Gå til innhold
Hundesonen.no

hvilken rase passer meg?


janne&kenny

Recommended Posts

ja.. så var det min tur. dere har sikkert forstått at jeg er på jakt etter ny hund.. jeg kan ikke få en ny før om 2 år.. så jeg har god tid!

det er veldig vanskelig synest jeg! jeg har jo litt allergi, og har tidligere hatt mallom puddel og nå har eg en allergi vennlig blanding. jeg vet ikke hvor mye hensyn jeg skal ta til allergien.. fordi allergien har aldri slått ut, og jeg vil gjerne ha en hund med mindre pels strell.

jeg klarer heller ikke å bestemme meg for om jeg vil ha en stor , mellom eller liten hund. jeg har jo mellomstor hund, men kunne gjerne tenkt meg en litt større... men ikke gigantisk! ca. toller høyde.. men jeg har somregel hunden med meg over alt, så da blir jo det litt vanskeligere med er stor hund enn en liten.

-jeg går ikke timeshvis med tur i skogen, men som kan ta seg flere turer opp til hytta:)

-ikke så enormt pels stell (som de fleste allergi huder krever)

-en som ikke er vanskelig å motivere

-ikke overdrevent jakt instingkt

-ikke bjeffer mye( som de fleste terriere)

- som kan bli utskjørt.

- vil drive med AG og kanskje lydighet bare for morro.

- kan godt trenge psykisk trening.

- det må være en som er snill, og går sammen med hunden jeg allerede har.

-det skal ikke være en lat hund!

- lange ben liker jeg.

- jeg vil også gå på utstillinger , men det er ikke noe jeg kommer til å gjøre mye..

rasene jeg har tenkt på er:

puddel (for mye pels stell, og ikke noe bra miljø innen utstilling)

portogisisk vannhund (for mye pels stell)

schnauzere i alle varianter (bjeffer alt fr mye)

terriere (bjeffer)

BC (miser ikke de valdig mye pels? veldig mange som har denne rasen også)

papilon (litt for liten)

chinese powder puff (er ikke de krevende på en spesiell måte? kan ikke være alene hjemme osv..?)

wheaten terrier (pels stell, bjeffing, sta?)

flatcoat retriver (vet lite om den rasen)

pincher

aussi (for krevende)

har dere noen forslag?

i første omgang vil jeg tenke utenom allergien. jeg vet det er forskjell på hunder.. jeg tenker at hvis hunden hopper i senga skal det ikke være hår over alt! slik at jeg ikk er oppi det hele tiden.

hvilke raser er litt mer allergivennlige enn andre hunder? utenom de som ikke mister pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: ikke alle schnauzere bjeffer. Vår dverg bjeffer f eks kun når det kommer folk til gårds for å varsle, ikke ellers. Dog er det veldig mye pelsstell. Mellomschnauzeren ville jeg uansett styrt unna fordi de både er striere og skarpere enn dverg og riesen etter min erfaring.

For det andre: hva med en basenji?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, har tenkt på basenji men trodde de hadde et annet språk, og trodde ikke det var en hund for en som ikke er så erfaren. men ellers tror jeg det er en hund som er ganske grei for de som har litt allergi, og de bjeffer jo ikke:) jeg er ganske redd høge lyder som balonger, raketter, og bjeffing.. men det har gått greit med den hunden jeg har nå, men ønsker ikke mye bjeffing.

tidligere var planen dvergscnauzer, men vil kanskje ha en litt større... riesen er bare helt nydelig! men har ikke den enormt aktivitets behov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flatcoated Retriever kan være en fin hund :-)

Bruttern er "allergisk" men har aldri reagert på min, det er en rase som takler å gå fra lite mosjon til veldig mye mosjon, er veeeldig treningsvillig, bjeffer lite (alt etter miljøet), er svært rolig hjemme.

Hun har absolutt en av og på bryter, noe som er perfekt.

