Gå til innhold
Hundesonen.no

Atopisk eksem


Vala

Recommended Posts

Vel, nå titter eksemet igjen frem på tøtto mi (småtrollet på 8 år altså, i tilfelle "tøtto" gir dere andre assosiasjoner jf. tidligere tråd med IW :D)

Legene vil jo smøre på med kortisonkremer, men siden de behandler symptomene og ikke årsaken, og samtidig sliter på huden-så er det en "ikke sak".

Så, nå lurer jeg på tips til behandling av symptomer, samt ideer til hvordan finne ut årsaken til eksemet. Allmennpraktiserende leger mener jo at atopisk eksem er på lik linje med virus, ingenting man kan gjøre for å unngå det-det er bare sånn... blæh...

Jeg på min side, mener at dette bare er tull og fanteri fra legestandens side. Og mener at det må være noe som er i ubalanse i kroppen hennes og som resulterer i eksem. Kroppen sier "ugg, dette liker jeg ikke". Det være seg regn, dårlig vær, sol, mat, drikke, dyr osv...

Har dere noen tips til hva som kan være grunnen til eksemet (uansett hvor "far fetched" ideen er?)? Vellykkede undersøkelser som dere har hørt om eller lignende?

Takker og bukker for alle ideer, uansett om det er OT eller ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv atopisk eksem. enkelte ting fungrer for meg.

Eks så bør jeg holde meg unna røde frukter og grønnsaker med mindre det er forvellet (div kokt/stekt)

Ikke at det er så aktuelt for en liten unge, men sminke holder jeg meg unna da det skaper utbrudd.

Så det vandlige: mild vaske middel, skyllemiddel osv

Om hun har noen andre allergier så kan mat som kryssreagerer med f.eks Bjørk gi utbrudd av atopisk eksem.

Nå har jeg holdt på med dette en stund og siden jeg gjor dem endringene har den atopiske eksemen holdt seg på ett minimum. (jeg hadde mye på hele kroppen) Men det tok nesten 6mnd før dem endringene hadde noen utslag på eksemen. Fram til det begynnte å fungere brukte jeg sterke kortison kremen (Elcon) og masse fuktighets krem.

Når jeg var på det værste så var det ingenting som dempet kløen mer enn en varm dusj og masse god fuktighetskrem etterpå.

Føler med den lille jenten, det er virkelig slitsomt å ha den stikkingen i kroppen hele tiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske så enig med deg det emd ubalanse i kroppen..

Prøvd aloe vera eller akupunktur? med akupunktur kan du kanskje rette opp i ubalansen..?

Aloe vera var :) på min kropp og gjor faktisk eksemen værre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå titter eksemet igjen frem på tøtto mi (småtrollet på 8 år altså, i tilfelle "tøtto" gir dere andre assosiasjoner jf. tidligere tråd med IW :D)

Legene vil jo smøre på med kortisonkremer, men siden de behandler symptomene og ikke årsaken, og samtidig sliter på huden-så er det en "ikke sak".

Så, nå lurer jeg på tips til behandling av symptomer, samt ideer til hvordan finne ut årsaken til eksemet. Allmennpraktiserende leger mener jo at atopisk eksem er på lik linje med virus, ingenting man kan gjøre for å unngå det-det er bare sånn... blæh...

Jeg på min side, mener at dette bare er tull og fanteri fra legestandens side. Og mener at det må være noe som er i ubalanse i kroppen hennes og som resulterer i eksem. Kroppen sier "ugg, dette liker jeg ikke". Det være seg regn, dårlig vær, sol, mat, drikke, dyr osv...

Har dere noen tips til hva som kan være grunnen til eksemet (uansett hvor "far fetched" ideen er?)? Vellykkede undersøkelser som dere har hørt om eller lignende?

Takker og bukker for alle ideer, uansett om det er OT eller ikke :D

Jeg hadde også noe sånt. Klødde og styrte på.. :P Etter besøk til hudlege ble jeg ikke akkurat klok, han mente det var været..! :) Men så hadde det seg sånn at vi bodde i Bergen da, og skulle flytte, og når vi flyttet, forsvant det..! :P Tror jeg er allergisk til regn.. hehe..

