Gå til innhold
Hundesonen.no

Når skal folk lære seg å sjekke pelsen på bikkjene sine?!


trevi

Recommended Posts

Er så dritt lei av at bikkjene mine skal bli smittet av lus... idag oppdaget jeg krekene i pelsen til Roma, etter å ha tatt den daglige pelssjekken... Så nå er det bading, drypping på begge bikkjene, vasking av hus, skifting av sengetøy, frysing av børster, vask av hundesenger, varsle andre om lusproblemet...

mest sannsynlig fikk Roma det på utstillingen forrige helg, for jeg har ikke merket noe til det før i dag, og hun har ikke vær i lag med så mange andre hunder siden da...

Så en liten oppfordring til ALLE som har hund: SJEKK PELSEN DAGLIG! Da kan vi kanskje bli kvitt, eller ihvertfall redusere, dette irriterende problemet.... Det tar tid, penger og ikke minst tålmodighet å måtte "hamle" opp med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så dritt lei av at bikkjene mine skal bli smittet av lus... idag oppdaget jeg krekene i pelsen til Roma, etter å ha tatt den daglige pelssjekken... Så nå er det bading, drypping på begge bikkjene, vasking av hus, skifting av sengetøy, frysing av børster, vask av hundesenger, varsle andre om lusproblemet...

mest sannsynlig fikk Roma det på utstillingen forrige helg, for jeg har ikke merket noe til det før i dag, og hun har ikke vær i lag med så mange andre hunder siden da...

Så en liten oppfordring til ALLE som har hund: SJEKK PELSEN DAGLIG! Da kan vi kanskje bli kvitt, eller ihvertfall redusere, dette irriterende problemet.... Det tar tid, penger og ikke minst tålmodighet å måtte "hamle" opp med dem.

Du trenger ikke gjøre annet enn å dryppe hundene. Helt unødvendig å vaske alt og fryse børster og slikt. Lusa dør av seg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke gjøre annet enn å dryppe hundene. Helt unødvendig å vaske alt og fryse børster og slikt. Lusa dør av seg selv :)

Men eggene da, som klisser seg til alt!? (ikke det at det er så grådig mye enda da, men) jeg vil heller være safe than sorry... I tillegg til at ikke venner/familie med hund kan komme på besøk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men eggene da, som klisser seg til alt!? (ikke det at det er så grådig mye enda da, men) jeg vil heller være safe than sorry... I tillegg til at ikke venner/familie med hund kan komme på besøk...

Eggene klekker og så dør lusa før den rekker å legge nye egg fordi du har dryppet hundene. Det er vel en sjanse for at hunden din fortsatt er smittefarlig før alle er døde, men det tar bare en ukes tid (varierer litt avhengig av om det er blodlus eller pelslus) før alle er klekt. Det står i veterinær felleskatalog at ExSpot virker på både immature og mature stadier. Om det betyr at de tar også egg er litt usikker på, men jeg vil i alle fall tolke det dithen at det da tar lusa så fort den er klekt. Jeg ville derfor regnet med at min hund var smittefri etter et par uker. Egg og lus overlever ikke utenfor hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men eggene da, som klisser seg til alt!? (ikke det at det er så grådig mye enda da, men) jeg vil heller være safe than sorry... I tillegg til at ikke venner/familie med hund kan komme på besøk...

Eggene dør også når de ikke har kroppsvarmen til hunden. Og hvis de ikke får sugd blod når de klekkes, dør de med en gang uansett. Men det føles jo bedre når man har fått vasket og rensket litt, og da kan man også begrense smitten til evt. andre hunder man har i huset :)

Ellers er jeg fullstendig enig i at folk kunne være flinkere til å sjekke! I hvertfall når man har hunder som ferdes mye på steder med mange andre hunder. Desverre er det mange som feilaktig tror at lus har med renslighet å gjøre, og derfor tror de at deres hund ikke kan få lus. :wallbash: Og en dag sitter hunden der og holder på å klø seg i hjel og den har allerede rukket å smitte halve nabolaget, og kanskje også noen hunder på utstillingen eller stevnet forrige helg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, takk.. Har nettop funnet de herlige, små på min egen, svarte, og svært så rikelig behårede hund.. Det er et sant hel***e hver gang... Alt den pelsen skjuler altså.