Røytinga har siden jeg går på vom og hundemat-fôret blitt minimal (men er mye pels som faller av kjapt når røytinga først kommer, er du flink til å børste i denne perioden så går det greit).

Størrelsesmessig så er det vel best med ei tispe.

Har sikkert glemt noe, men om du lurer på noe om flaten så send meg en pm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det virker som en veldig bra hund. mange som har denne rasen. men de røyter vel ganske mye egentlig? jeg gir nå eukanuba (el hva det nå heter).. jeg vet det er for de røyter mer av enn andre men røyter de hele året? er det noen som bare røyter i perioder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det virker som en veldig bra hund. mange som har denne rasen. men de røyter vel ganske mye egentlig? jeg gir nå eukanuba (el hva det nå heter).. jeg vet det er for de røyter mer av enn andre men røyter de hele året? er det noen som bare røyter i perioder?

For å si det sånn, min røyter nå for første gang i år, hun droppa rett og slett vår-røytinga :)

Vom og hundemat og litt olje fra omeganor. Ingen flass, og minimalt med håravfall, klart jeg får av henne litt om jeg børster hele hunden i perioden utenfor røytinga, men det er veldig lite.

Dette varierer selvfølgelig fra individ til individ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BC, Aussie o.l. er jo ikke allergivennlige hunder, og krever fryktelig mye. Jeg synes du skal tenke litt mer på mellomschnauser, hunder og bjeffing er hva du gjør de til, hvis du er konsekvent på dette trenger det ikke bli så mye. OBS på at de kan kreve endel sosialisering. Egentlig synes jeg at mellom- eller storpuddelen er den som passer deg best. Det trenger da ikke bli så mye pelsstell? Invester i en klippemaskin, og hold henne kort hele tiden? Riesen er jo krevende, som du sier selv, og veldig store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jer ser hva du mener aya. jeg tenker at at hunden ikke skal kreve mer enn BC nivå. ang. allergien, er puddelen høyt prioritert! det er jo en rase jeg har erfaring fra, men det er mye pels stell... men det følger jo med rasen. så har jeg lyst å gå på utstilling en gang i blandt, men har hørt at miljøet ikke er så bra.. stemmer det? jeg er ikke noe utstilligs fiksert, men det hadde vert kjekt å vert med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jer ser hva du mener aya. jeg tenker at at hunden ikke skal kreve mer enn BC nivå. ang. allergien, er puddelen høyt prioritert! det er jo en rase jeg har erfaring fra, men det er mye pels stell... men det følger jo med rasen. så har jeg lyst å gå på utstilling en gang i blandt, men har hørt at miljøet ikke er så bra.. stemmer det? jeg er ikke noe utstilligs fiksert, men det hadde vert kjekt å vert med..

Trives veldig godt i miljøet jeg :)

Det fine er jo at med flaten er det nesten ikke pelsstell før utstilling, klippe ører, foter og litt i hals. I tillegg så stiller man jo fritt, slipper å stå og holde hunden her og der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trives veldig godt i miljøet jeg :)

Det fine er jo at med flaten er det nesten ikke pelsstell før utstilling, klippe ører, foter og litt i hals. I tillegg så stiller man jo fritt, slipper å stå og holde hunden her og der.

så greit :D liker ikke snobbe miljø! :D

hva er det ofteste problemet for rasene? feks sykdom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinscher! ;) En perfekt rase spør du meg!

Lite pelsstell, litt lange bein, arbeidsvillig såkalt rolig inne og aktiv ute-hund, spretten og glad. Bjeffer litt kaskje, kommer også an på om du velger pinscher eller dvergpinscher, dvergen bjeffer litt mer. Men det er mest varsling når noen kommer, ikke så ille som mange terriere :)

Pinscher er definitivt min rase! Jeg skal bli oppdretter på rasen, og gleder meg SÅ mye ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke litt risikabelt å satse på en rase som ikke regnes for å være allergivennlig når du har anlegg for allergi? Selv om allergien ikke har slått ut for fullt, er det godt mulig at det er akkurat det som skal til for å få allergien til å blomstre.

