Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpeshow


Mud

Recommended Posts

Nå som Lille Krøll er født er det på tide å planlegge fremtiden og i mellom kursing og styr må man sette av tid til valpeshow. Vi kommer uansett til å dra på det som er av events for å miljøtrene men greit å kunne planlegge litt nøyere hva man BØR dra på. Jeg har forstått det slik at valpen må være under 9 mnd? Men er det noen nedre grense? Sånn bortsett fra vaksinehensyn?

Og hvor i alle dager finner jeg en oversikt over sånt?! Jeg hadde liksom planlagt at hun skulle "debutere" i Bø slik som "storebror", men så ble jeg gjort oppmerksom på at NKK ikke har utstillinger for småttiser. Da ble jeg litt mer rådvill.. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen oversikt over valpeshow, dessverre. I og med at de er uoffisielle så må man ikke søke så lenge på forhånd for å ha dem, og da blir det ikke terminliste der. De aller fleste utstillinger utenom NKK arrangerer valpeshow samtidig som utstilling, i tillegg til at det arrangeres masse valpeshow alene. Du kan finne annonser i hundesport som regel :) Og valpene må være over 4 måneder for å stille :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar :) Nå skal Lyra være "ren", dvs ikke vaksinert overhodet, ved innkomst i landet 9 uker gammel så jeg regner med det tar litt tid før hun er "klar" okke som. For det er vel fortsatt sånn at de må ha flere sprøyter? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De trenger ikke flere sprøyter. Vaksinen ved 12 uker holder. :D Teq har ikke mer enn den hun heller. :)

Men fikk hun ikke en av oppdretter først? Mener bestemt at Pan fikk vaksine først ved 7 uker hos oppdretter, så ved 12 uker av meg og så enda en gang til ved 16 uker eller noe :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men fikk hun ikke en av oppdretter først? Mener bestemt at Pan fikk vaksine først ved 7 uker hos oppdretter, så ved 12 uker av meg og så enda en gang til ved 16 uker eller noe :unsure:

Nei, det er mange oppdrettere som ikke vaksinerer lenger for morsmelka skal være immunforsvar nok. Jeg ga både Zico og Oscar 2 vaksiner da, og da hadde de fått vaksine fra oppdretter også. Dette er visst noe som har kommet det siste året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har kommet nye og bedre vaksiner nå de siste par årene. Og med denne vaksinen er EN sprøyte i 12 ukers alder tilstrekkelig. Etter det skal man vaksinere hunden når den er omtrent 1 år gammel, og så er det revaksinering hvert tredje år.

Noen hundeeiere vaksinerer dog mot kennelhoste årlig - lik vår influensavaksine.. Og hvis valpen skal flytte til et miljø med særdeles stor smitterisiko (stor kennel, etc) kan man gi valpen en parvovaksine før leveringsalder.

Det er 2 ukers karenstid etter første gangs vaksine (dvs. den som inneholder valpesyke) - men etter det står man helt fritt til å ta med valpen inn på utstillinger/stevner etc.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synes jo det med en ny hund var en god ide, hvertfall med at de kan også være med.  Min har ingen hemninger her heller, så jeg må sette begrensninger- det driter ho hardt i.. Vi driver med nosework, men er ikke det beste miljøet her nede.. Synes også det er rart å ha gammel hund, det er mange begrensninger- men mye herlig også..
    • Ja, og stresser. Det er jo så mye som ikke er klart....
    • Åå så søt 🥰 Teller du ned dagene nå?
    • Det høres ut som en veldig fin ordning  Min senior kan ikke gå så lange turer lengre pga. en dårlig skulder, men samtidig har hun bare ett gir, og det går i hundre hver eneste tur. Så jeg må begrense henne veldig for at den skuldra ikke skal bli enda verre. Hun er jo en liten hund så jeg hadde håpet på å kunnen gå turer med henne i sekk, men det var hun i hvert fall ikke interessert i 🙈 Hun har også blitt fullstendig hemningsløs på sine gamle dager (et snev av demens?), så hvis jeg ikke følger med på henne hele tiden driver hun med de mest utrolige akrobatiske påfunn (som å kaste seg ned trappa), så her er det selvmordsforebygging på daglig basis... Heldigvis har vi Nosework da, som hun elsker. Det er virkelig en fantastisk aktivitet for gamle hunder, og ettersom, det er uoffisielt kan vi konkurrere selv om hun går på medisiner. Til helga skal vi på kurs i Nosework, og i juli er vi påmelding Nord-Norges første Nosework-konkurranse  Så helt dødt er det ikke her, men savner det livet vi hadde før utrolig mye. Dette er første gang jeg har gammel hund, så jeg er nok litt i sjokk over hvor begrensende det faktisk er.  Ellers luftet jeg så smått tanken på å kjøpe ny hund som kan bo hos min mor inntil videre, og hun var ikke helt fremmed for det. Den eneste innvendingen var "men hva gjør vi når jeg skal reise bort?" 😅 Hun og samboeren har hatt hund i "alle år", men nå som pensjonister ønsker de et litt friere liv uten hund. Men en hund som kan bo der, samtidig som jeg har det meste an ansvaret ellers, er kanskje ikke en helt fjern idé? 🤔
    • Hilse på Izuba. Henter i juni.)  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...