Gå til innhold
Hundesonen.no

når tispa føder


Tonje

Recommended Posts

Jeg lurer rett og slett på hvordan oppdrettere gjør det når tispa skal føde.Skal man være til stede og passe på,eller er det best å la tispa være i fred å la naturen gå sin gang?Hva er vanlig?

Her sitter vi standby i dagene både før og etter fødsel og bidrar også med støtte og oppmuntring, "unnarydding" av allerede fødte valper, etc etc etc under fødselen. Selvsagt!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, minst to netter uten søvn i forbindelse med valping her også..

Passe på at alt går normalt, at ikke fødselen stopper opp, fjerne de morkakene man kan (tispen får ikke alle hvis det er mange), passe på at mor får vekk alt slim og "gørr" fra valpene så de raskt får puste, sørge for at mor blir servert vann hvis hun er tørst, noen godbiter (kylling, ofte) hvis hun er sugen på noe, fortelle hvor utrolig fliiiink hun er når det gjør som mest vondt..

Helt enkelt støtte henne når det står på, men la henne ha (tro hun har) kontroll..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! det var det jeg trodde ja,og har fått inntrykk av.Måtte spørre,etter å ha vært på en oppdretters hjemmeside,og ble litt betenkt.

Der hadde tispa begynt å føde nokså sent,og det varte noen timer før alle valpene var ute.Etter at den siste valpen hadde kommet(trodde oppdretter),gikk h*n å la seg(var jo bare 3timer til h*n skulle på jobb!). Så til oppdretters store forundring(som "kjente" det var tomt da h*n forlot tispa)var det kommet en til i løpet av natten. Er dette vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! det var det jeg trodde ja,og har fått inntrykk av.Måtte spørre,etter å ha vært på en oppdretters hjemmeside,og ble litt betenkt.

Der hadde tispa begynt å føde nokså sent,og det varte noen timer før alle valpene var ute.Etter at den siste valpen hadde kommet(trodde oppdretter),gikk h*n å la seg(var jo bare 3timer til h*n skulle på jobb!). Så til oppdretters store forundring(som "kjente" det var tomt da h*n forlot tispa)var det kommet en til i løpet av natten. Er dette vanlig?

Det er stor forskjell på oppdrettere - og det er ingen hemmelighet at ikke alle tar like godt vare på hundene sine hverken før, under eller etter en fødsel. Å forlate en nybakt mor med kull valper er uansvarlig mener jeg - selvsagt skal det være folk i nærheten både i dagene FØR fødsel og i dagene etterpå!

Jeg ligger på flatseng med et øye åpent de første nettene (sist var jeg der 1 uke - ved forrige kull holdt jeg stand i fjorten dager, da var tispa førstegangsmor...) og det blir veldig lite tid til annet enn valpepass. Når jeg så smått begynte på jobb igjen hadde vi selvsagt husmorvikar!

MVH/Lotta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et lite spørsmål fra meg...

er det helt fantastisk å ta mot valper? eller er det slitsomt?

Jeg kan selvsagt bare svare for meg selv :D , og vil nok si at det er like fantastisk i hvert kull. Det er ingen annen plass jeg finner en slik type ro, som i valperommet under fødselen. :D

Ellers vil jeg også si at jeg alltid tar fri slik at jeg kan være sammen med mor og valper den første leveuken, da den er det mest kritiske i valpestadiet. Passer alltid på at jeg tar temperaturen på tispa den siste uken før fødsel, slik at jeg kan være godt forberedt på fødsel.

Men lite søvn må man beregne seg før/under og etter fødsel :D Men tro meg, det er verdt det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...