Jeg ville også prøvd akupunktur, har stor tro på det. Evt homeopati. Der er jo hele filosofien å behandle problemet, ikke symptomene. Kan jo hende hun vokser det av seg også, siden hun er så ung. Har vokst av meg allergi for høy, fx. Men det er kjipt så lenge det varer, da..

Noen sverger til kremer av ymse slag. Moren min har funnet en som virker mot "alt", men husker ikke navnet. Broren min har noen utslett som ligner, og han smører seg med sånn krem og da forsvinner det. Kortison er jeg imot, det er nokså kraftige saker, og jeg syns man bør unngå det så lenge som mulig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blandt annet allergier som utløste atopisk eksem. Etter noen år med bioresonansbehandling og akepunktur som skulle dempe både allergenen og eksemen ble jeg adskillig bedre og nå har jeg nesten ikke atopisk eksem lengre. Vil absolutt anbefale bioresonans som en alternativ behandligsmetode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske så enig med deg det emd ubalanse i kroppen..

Prøvd aloe vera eller akupunktur? med akupunktur kan du kanskje rette opp i ubalansen..?

Aloe Vera har rett og slett ikke funket. Av og til virket det nesten som om det ble forverret. Og da har jeg også forsøkt forskjellige Aloe Vera "kremer". Fordi alle "insisterer" på at den de bruker fungerer osv ;) Så det har blitt endel, men jeg tror ikke at det er løsningen på hennes eksem ihvertfall.

Akupunktur du, pinlig, jeg skal jo snart forsøke det selv for første gang grunnet ubalanse i kroppen *knis* Pinlig, har ikke tenkt så langt når det gjaldt henne!

Takk skal du ha Marianne!

Cirtusfrukter skal du ikke gi henne, det fikk i værtfall ei venninne av meg beskjed om da hennes barn har atopisk eksem. Hun bruker aloe vera der barnet har fått eksem.

Mm, vet det. Men tøtto er heller ikke glad i sitrus, så det er heller ikke der det "bøtter" på.

Og Aloe funker altså ikke på min.

Jeg hadde også noe sånt. Klødde og styrte på.. :P Etter besøk til hudlege ble jeg ikke akkurat klok, han mente det var været..! :) Men så hadde det seg sånn at vi bodde i Bergen da, og skulle flytte, og når vi flyttet, forsvant det..! ;) Tror jeg er allergisk til regn.. hehe..

Jeg ville også prøvd akupunktur, har stor tro på det. Evt homeopati. Der er jo hele filosofien å behandle problemet, ikke symptomene. Kan jo hende hun vokser det av seg også, siden hun er så ung. Har vokst av meg allergi for høy, fx. Men det er kjipt så lenge det varer, da..

Noen sverger til kremer av ymse slag. Moren min har funnet en som virker mot "alt", men husker ikke navnet. Broren min har noen utslett som ligner, og han smører seg med sånn krem og da forsvinner det. Kortison er jeg imot, det er nokså kraftige saker, og jeg syns man bør unngå det så lenge som mulig..

Homeopati har jeg forsøkt på henne. I utgangspunktet fordi hun hadde så mye vondt i magen da hun var mindre (mm, har lurt på om det er en forbindelse her). Da vi gikk "videre" og jobbet med eksemen hennes, så kom det jo noen endringer for å si det slik. Altså, hun hadde mye eksem på ledd og inne i "haser" og sånt. Inne i albueleddet (altså ikke albuen, men motsatt side?). Etter behandling så flyttet det på seg, og har nå plassert seg på hendene hennes. Dvs. først var det på håndleddene, så videre til mellom fingrene...

Så det har noe for seg-men det har liksom "stoppet" opp. Og det å ha sprekker i huden mellom fingrene kan jo alle tenke seg hvordan er :P

Men du, hadde du giddet å høre med din mor hva den kremen heter? Da hadde du vært en knupp altså! :P

Her kan du lese om bioresonans:

http://www.westbytunet.no/bioresonans.html

En bioresonansterapaut kan utføre dette. Her er en liste: http://www.bioresonans.no/medlemslink.html

Shit, det hørtes sinnsykt spennende ut! Typisk at det ikke er en behandler her i Bergen! Hvor mye koster det sånn ca?

Tantungen min på litt over et år har atopisk eksem men har hørt at 80% blir kvitt denne eksem før hun er er 4år, stemmer det??