Har du sett på lagottoen, forresten? http://www.lagottoklubb.org/ Den er litt mindre enn portugiseren, og har et litt "røffere" image enn puddelen og krever ikke like mye pelsstell. Men de er aktive hunder som trenger en del mosjon. Bortsett fra at jeg har møtt et par stykker, har jeg ikke noe erfaring med rasen utover det jeg har lest om den (men det begynner å bli en del..), så jeg kan ikke urforbeholdent anbefale den, men jeg kan i hvertfall anbefale deg å finne ut mer om den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jer ser hva du mener aya. jeg tenker at at hunden ikke skal kreve mer enn BC nivå. ang. allergien, er puddelen høyt prioritert! det er jo en rase jeg har erfaring fra, men det er mye pels stell... men det følger jo med rasen. så har jeg lyst å gå på utstilling en gang i blandt, men har hørt at miljøet ikke er så bra.. stemmer det? jeg er ikke noe utstilligs fiksert, men det hadde vert kjekt å vert med..

BC er nok en av de rasene som krever aller mest av de vi har som er vanlige i Norge, det er iallefall vanskelig å toppe den. Jeg vil ikke anbefale Border Collie med mindre du vil konkurrere, drive aktivt med en hundesport og gjerne gjete. Dessuten må du ha godkjent gjeterprøve for å få stille ut BC. Det TRENGER ikke være så mye pelstell med en hedklipt puddel, ift mange andre raser med mer pels. Og det ER et sjansespill å ta og kjøpe ikke-allergivennlig rase når du har annlegg for allergi! Puddel egner seg til lp, agility, utstilling og har jo et aktivitetsnivå som passer deg. Dessuten får du den jo i flere størrelser, supergreit;) (elsker pudler:p)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinscher! ;) En perfekt rase spør du meg!

Lite pelsstell, litt lange bein, arbeidsvillig såkalt rolig inne og aktiv ute-hund, spretten og glad. Bjeffer litt kaskje, kommer også an på om du velger pinscher eller dvergpinscher, dvergen bjeffer litt mer. Men det er mest varsling når noen kommer, ikke så ille som mange terriere :)

Pinscher er definitivt min rase! Jeg skal bli oppdretter på rasen, og gleder meg SÅ mye :P

ja har tenkt på den. jeg får undersøke den:)

Er det ikke litt risikabelt å satse på en rase som ikke regnes for å være allergivennlig når du har anlegg for allergi? Selv om allergien ikke har slått ut for fullt, er det godt mulig at det er akkurat det som skal til for å få allergien til å blomstre.

Har du sett på lagottoen, forresten? http://www.lagottoklubb.org/ Den er litt mindre enn portugiseren, og har et litt "røffere" image enn puddelen og krever ikke like mye pelsstell. Men de er aktive hunder som trenger en del mosjon. Bortsett fra at jeg har møtt et par stykker, har jeg ikke noe erfaring med rasen utover det jeg har lest om den (men det begynner å bli en del..), så jeg kan ikke urforbeholdent anbefale den, men jeg kan i hvertfall anbefale deg å finne ut mer om den ;)

takk jeg skal sjekke det ut! jeg tenker også på det at allergien kan slå ut. men jeg tenker stort nå.. og ingen besluttninger blir tatt nå. jeg hører stadig folk som sier at de ikke reagerer på hundene. (ikke allergivennlige.) men tviler på at det er verdt risikoen. hvis den da skulle slå ut, må jeg jo da kvitte meg med hunden. men allegien kan jeg vokse av meg... og jeg har ikke merket noe til den på leeenge! har faktisk aldri kjent noe til den når det gjelder hund. men jeg vil se om jeg kan teste meg skikkelig. testa meg for maaange år siden.. men de vet mye mer nå, og jeg skal snakke med lege osv, vis jeg skal ha en som ikke er allergivennlig.

