Gå til innhold
Hundesonen.no

Parkett er noe dritt

>Lene<

Recommended Posts

Skrevet

Har nettopp flyttet inn i en helt ny leilighet, og parketten er allerede full av riper og skader :)

Ikke av hunden (enda) men av all flyttinga.

Hadde jeg visst hvor dårlig det var så hadde vi valgt noe annet :D

Noen som har tips til vedlikehold av parkett? :D

Skrevet

Bytt den ut! :D

Legg skikkelig laminat i stedet, som har lang garanti. Vi har laminat som skal holde 15 til offentlig bruk, og 50 (!) år til privat bruk. Ser ikke en ripe noe sted. Trodde det kom ripe i den, men så vasket jeg over, og da var den borte.. :)

Tror det er viktig å holde det rent. Bodde i leilighet med parkett, og hunder (og folk) drar med seg sand og dritt inn. Blir det liggende for lenge, lager det lett riper i gulvet. Det trenger ikke å være en hund som spinner rundt omkring, men bare at du drar med deg ørsmå sandkorn i sokkene, og sandsliper gulvet når du går.. :rolleyes: Men du kan jo trøste deg med at riper synes veldig godt når de er få, akkurat som en ny oppvaskkum. Men det jevner seg ut etterhvert, da.. Blir ikke så glansfullt som flunkende ny, da..

Du kommer til å spare penger på å bytte, ikke akkurat nå kanskje, men fordi parkett må slipes ned og lakkes hvert tiende år, og det koster lett 10 000 kr (kommer an på størrelsen på gulvet). Hvis du kjøper laminat til samme pris, slipper du å tenke mer på det, og det ser veldig naturtro ut hvis du kjøper en laminat av god type. Har ikke noe annet råd, dessverre. :D Kjipt er det jo uansett.. Kan jo evt vente til parketten må slipes ned, og legge laminat da. Er helt enig i at parkett er no dritt! <_<

Skrevet

Du kan også slipe ned, og lakke fem ganger med en sterk lakk.

Hvis du ikke vil det så har jeg ikke noe annet råd enn å tørrmoppe ofte, (støvsuging kan lage riper det også) eller hive på masse tepper.

Melder meg også inn i parketthateklubben!

Skrevet

Ja neste gang blir det laminat.

Det kjipe er liksom det at når leiligheten er en uke gammel, har jeg ikke så lyst til å punge ut med 10.000 kr for å slipe et helt nytt gulv. :)

Men får vel leve med det...

Skrevet

Ja neste gang blir det laminat.

Det kjipe er liksom det at når leiligheten er en uke gammel, har jeg ikke så lyst til å punge ut med 10.000 kr for å slipe et helt nytt gulv. :D

Men får vel leve med det...

Nemlig, så derfor punger du ut 10 000 for et gulv du slipper å tenke mer på..! :D

Neida.. skjønner det er utrolig kjipt og frustrerende å se riper i gulvet allerede, men så vet du det til neste gang, da.. :)

Skrevet

Uff da ikke noe bra :D Vi har selv lagt laminat noen plasser i huset, og jeg syntest det er kjempe bra kvalitet :)

PS: legge ut noen bilder av den nye leiligheten da Lene :D

Skrevet

Uff da ikke noe bra :D Vi har selv lagt laminat noen plasser i huset, og jeg syntest det er kjempe bra kvalitet :D

PS: legge ut noen bilder av den nye leiligheten da Lene :P

Hadde parkett i leiligheten vi leide inntil nylig, men der var det ikke en eneste ripe. Som om det var parkett er jeg ikke så sikker på :)

Skal prøve å få tatt noen bilder og lagt ut. Må bare få unna alt rotet først :P

Skrevet

Hvis dere leier en pussemaskin og gjør jobben selv blir det langt på nært så dyrt! Synes ikke det er så ille med parkett jeg, litt riper må man regne med, men et vanlig parkett gulv tåler nå endel da. Personlig synes jeg at laminat gulv er alt for harde og kalde!

Skrevet

jeg skal ikke snakke av egne erfaringer, men brodern har akkurat kjøpt seg leilighet, med parket. Og de slipte ned og lakket flere ganger, og de klager på riper alle rede (de har ikke hund heller).