Nå er det på'n igjen med exspot og ingen bading. Denne gangen har jeg bare funnet rundt et dusin egg, og en eneste lus. I motsetning til forrige gang, da hele bikkja var dekket med egg og lus i 2 mnd..

Jeg har lagt merke til at det er så utrolig mye mer lus nå om høsten enn ellers. Kan det ha noen sammenheng med jaktsesongen, og at jakthundene kanskje blir smittet av eventuelle dyr ute i villmarken? Bare en teori jeg gjorde meg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, takk.. Har nettop funnet de herlige, små på min egen, svarte, og svært så rikelig behårede hund.. Det er et sant hel***e hver gang... Alt den pelsen skjuler altså.

Nå er det på'n igjen med exspot og ingen bading. Denne gangen har jeg bare funnet rundt et dusin egg, og en eneste lus. I motsetning til forrige gang, da hele bikkja var dekket med egg og lus i 2 mnd..

Jeg har lagt merke til at det er så utrolig mye mer lus nå om høsten enn ellers. Kan det ha noen sammenheng med jaktsesongen, og at jakthundene kanskje blir smittet av eventuelle dyr ute i villmarken? Bare en teori jeg gjorde meg opp.

Ja jeg vet alt om langhårshunder og skjulte herligheter... Tviler på at det er andre dyr som smitter jakthundene, da hundelus er veldig vertsselektive... De lever kun på hunder... Jeg aner ikke hvorfor det er sånn ekstrem sesong for det nå... Men iallefall tror jeg jeg har tatt det tidlig... Få egg å se og jeg har tatt 4.-5 ferdigklekkete lus... Krysser fingrene for at exspoten tar det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vet alt om langhårshunder og skjulte herligheter... Tviler på at det er andre dyr som smitter jakthundene, da hundelus er veldig vertsselektive... De lever kun på hunder... Jeg aner ikke hvorfor det er sånn ekstrem sesong for det nå... Men iallefall tror jeg jeg har tatt det tidlig... Få egg å se og jeg har tatt 4.-5 ferdigklekkete lus... Krysser fingrene for at exspoten tar det..

Takk for oppklaring. Det stemmer sikkert, i og med at lusen ikke smitter til for eks. mennesker. (Tenk om den hadde gjort det.. Det knyter seg i meg bare ved tanken.)

Jeg krysser bare fingre og tær for at min vandrende smittekilde er lusefri til Hamar, så jeg slipper å avlyse det pga. skadedyr.

Forøvrig har vi slitt med flått nå på høsten også. Har funnet 6 flått på 8 dager på hunden. Helt utrolig. Får håpe lusemiddelet holder flåtten unna også.

Lykke til med avlusning.. Jeg tenker på dere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må jeg komme med en korrigering av fakta.

Blodlus egg kan overleve i lange tider den er ikke avhengig av blod for å leve.Den klekkes når den kommer i kontakt med pels og riktig varme.

Den klekkede lusen kan ikke leve mer enn noen få dager utenfor hunden.Og det tar ca 3 uker fra hunden er smittet til du finner lus på din hund.

Hunden regnes som lusefri etter ca 10 dager,når alle eggene er klekket.Derfor anbefales de tiltak som er beskrevet tidligere i denne tråden rengjøring-støvsuging-nedfrysing.Hunden kan faktisk bli resmittet i eget hus.

Har merket at Expoten ikke virker på alle mine hunder lenger selv om jeg ikke bruker den annet enn når dyra får lus.Derfor er det godt det finnes andre middler også:Strong Hold spot on-Advantage spot on-Front line.Men en liten advarsel til dere som har Belgiske fårehunder eller andre raser med fårehund i spesiellt Colli, et effektivt lusemiddel er en sprøyte hos dyrlegen som egentlig er for skabb.Den må ikke fårehundene få de tåler ikke denne de kan faktisk dø av den.