BC er nok en av de rasene som krever aller mest av de vi har som er vanlige i Norge, det er iallefall vanskelig å toppe den. Jeg vil ikke anbefale Border Collie med mindre du vil konkurrere, drive aktivt med en hundesport og gjerne gjete. Dessuten må du ha godkjent gjeterprøve for å få stille ut BC. Det TRENGER ikke være så mye pelstell med en hedklipt puddel, ift mange andre raser med mer pels. Og det ER et sjansespill å ta og kjøpe ikke-allergivennlig rase når du har annlegg for allergi! Puddel egner seg til lp, agility, utstilling og har jo et aktivitetsnivå som passer deg. Dessuten får du den jo i flere størrelser, supergreit;) (elsker pudler:p)

pudler er veldig bra hunder! tidligere har jeg sakt "aldri mer puddel!!" pga. alt pels stellet, men det følger jo med alle allergivennlige raser!

jeg må ikke stille ut hunden, men det hadde vert gøy!

jeg har ingen planer om å kunkurere. hva konkurerer du?

vet noen forskjell på mellom puddel og konge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Ser at du selv og også andre nevner puddel.

Jeg vil si at puddelen passer til de fleste kriteriene du har satt opp, bortsett ifra det med pelsstell /utstilling.

Det er vanskelig å hevde seg på utstilling med puddel, dersom den er nedklippt. Lammefrisyre er vel fortsatt godkjent, men det er forholdsvis sjelden at pudler med den frisyren 'når opp'...etter min mening og ettersom hva jeg har sett.

Jeg deltok på utstillinger i ca en 10-års periode med puddel. Så har du tenkt deg på utstillinger med en puddel, så må du nok regne med endel pelsstell...

Dropper du utstilling, så er det jo bare å klippe ned... :)

De er nå inteligente og kan brukes omtrent til alt..:-) For ikke å snakke om de vakre bevegelsene og deres flotte gemytt. (stort sett)

Uansett..lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja har tenkt på den. jeg får undersøke den:)

takk jeg skal sjekke det ut! jeg tenker også på det at allergien kan slå ut. men jeg tenker stort nå.. og ingen besluttninger blir tatt nå. jeg hører stadig folk som sier at de ikke reagerer på hundene. (ikke allergivennlige.) men tviler på at det er verdt risikoen. hvis den da skulle slå ut, må jeg jo da kvitte meg med hunden. men allegien kan jeg vokse av meg... og jeg har ikke merket noe til den på leeenge! har faktisk aldri kjent noe til den når det gjelder hund. men jeg vil se om jeg kan teste meg skikkelig. testa meg for maaange år siden.. men de vet mye mer nå, og jeg skal snakke med lege osv, vis jeg skal ha en som ikke er allergivennlig.

pudler er veldig bra hunder! tidligere har jeg sakt "aldri mer puddel!" pga. alt pels stellet, men det følger jo med alle allergivennlige raser!

jeg må ikke stille ut hunden, men det hadde vert gøy!

jeg har ingen planer om å kunkurere. hva konkurerer du?

vet noen forskjell på mellom puddel og konge?

Jeg konkurrerer ikke enda, har bare en valp. Men planen er å konkurrere i lydighet, og prøve oss med gjeting. Aktiv gjeterhund på gård blir han uansett, så han får gjete noen timer i uka. Ellers trener vi søk og lydighet i ca en time hver dag, da er hunden rolig og fin inne. Får han ikke det han trenger flere dager på rd klatrer han på veggene. Border Collie har ofte et veldig høyt stressnivå, og hvis de ikke får brukt seg skikkelig både mentalt og fysisk hver dag, (generelt, selvasagt kan de også ha hviledager) har det lett for å slå ut som negativt stress gjennom f.eks gjeting av biler, sykler, mennesker, barn, humler, blader i vinden osv, eller halejaging, skyggegjeting og så videre.

