Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke fôrtyper finnes?

Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine
Skrevet

Milo er skikkelig treig i magen og har vært det lenge..Nå skal vi skifte fôr, og jeg lurer på hvordan fôr typer som egentlig finnes?!

Vet av:

* Olivers

* Eukanuba

* Iams

* Royal Canine

* Pro Pac

* Hills

Og sikkert flere..

Kopier gjerne denne listen og tilføy mer :P

Ingen vits og legge til samme fôr ganger, da blir det mye rot og rot liker vi ikke :P

Kommer til og spørre litt om jeg får høre noen nye fôrtyper, så hold fast! ;)

Skrevet

* Olivers

* Eukanuba

* Iams

* Royal Canine

* Pro Pac

* Hills

*Sportsman's pride

*Labb

*Best choise

det var det jeg kom på i slengen ;)

Guest Christine
Skrevet

* Olivers

* Eukanuba

* Iams

* Royal Canine

* Pro Pac

* Hills

*Sportsman's pride

*Labb

*Best choise

*Troll

det var det jeg kom på i slengen :P

Labb og Troll liker han ikke .. :P

Men noe info om Best Choise (hørtes ut som et bra valg :P ) og Sportman's pride?

Har hørt om et fôr på BE, men husker ikke hva det het ;)

Forresten så har jeg en meget aktiv setter-gutt på 4 og snart et halvt år...Meget kresen.

Skrevet

* Olivers

* Eukanuba

* Iams

* Royal Canine

* Pro Pac

* Hills

*Sportsman's pride

*Labb

*Best choise

*Troll

*Husse

*Norwegian Polar

*Precept

*Josera

*Lone star

Var bare de 5 jeg kom på akkurat nå B)

Skrevet

* Olivers

* Eukanuba

* Iams

* Royal Canine

* Pro Pac

* Hills

* Sportsman's pride

* Labb

* Best choise

* Skyttens Special

* Vom og hundemat

* Norwegian Polar

* Flatazor

* Happy Dog

* Doggy

* Josera

Skrevet

Labb og Troll liker han ikke .. :P

Men noe info om Best Choise (hørtes ut som et bra valg :P ) og Sportman's pride?

Har hørt om et fôr på BE, men husker ikke hva det het ;)

Forresten så har jeg en meget aktiv setter-gutt på 4 og snart et halvt år...Meget kresen.

Jeg vil virkelig anbefale Sportsman's pride :P

Vanilla går på best choise, men vet ikke hvordan dette vil fungere på treg mage..

Jeg har tenkt til å gå over på sportman etter at best choise sekken er brukt opp.

Jeg vet at sportman har 3 typer for men har bare en pose å lese på her :P

Grunnen til at jeg valgte dette foret er at det er spesielt til hunder som er sensitive for soya biff og ettelerannet :P

du kna jo prøve å undersøke det og sjekke om de har noe som passer til Milo :P

Skrevet

* Olivers

* Eukanuba

* Iams

* Royal Canine

* Pro Pac

* Hills

*Sportsman's pride

*Labb

*Best choise

Og:

* BenteKronen

* Pro Plan

* Troll

* Husse

* Triumph

*Franks Gold ( eller noe sånt )

Noen som jeg kom på i farta.

Guest Christine
Skrevet

* Olivers

* Eukanuba

* Iams

* Royal Canine

* Pro Pac

* Hills

* Sportsman's pride

* Labb

* Best choise

* Skyttens Special

* Vom og hundemat

* Norwegian Polar

* Flatazor

* Happy Dog

* Doggy

* Josera

OJ! Her var det mange ukjente ;)

Kan du fortelle litt om Doggy, Skyttens Special, Flatazoe og Happy Dog?

Og en ting til:

Legg helst til fôrtyper du kjenner til(har erfaringer med), og ikke butikkfôr!

Edit:

Franksgold har jeg jo hørt veldig mye positivt om, og endelig har det kommet en forhandler i Tr.heim igjen..Kanskje jeg skal ta meg en tur ned til Piren og snakke med folk om det og få prøveposer? :P

Skrevet

* Olivers

* Eukanuba

* Iams

* Royal Canine

* Pro Pac

* Hills

* Sportsman's pride

* Labb

* Best choise

* Skyttens Special

* Vom og hundemat

* Norwegian Polar

* Flatazor

* Happy Dog

* Doggy

* Josera

* Nutram

* Purina Pro Plan

* Franks

Skrevet

Pro Plan er veldig mye brukt blant fuglehundfolk her hvor jeg bor. Vi bruker det nå på begge hundene våre. Willis hadde en periode nettopp på Royal Canine og det funket forsåvidt bra hvis man tenker på pels og avføring og slikt, problemet var at han ikke likte smaken på foret (performance 4800). Begge de to er jo veldig gode for.

