kjempe fint sammen med kampfisk hann, om det er det du har lyst på! Jeg fikk øynene opp for dem først da det fulgte med to stk da jeg kjøpte brukt akvarie! Kjempe pene er de. ofte er fisken penere når den kommer hjem, enn i butikken! Da får den ro, trives bedre og får finere farge.

Jeg kan også anbefale frossent for som røde mygglarver, det elsker de! og blir så flotte. Det har mye mer næringsverdi enn tørre flak!

kjempe lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart du ha det - hvordan skal de ellers få solgt det?

Aquasafe og akvariesalt er laget for og i andre land hvor vannkvaliteten er av et helt annet kaliber enn det norske, og ingen av delene har noen innvirkning på PH eller Nitritt.

Aquasafe binder tungmetaller i vannet og nøytraliserer salter og gjør ingen skade om du velger å bruke det, men som sagt er vannkvaliteten her i Norge av en så god kvalitet at det ikke er nødvendig å bruke det - hverken jeg eller andre akvarister jeg kjenner bruker det eller har brukt det på mange, mange år.

PH har sammenheng med CO2 og KH.

Akvariesalt er kun nødvendig ved sykdom og da som saltbad - om du ikke har brakkvannsfisk da...

Og hvorfor behandle for sykdommer som ikke er der? Da vil du faktisk kunne få resistens i karet den dagen du virkelig hadde hatt behov av et saltbad.

Nitritt er sluttproduktet av nedbrytningsprosessen av ekskrementer og annet avfall - eneste måten å behandle/unngå det på er at filteret får tiden det trenger til å bygge opp bakteriekulturen som bryter ned nitritten, ikke overbelaste filteret med for mye fisk eller overforing og generell god vannhygiene ved hjelp av jevnlige delvannsbytter - salt har null og niks med nedbrytning av nitritt å gjøre.

Får man en Nitrittbombe i karet er det daglige vannbytter som hjelper.

Her er en link om Corrydoras hvor det spesifiseres at denne fisken er svært ømtåelig når det gjelder salt:

http://akvaforum.no/profile.cfm?id=5259

Les denne artikkelen så ser du hva jeg prøver å si: http://akvaforum.no/text.cfm?id=1685

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Colliegirl: jeg er ikke helt enig med deg i det du skriver om akvariesalt, akvariesaltet kan være med på å forhindre sykdom hos fisken og hindre utvikling av sykdom, hvis man bruker det jevnlig. Jeg har i litt akvariesalt hver gang jeg bytter vann, ikke mye men ei halv tesje eller noe lignende. Å like vell er ikke fiskene resistent, for som du sier skal men bruke saltbad når fiskene blir syke. Så lenge du ikke bruker "saltbadmengde" i akvarie tror jeg ikke det er så stor farer for resistens.

Men når det gjelder akvasafe og lignende produkter er det sant det du sier, selv om jeg bruker det innimellom. Men bare for å være på den sikre siden. "Better safe then sorry"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Colliegirl: jeg er ikke helt enig med deg i det du skriver om akvariesalt, akvariesaltet kan være med på å forhindre sykdom hos fisken og hindre utvikling av sykdom, hvis man bruker det jevnlig. Jeg har i litt akvariesalt hver gang jeg bytter vann, ikke mye men ei halv tesje eller noe lignende. Å like vell er ikke fiskene resistent, for som du sier skal men bruke saltbad når fiskene blir syke. Så lenge du ikke bruker "saltbadmengde" i akvarie tror jeg ikke det er så stor farer for resistens.

Men når det gjelder akvasafe og lignende produkter er det sant det du sier, selv om jeg bruker det innimellom. Men bare for å være på den sikre siden. "Better safe then sorry"

Jeg har saltet siden i sommer, ikke mistet en eneste corydoras enda.

Men har lest linken og skal ta hensyn til den...

Men en blir jo forvirret når alle mener forskjellig.

Men da gidder jeg ikke kjøpe ny Aquasafe.

Jeg har enda ikke hatt hvitprikk, har mistet to Dverggurami på en uke, men ellrs ikke mistet noen fisk siden jeg startet med akvarie i sommer, forhåpentligvis gjør jeg noe riktig...

Er fersk, vil lære så mye som mulig!

Jeg har også hørt en kan bruke vanlig salt, men da uten jod. Også ved syktom.

å få resistent akvarie er ikke noe moro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre Netteliten blir nok aldri folk enige når det gjelder akvarium og ting som har med det. Hos noen kan noe funke/gå bra og hos andre går det ikke bra i hele tatt. Ingen akvarium eller fisk er like. Så det er vanskelig, spesielt det og vite hvem man skal høre på og hvem ikke.

Vet mange som bruker salt i akvariet, og coryene har det helt fint. Kommer helt sikkert ann på mengden salt man bruker. Ei venninne av meg har 4 kar med cory, og hun sier hun alltid bruker salt i karene, uten at hun har mistet en eneste cory.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en artikkel om vannverdier, tilsetningsstoffer, salt m.m og bør absolutt leses: http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?t=1062976

Spesielt # 3b og 3c er aktuell i denne diskusjonen vedr. salt.

Går du og patter på en pastill med små mengder antibiotika daglig lurer jeg på hva som skjer den dagen du blir syk og trenger en antibiotikakur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en artikkel om vannverdier, tilsetningsstoffer, salt m.m og bør absolutt leses: http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?t=1062976

Spesielt # 3b og 3c er aktuell i denne diskusjonen vedr. salt.

Går du og patter på en pastill med små mengder antibiotika daglig lurer jeg på hva som skjer den dagen du blir syk og trenger en antibiotikakur...

Men denne artikkelen om handler bruken av natriumklorid = bordsalt. Ikke akvariesalt. Og jeg som jeg har forstått det hele tiden er det to forskjellige ting. Eller?

Og det du sier med antibiotikakur, kan jo stemme d, men enn andre typer medisiner som astma og allergimedisiner, de brukes ofte hele året, men hjelper fortsatt når man virkelig trenger de, bare du øker mengden litt. Hva om bruken av salt kan sammenlignes med astmamedisiner og ikke antibiotika?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...