Husk at man ikke bare vokser av seg allergi, man vokser også på seg allergi. Stefaren min har aldri vært allergisk for noen ting, så jobba han som avløser i et par år, og da slo allergien gjennom. Nå er dte katt, litt hund, hest, kyr osv. Ta en skikkelig blodprøve og en skikkelig utredning hos lege og homeopat du, før du bestemmer deg.

Hva med mindre hunder? Bichon Frisè? Eller en mellomscnausertispe? Litt vanskeligere å motivere enn puddelen er den kanskje, men du har jo erfaring fra terrier, så det går nok helt fint.

P.S. portugisisk vannhund trenger ikke være så fryktelig mye pelstell altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettelse; Det heter PortUgisisk vannhund.. ;) Hilsen frøken pirke.

Jeg er nok enig med deg i at portugiseren ikke er rasen for deg om du ikke ønsker pelsstell. Du kan selvsagt klippe den ned, men om du vil gjøre det er jo en annen sak. Pelsstell krever den jo uansett mht ørenapping og potehår-klipping.

Jeg synes også Lagottoen høres ut som et alternativ for deg. Jeg møtte en på sommerleiren i år. Veldig fin og flink hund, absolutt noe å tenke på!

Forøvrig vil jeg også anbefale deg å ta en titt på Spansk Vannhund, som i motsetning til den Portugisiske kan ha dreadlocks/nedklippet pels på utstilling (3 cm. mener jeg det var). De minner mye om Portugiserene i gemytt, men det finnes noe mer nervøsitet i disse linjene, så man må velge oppdreter med omhu. (det er jo noe man burde velge uansett rase..)

http://lytta.no/ -> her er det litt info om den spanske vannhunden (Perro de Agua Español )

Lykke til.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Löwchen er jo en miniatyrhund.

Min nabo har en slik. Herlig hund, men med utrolige mengder energi! Og jeg har også hørt at disse hundene er svært så aktive generelt sett! Men som sagt er de utrolig herlige, og har mye motor. Men de er "veldig" små..

Noen Portisoppdrettere i Norge har Löwchen. Det kan være de har en forkjærlighet for hunder som barberes på rompa . ^^

http://www.geocities.com/norskelowchen/Open.html

Masse info om Löwchen her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil gjerne ha en litt større type ja... en litt høyere og kraftigere.. jeg har sett litt på de andre to rasene , spansk vannhund og lagotten men har ikke hatt så mye tid. vi har vert på tur til hytta:)

jeg tenker litt fremtidig.. tenker at jeg en gang skal få barn, og jeg føler store hunder går bedre sammen med barn enn små hunder.. kan dette stemme?

konge puddelen er høyt på lista.. jeg vil ha ei tispe og kanskje få valper en gang i fremtiden.. men da må jeg vel stille henne ut? og det synest ikke jeg er så gøy med et dårlig mijø. jeg vet ikke hvordan det er å ha de på utstilling, men har hørt mye negtivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil gjerne ha en litt større type ja... en litt høyere og kraftigere.. jeg har sett litt på de andre to rasene , spansk vannhund og lagotten men har ikke hatt så mye tid. vi har vert på tur til hytta:)

jeg tenker litt fremtidig.. tenker at jeg en gang skal få barn, og jeg føler store hunder går bedre sammen med barn enn små hunder.. kan dette stemme?

konge puddelen er høyt på lista.. jeg vil ha ei tispe og kanskje få valper en gang i fremtiden.. men da må jeg vel stille henne ut? og det synest ikke jeg er så gøy med et dårlig mijø. jeg vet ikke hvordan det er å ha de på utstilling, men har hørt mye negtivt.

Hun bør stilles ut om du skal avle på henne ja. Men Janne, jeg tror ikke utstillingsmiljøet er så ille som du har hørt. Okei, det kan være baksnakking o.l. som i ALLE miljøer, men som regel oppfatter jeg folk som høflige, vennlige og hjelpsomme. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...