Men tilbake til lusemiddelene disse er faktisk billigere og reseptfrie i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må jeg komme med en korrigering av fakta.

Blodlus egg kan overleve i lange tider den er ikke avhengig av blod for å leve.Den klekkes når den kommer i kontakt med pels og riktig varme.

Nei, det er ikke riktig. Det er loppa som ikke er avhengig av verten. Lopper legger nemlig egg utenfor verten og kan ligge i lang tid å vente på at forholdene blir rett. Det er også i all hovedsak ved loppeangrep man må fryse, vaske osv. Det er katteloppa som er vanligst på hund i Norge, men selv da er den ikke vanlig å finne. Fuglelopper kan gå på hund (og mennesker), men de foretrekker jo fjær :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor smittsomt er egentlig lus ??? Er det litt avhengig av type lus kanskje ?

Da gamlemor fikk lus for et par år siden, gikk hun nok en stund med dette før jeg oppdaget det. Da jeg først fikk øye på fae...skapen knekte jeg sikkert en 20-30 lus på kort tid. Det rare var at jeg fant INGENTING på den andre hunden ? Selvsagt ble begge behandlet, men jeg var ikke kar (kvinne) om å finne noe på yngstemann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor smittsomt er egentlig lus ??? Er det litt avhengig av type lus kanskje ?

Da gamlemor fikk lus for et par år siden, gikk hun nok en stund med dette før jeg oppdaget det. Da jeg først fikk øye på fae...skapen knekte jeg sikkert en 20-30 lus på kort tid. Det rare var at jeg fant INGENTING på den andre hunden ? Selvsagt ble begge behandlet, men jeg var ikke kar (kvinne) om å finne noe på yngstemann...

Det kan være veldig smittsomt. Men det er også noen individer som lusene av en eller annen grunn "liker" bedre enn andre. Jeg har flere ganger funnet lus på den ene men ikke den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke er av typen som ikke får flått..jeg har faktisk aldri funnet flått på han tror jeg. Så når min vennines hund hadde lus her nylig regnet jeg vel egentlig med å ikke finne noe på han..jeg leita og leita og fant heller itteno..Ikke klør han heller... jeg tror uansett ikke jeg hadde funnet så veldig mye med den pelsen..jeg prøver å holde et øye med huden i mellom lårene hans og under albuene, men seriøst: er redd det kan ta en stund fra han blir smittet til mor ser det kryper okke som. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke er av typen som ikke får flått..jeg har faktisk aldri funnet flått på han tror jeg. Så når min vennines hund hadde lus her nylig regnet jeg vel egentlig med å ikke finne noe på han..jeg leita og leita og fant heller itteno..Ikke klør han heller... jeg tror uansett ikke jeg hadde funnet så veldig mye med den pelsen..jeg prøver å holde et øye med huden i mellom lårene hans og under albuene, men seriøst: er redd det kan ta en stund fra han blir smittet til mor ser det kryper okke som. :D

Nå er det ikke alle hunder som klør av lus heller - jeg har aldri sett noen av mine tidligere hunder klø seg noe spesielt før jeg tilfeldigvis har oppdaget herket :). Jeg ville holdt et øye med pelsen bak ørene og litt nedover der, jeg - det er helst der de fester seg og det er lettest å oppdage. Jeg har aldri sett lus mellom lår og under albuer ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke alle hunder som klør av lus heller - jeg har aldri sett noen av mine tidligere hunder klø seg noe spesielt før jeg tilfeldigvis har oppdaget herket :). Jeg ville holdt et øye med pelsen bak ørene og litt nedover der, jeg - det er helst der de fester seg og det er lettest å oppdage. Jeg har aldri sett lus mellom lår og under albuer ???