Nja, den har jeg ikke hørt før iallefall. Vedr. atopisk eksem så har jeg hørt at man som regel vokser det av seg. MEN, det er liksom veldig vagt mtp alder. Har forstått det slik at man som regel blir voksen (jeg ble godt over tyve før det tutlet sin vei).

MEN, jeg har hørt noe om alder før, og det gjaldt "storkebitt". Fødselsmerker som også tøtto hadde da hun ble født. Dette er noen små lilla flekker bak i hårfestet i nakken hennes. Iflg lege/helsesøster så skulle dette forsvinne når hun ble over året... hun har dem enda ;) Men det gjør jo ingenting, de er jo bare søte... de er HENNE liksom ;)

EDIT: tullet litt med Google her og kom over denne linken. Her står det faktisk at de kan vokse det av seg i 6-7 års alderen.

http://www.psoriasis.no/--/?/=1&//=41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tantungen min på litt over et år har atopisk eksem men har hørt at 80% blir kvitt denne eksem før hun er er 4år, stemmer det??

Dette stemmer, jeg hadde det selv fram til jeg var 2 år så ble det borte. Men det kom 10 ganger værre tilbake når jeg ble 18år :) Det er ikke så mange det vender tilbake på da, jeg er vell en av få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit, det hørtes sinnsykt spennende ut! Typisk at det ikke er en behandler her i Bergen! Hvor mye koster det sånn ca?

Tror jeg betalte 500kr for en behandling, og hadde cirka en behandling i måneden, men det er noen år(2-3?) siden da. Hun jeg var hos var kjempeflink. Hadde matallegi, allergi for dyrehår pluss en god del andre sesongallergier. De fleste er borte eller veldig dempet. Eksemen er nesten helt forsvunnet, men jeg tar fortsatt mine forhåndsregler(ikke bruke parfyme, sminke, mild såpe osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akupunktur du, pinlig, jeg skal jo snart forsøke det selv for første gang grunnet ubalanse i kroppen *knis* Pinlig, har ikke tenkt så langt når det gjaldt henne!

Takk skal du ha Marianne!

Bare hyggelig! ;) Håper det går bra med både tøtto og deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig! ;) Håper det går bra med både tøtto og deg! :)

Hehe, takk for det! Med tøtto vil det nok alltid gå bra, om jeg så må ofre livet mitt for henne ;)

Med meg, vel det gjenstår å se-men om jeg gleder meg til å bli stukket på... Gjett om jeg gjør!:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, takk for det! Med tøtto vil det nok alltid gå bra, om jeg så må ofre livet mitt for henne ;)

Med meg, vel det gjenstår å se-men om jeg gleder meg til å bli stukket på... Gjett om jeg gjør!;)

Det skjønner jeg! Gleder meg til den dagen jeg begynner å stikke jeg!! :):P Føles ganske lenge ut her jeg leser om generell farmakologi og generell patologi, skla på foelesnnig kl 9.. *gjeeeesp* ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillesøsteren min var og er veldig, veldig plaget av atopisk eksem. Hun var mye værre da hun var mindre, men har det fremdeles. Vaskemidler i klær må være supermilde, bruke så mye ull og andre naturlige stoffer mot huden som mulig. Base krem (a-base, heter den kanskje?) er den "daglige" kremen, mens kortisonkrem brukes når hun er på sitt værste. Homeopatibehandling var veldig effektivt, det var det. Jeg har igrunn ingen skikkelige råd, jeg tenkte bare å øøse ut av min egen erfaring her:p

Håper det går bedre med tøtto=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter selv med atopisk eksem, og en krem som har hjulpet meg er den norske kremen Zona. Det finnes to forskjellige kremer av denne, en hvit vedlikeholds krem, og en rød for å bruke når utslettet er ille.

Finnes på helse kost butikker rundt om i landet.