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Første som slår meg er parasitter eller stoffskifte. Om ikke hun har synlige parasitter av kjent type i avføringen, som kan fikses med en reseptfri markkur fra apoteket -> veterinær.  Det er antakelig stoffskifte, om hun alltid har vært sånn. Ikke sikkert at mer energirikt for løser det, for det kan hende hun instinktivt vil spise mindre av det for å holde systemet sitt i balanse. Selv har jeg alltid vært så tynn at folk blir støtt av det og skinny shamer skamløst. Det er åpenbart hormoner. Sult og apetitt regulerer seg veldig annerledes enn hos de som sliter med motsatt problem. Det er vondt for meg å "overspise" ifht eget system, hva som er passende eller utilstrekkelig for andre   Da jeg var gravid la jeg på meg "normalt" (mye, selv til gravid å være), men med hornonene ute av kroppen rant den vekten av igjen i en rasende fart selv om jeg fortsatt spiste mer enn tilstrekkelig for å skulle holde den, så hormoner, hornoner, hormoner.  Om hunden ellers virker frisk og rask.. Hvilke(n) rase(r) er hun?   
    • En dyrlegesjekk er absolutt lurt. Hun kan ha helseproblemer som gjør at hun ikke tar opp næring riktig. Hva dyrlegen sjekker kommer helt an på vurderingen av hunden, rase, vekt, hva hun spiser osv. Jeg antar du har prøvd ulike fõr og fõrtyper? Har du prøvd å gi mat til ulike tidspunkter? Det som funket best for min småspiste hund var å gi lite nok til at han alltid spiste opp. Du kan jo bare tenke deg selv om du ikke har matlyst, og stadig får servert mer mat enn du orker. Jeg fôret også en kombinasjon av rått og tørt, og varierte mellom typer og merker. Å ha litt lakseolje over maten kan også hjelpe.
    • Jeg har en tynn hund på 2 år og hun er fullvoksen for lenge siden. Hun har alltid vært tynn og spinkel sånn at ribbeina og knoklene stikker ut. Har prøvd å få henne opp i vekt. Er det noe jeg kan gjøre? Bør hun da ha en dyrlegesjekk men hva gjør dyrlegen da? Er det noen som har erfaring med en småspist hund? Har prøvd flere for og hun er like tynn. 
    • Du har ingen som vil passe hundene litt? Om du har en hund hjemme (lederen, om en av dem tydelig er det) og de andre ute, så er det antakelig mye lettere å få til, over tid. Det hender folk tilbyr gratis hundepass på Finn, bare fordi de elsker hunder, men ikke har lyst til å forplikte seg på fulltid. Om du ikke finner en annonse, så lag en. Sjansen for napp fra dyrevenner som ikke kan ha dyr selv er høy.  Jeg anskaffet en hund nr 2 fordi den første ikke var interessert i sønnen min, og han var så såret av alle avvisningene, han måtte få sin "egen" i en alder av fire år. "Itte'no problem," tenkte jeg, som hadde sett andre med flere hunder. Eldste hundens umiddelbare respons på det nusselige lille nøstet av samme art var aggressiv knurring. Hadde heldigvis en god hundepasser som hunden kjente og trivdes hos, som tillot oss en smooth tilvenningsperiode med passende mengder samvær og alenetid, og innen noen uker hadde eldste adoptert den yngre som sin egen. Den fikk henge fra ørene og jage ham bort fra matskålen sin, og han hadde ikke hjerte til å nekte den noe. Han hadde en grenseløs kjærlighet til den nye lille vennen sin. ..etter en stund, men det startet altså med høy nakkebust, stiv hale og et virkelig aggressivt knurr, og kunne potensielt blitt stygt om vi ikke hadde kunnet pæmpre den eldste med masse one on one time, favorittaktivitene hans og koblet den lille med noe positivt. Jeg antar du har servert hundene det beste de vet som belønning for ethvert tilløp til ro og avslapning ifbm kattene? 
    • Det bør nok helst foregå i et annet rom, om ikke utenfor huset eller ihvertfall på god avstand. Om du gjør det rett foran de andre hundene i bur så er du like langt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...