Nei..men det er det enste stedet jeg ser huden hans og min vennine fortalte at de lusene hennes hund hadde kravlet på huden :D Jeg sjekker resten av dyret og selvfølgelig, men som sagt så tviler jeg på at jeg oppdager de så raskt på han fordet <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei..men det er det enste stedet jeg ser huden hans og min vennine fortalte at de lusene hennes hund hadde kravlet på huden :D Jeg sjekker resten av dyret og selvfølgelig, men som sagt så tviler jeg på at jeg oppdager de så raskt på han fordet <_<

Ehhhhh... man må vel sjekke om hunden har lus der lusene faktisk foretrekker å være - og DET er bak ørene fortrinnvis (tynn hud). Lus KRAVLER ikke rundt - de sitter fast, og som regel er det eggene man først får øye på. Det er superlett å finne på en sort hund. Lys-brune, glinsende små egg sitter gjerne tett i tett og er enklere å oppdage enn lusa i seg selv. Men finner man eggene, så finner man gjerne lusa som har produsert dem også. Den sitter selvsagt FAST i huden (den suger blod, sant...). Dersom du mot formodning skulle oppdage lus MELLOM LÅRA på hunden, da er den så full av lus at den må ha gått i år med det... :).

Om du finner lus eller luseegg har ikke så mye med pelsmengden å gjøre, men om du vet hva du kikker etter... som sagt: det er veldig lett å se om du bare kikker etter, men du må selvsagt kikke på de rette stedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig at sånne hunder som pointer som har veldig kort pels får lus, eller har langhårede hunder lettere for å få det? Vises lusene godt, er de store? Kan man se eggene ganske godt?

Lusene liker godt lang og luftig pels <_< Men en hund med kort tett pels, kan selvfølgelig få lus den også. Lusa er 2-4 mm lang. Eggene er forholdsvis lyse og er lettest å se i mørk pels.

Her ser du blodlus ved siden av en 50-øring:

lus2.jpg

Når de suger blod, sitter de med hodet ned i huden på hunden (omtrent som flått, men lusa er lettere å plukke av).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. :) Sjekker som regel de samme områdene for flått siden den trives på de samme plassene, så da har de nok ikke lus heller. Men veldig greit å vite hva man skal se etter, og da er det bare å fortsette å sjekke selv om flåttsesongen går mot slutten. Kjempebra at du hadde et bilde av eklingene! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så flaksen jeg at jeg har to bikkjer som utøy liker... skjønner ikke hvorfor egentlig... men men, det er vel bare sånn.. ca 6 måneder siden jeg behandlet gamlingen, da han ble smittet av en venninne av oss sin hund... der fant de lus, og takke meg til, en ukes tid etterpå hadde gamlefar det og...

nei Aya, lusene holder seg kun til hunder. de smitter ikke til katter engang.

i dyrebutikken på senteret her jeg bor anbefalte butikksjefen en liten høyfrekvent batteridrevet ting. sender ut høyfrekvente lyder som ikke hundene hører, men som lus, lopper og flått hater. denne damen driver ganske aktivt med hund, og hun bruker den selv på sine flatt'er. og hun sier at det er super effektivt. noen andre som har prøvd dette?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mest lus tidlig vår og høst? Høres ut som det er de periodene som er verst, det er vel kanskje pga mye fuktighet?!

Har ennå ikke sett noe lus eller flott på min, Men han er ikke å leker veldig mye med andre hunder. Og ennå vi har hvert en del i skogen og sånt så kan jeg ennå ikke si jeg har funnet en flått. Kanskje de ikke liker han heller :) *håpe på*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund får alltid lus på snuten. Finner sldri lus på kroppen hennes. Det er veldig lett å oppdage dem når de setter deg på snuten, så heldigvis oppdager jeg det fortere enn det jeg ville gjort om de satt rundt i hele pelsen. Jeg er glad jeg har en svart hund sånn sett, for eggene lyser jo opp når jeg leter etter dem.. Forøvrig klør Chessea en del på nesa denne gangen, noe hun ikke gjorde sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...