Link

http://www.matoghelse.no/problemer-med-hud...9258-48621.html

Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillesøsteren min var og er veldig, veldig plaget av atopisk eksem. Hun var mye værre da hun var mindre, men har det fremdeles. Vaskemidler i klær må være supermilde, bruke så mye ull og andre naturlige stoffer mot huden som mulig. Base krem (a-base, heter den kanskje?) er den "daglige" kremen, mens kortisonkrem brukes når hun er på sitt værste. Homeopatibehandling var veldig effektivt, det var det. Jeg har igrunn ingen skikkelige råd, jeg tenkte bare å øøse ut av min egen erfaring her:p

Håper det går bedre med tøtto=)

Ja, her går det i Neutral vaskemiddel til klærne (måtte også jobbe som en helt for å få eksen til å vaske sine og tøttos klær med det-vaskemidlene hos Europris var jo sååå mye billigere må vite ;))

Men altså, vedr. ull. Jeg har hørt at folk med atopisk ikke skal bruke det jeg??

Sliter selv med atopisk eksem, og en krem som har hjulpet meg er den norske kremen Zona. Det finnes to forskjellige kremer av denne, en hvit vedlikeholds krem, og en rød for å bruke når utslettet er ille.

Finnes på helse kost butikker rundt om i landet.

Link

http://www.matoghelse.no/problemer-med-hud...9258-48621.html

Siri

Oi, supert Siri. Denne kremen har jeg ikke brukt på henne. Men den hørtes enormt interessant ut! Gjett om den skal kjøpes inn! Tusen takk!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her går det i Neutral vaskemiddel til klærne (måtte også jobbe som en helt for å få eksen til å vaske sine og tøttos klær med det-vaskemidlene hos Europris var jo sååå mye billigere må vite ;))

Men altså, vedr. ull. Jeg har hørt at folk med atopisk ikke skal bruke det jeg??

Oi, supert Siri. Denne kremen har jeg ikke brukt på henne. Men den hørtes enormt interessant ut! Gjett om den skal kjøpes inn! Tusen takk!

:)

Knis. Det er helt sikkert bare jeg som blander "skal bruke ull" med "skal ikke bruke ull";) Beklager feil opplysninger;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min husket ikke navnet, men kaller den "hæstkræm".. hehe.. (trønder, skjønner du..) Hun kjøper den på en lokal butikk her, og hun som driver butikken blander den selv. Hvis du er veldig interessert, kan jeg kjøpe og sende. Brukes egentlig til hester, men de har en med "menneske-etikett" på, fordi noen syns det er ekkelt å bruke noe som er beregnet på dyr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det høres ut som en veldig fin ordning  Min senior kan ikke gå så lange turer lengre pga. en dårlig skulder, men samtidig har hun bare ett gir, og det går i hundre hver eneste tur. Så jeg må begrense henne veldig for at den skuldra ikke skal bli enda verre. Hun er jo en liten hund så jeg hadde håpet på å kunnen gå turer med henne i sekk, men det var hun i hvert fall ikke interessert i 🙈 Hun har også blitt fullstendig hemningsløs på sine gamle dager (et snev av demens?), så hvis jeg ikke følger med på henne hele tiden driver hun med de mest utrolige akrobatiske påfunn (som å kaste seg ned trappa), så her er det selvmordsforebygging på daglig basis... Heldigvis har vi Nosework da, som hun elsker. Det er virkelig en fantastisk aktivitet for gamle hunder, og ettersom, det er uoffisielt kan vi konkurrere selv om hun går på medisiner. Til helga skal vi på kurs i Nosework, og i juli er vi påmelding Nord-Norges første Nosework-konkurranse  Så helt dødt er det ikke her, men savner det livet vi hadde før utrolig mye. Dette er første gang jeg har gammel hund, så jeg er nok litt i sjokk over hvor begrensende det faktisk er.  Ellers luftet jeg så smått tanken på å kjøpe ny hund som kan bo hos min mor inntil videre, og hun var ikke helt fremmed for det. Den eneste innvendingen var "men hva gjør vi når jeg skal reise bort?" 😅 Hun og samboeren har hatt hund i "alle år", men nå som pensjonister ønsker de et litt friere liv uten hund. Men en hund som kan bo der, samtidig som jeg har det meste an ansvaret ellers, er kanskje ikke en helt fjern idé? 🤔
    • Hilse på Izuba. Henter i juni.)  
    • Jeg har en eldre hund som ikke kan konkurre eller trene så mye lenger. Hun får lengere turer, masse bad og er mer på hengekøyetur. Hun blir også lånt ut til andre, hun er  med en som jogger korte strekninger , og elsker det. Får jo valp nå, og er utrolig fornøyd med den ordningen.
    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...