Gå til innhold
Hundesonen.no

trassalder/pubertet?


Turnip

Recommended Posts

Nå har Mike virkelig begynt å komme i en periode med trass og bøll, fikk høre at det var en liten pubertet han hadde kommet i ;)

Nå om dagen er det om å gjøre å gjøre alle tingene han vet så godt han ikke får lov til. Han har begynt å stikke av om dagen, så jeg kan ikke ha han løs på tur eller i hagen. Han har alltid kommet i full fart på inkalling, men nå er det stikk motsatt, han vet at han skal komme, men han bare rygger og bjeffer og du ser i øya hans at han virkelig skal erte meg. Jeg prøver å løpe andre vei og "gjøre litt av meg" men han gir blanke... Han løper etter biler, hunder, mennesker og hester.

Hva gjør jeg?? han er så flink på innkalling og alltid vært det, men nå skal han virkelig teste meg...

Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du må få litt mer kustus på hunden. Hunden skal ikke presse seg ut mellom beina på deg for å stikke av! ;) Så det bør du ta tak i. Det med vinduer må du prøve å finne en annen løsning på. Virker litt merkelig hvis en hund får opp et vindu med barnesikring. :P Da får du holde vinduene igjen når hunden er uten oppsyn. Puberteten varer fra 6 mnd alderen og oppover. Det er veldig forskjellig fra hund til hund. Så er det en til periode rundt 1,5- 2 års alderen. Men mange hunder er bare uoppdragene og har ikke så mye med pubertet og gjøre, selv om mange vil skylde på det. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, dette er HELT normale tilstander - særlig hvis man ikke har forventet at de skal komme. Det handler om å sørge for å ha fortsatt kontroll, forebygge at hunden faktisk klarer å stikke av - som Djervekvinne er inne på, og ha det i hodet at det ER normalt for en hund å bli voksen. Og at alle hunder er gjennom denne prosessen - akkurat som ungdom er, på vei mot voksenlivet.

Du må gjøre ting enkle og klare for hunden din, og sørge for at han ikke klarer å ta deg på senga - gjennom å klare å stikke av, for eksempel. Du må ta tøylene og styringen, ikke gjennom å bli sint og kjefte - men å være smartere enn ham, og likevel konsekvent.

Det er mange som nærmest tror at hunder "må" bli ulydige, og unnskylder dem med at de er i puberteten. Men det handler mer om å ta høyde for det - vite at det kommer, og forberede seg. Litt seint for deg, men for dem med yngre hunder: Sørg for en innkalling som sitter, ikke la den skli ut, og når hormontiden nærmer seg så ha heller hunden litt ekstra i bånd, sørg for at forsterker i form av en favorittleke eller godis er best mulig, jobb målbevisst - ikke med de vanskelige treningstingene, men med normal hverdagslydighet, så BLIR det faktisk ikke vanskelig.

De er "bare" hunder, og de er dummere enn oss... ;)

Kjøp deg en hundebok som følger hunden og sier litt om alderstrinn, dette er bare starten. Du vil få en periode frem til to år der hunden din er tenåring/ung voksen - og så blir neste greie gjerne at han barsker seg opp og blir mer mann, og kanskje blir "slemmingen" og den som skal bråke med andre. Hvilket han IKKE skal få anledning til, fordi du nå VET at det kan du kanskje komme til å oppleve...

Ligger du i forkant, så ser du tegnene - og da kan du legge opp trening deretter.

For det det EGENTLIG handler om, er at hunden får sterkere drifter og trang til å prøve seg ut i en verden som blir større og mer spennende - og da ser du hvor lydig du EGENTLIG klarte å få ham før dette startet, og hva som sitter igjen når det blir prøvd opp mot en spennende verden av damer og andre hannhunder å måle seg med...

Beste valpen på valpekurset/begynnerkurset kan bli et ulydig beist, hvis du tror "jobben er gjort" - og hunden så begynner å vokse til. Du er ikke alene om det, det er altså normalt, så med litt innsats og omtanke så klarer du det nok greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...