Skrevet

Vil og bare si at jeg har brukt royal canin til amy i over 2 år nå, og har ingenting negativ å si om dette foret.. men dette er da noe som varierer fra hund til hund..

Skrevet

Og en ting til:

Legg helst til fôrtyper du kjenner til(har erfaringer med), og ikke butikkfôr!

Jeg har brukt Eukanuba, BenteKronen, Olivers og Pro Plan

Kom på noen for til: Canadian, Eagel Pack, Kobuk, Robur

Ingen erfaring med noen av disse.

Har brukt Pro Plan 1,5 år, men synes bikkja har fått veldig mye pels og skal derfor prøve et forbytte selv.

Ellers har det fungert bra. Vet om veldig mange som er fornøyd med dette.

Skrevet

* Olivers

* Eukanuba

* Iams

* Royal Canine

* Pro Pac

* Hills

* Sportsman's pride

* Labb

* Best choise

* Skyttens Special

* Vom og hundemat

* Norwegian Polar

* Flatazor

* Happy Dog

* Doggy

* Josera

* Nutram

* Purina Pro Plan

* Franks

* Mera Dog

* Bente Kronen

* Kobuk

* Robur

* Eagel Pack

* Spesific

* Canadian

* Lone Star

* Triumph

* Troll

Guest Christine
Skrevet

Såå mange jeg ikke vet av jo.. :)

Men hvordan er V&H til dagligdags?

Brukt det jo på en jakt her, og Milo var storfornøyd ;)

Skrevet

Jeg har startet å fore 50/50 med tørrfor og VH

Kun brukt 1 uke så tidlig å si noe enda, men så langt alt bra.

Brukte det for 1 år siden og var fornøyd da også.

Vet ikke helt hvordan det fungerer under hard bruk, men det finner jeg ut etterhvert.

Guest Christine
Skrevet

Ja 50/50 kunna jo ha vært greit da :) Får nok bare ta turen nedover til en forhandler og snakke med de om tørrfôr også når vi evnt. har brukt det en stund så kan vi jo begynne med 50/50 ;)

Skrevet

De fleste som forhandler VH har også tørrforet Skyttens. Dette har jeg hørt mye bra om.

Da kan man få kjøpt VH + tørrfor samtidig :)

Det er litt av en forjungel ja

Selv står jeg mellom Hill's, Royal Canine eller Spesific som jeg kunne tenke meg å prøve, men har ikke helt bestemt meg enda ......

Guest Christine
Skrevet

De fleste som forhandler VH har også tørrforet Skyttens. Dette har jeg hørt mye bra om.

Da kan man få kjøpt VH + tørrfor samtidig ;)

Det er litt av en forjungel ja

Selv står jeg mellom Hill's, Royal Canine eller Spesific som jeg kunne tenke meg å prøve, men har ikke helt bestemt meg enda ......

Hmm...Får snakke litt med pappa(Han som betaler ;) ) så kanskje vi skal prøve skyttens og V&H :)

Har ikke prøvd noen av de fôrtypene du snakker om, men jeg har brukt Royal Canine Energi(beregnet på jakthunder) og de var skikkelig gode. Milo som er ganske kresen likte de rå godt ;)

Skrevet

OJ! Tusen Takk :)

Tar meg nok en tur på Piren i morgen eller i overimorgen og snakker litt med de(forhandler Franks og Brit). Om det ikke blir en av de så har jeg mange kandidater her :P

Takk folkens! ;)

Synes jeg du gjør lurt i! ;)

Har veldig gode erfaringer med begge fôrtypene de fører! Veldig rimelig er det også, og det er jo ingen ulempe! ;)

Guest Christine
Skrevet

Synes jeg du gjør lurt i! ;)

Har veldig gode erfaringer med begge fôrtypene de fører! Veldig rimelig er det også, og det er jo ingen ulempe! ;)

Ja, også virket det som om det var det ultimate fôret for fuglehunder :)

OT: Du kommer fra Trondheim? (Innbiller meg at det var du som lå inn en link til Franks og Brit på Hund i trondheim forumet? :P Om det var deg så takk for ide'en ;))

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...