Gå til innhold
Hundesonen.no

Riesenschnauzer<3


PhoNuLi
 Share

Recommended Posts

Jeg ser at ingen her har skrevet om riesenschnauzeren, så da tenkte jeg at jeg kan gjøre det :o

Jeg har ikke riesen selv, men passer nabohunden som er det, og jeg synes uten tvil at det er verdens nydeligste rase!

Str: Stor

Aktivitetsbehov: Stort

Pelslengde: Strihåret

Behov for pelsstell: Stort

Allergivennlig: Nei

Generelt:

Riesenschnauzeren er en barsk og modig hund med respektinngivende utseende. Typisk for hundens vesen er urokkelig pågåenhet, kombinert med ro og sindighet. Høyt utviklede sanseorganer, lærevillighet, kraft og utholdenhet gjør den vel egnet som en sterk og utholdende tjeneste- og brukshund. Dens medfødte evne til å tåle stress og rasens selvsikkerhet gjør den også til en velegnet familie- og sportshund.

Rasestandard:

Opprinnelsesland: Tyskland. Hodet skal passe til kroppen. Skallen skal være kraftig, langstrakt uten sterkt fremtredende nakkeknøl. På grunn av øyebrynene synes stoppen tydelig markert. Pannen er rett og uten rynker.

Kjevemuskulaturen er kraftig utviklet men ikke slik at hodets rektangulære form (med skjegg) forstyrres av altfor markerte kinn. Nesebrusken skal være godt utviklet og sort. Leppene skal være godt tilsluttende og skal være sorte (gjelder begge fargevariantene)

Det fullstendige tannsett skal være hvitt, kraftig og godt tilsluttende. Saksebitt. Øynene skal være middels store, mørke, ovale og fremadrettede. Ørene skal være høyt ansatt, V-formet og hengende. Ørebretten skal ikke ligge over skallen.

Brystet skal ha moderat bredde med flate ribben og skal godt buet nå forbi albuene. Kraftig skulder ledd og overarmsben. Buklinjen skal være svakt opptrukket. Kroppslengden skal omtrent svare til skulderhøyden. Ryggen skal være kort og lett hellende. Overlinjen skal ikke være snorrett, men vise en lett edel bue fra den kraftige første virvel ved skulderen, ryggen og det lett hellende kryss frem til haleroten.

Lårene skal være skråstilte og med kraftig muskulatur. Haseleddene skal være godt vinklet. Potene skal være korte, runde og godt sluttet med buete tær (kattepoter), mørke klør og faste tredeputer.

Bevegelsene skal være elastiske, elegante samt raske, frie og jordvinnende. God steglengde i fronten, og godt fraspark bak. Diagonaltrav.

Pelsen skal være stri, hard og tett. Den skal bestå av tett underull og ikke for kort, hard dekkpels. Hardt overhår skal være stritt, ikke lurvete eller bølgete. Kort pels på skalle og ører. Et typisk kjennetegn skal være det strie skjegget og de buskete øyebryn som skygger lett for øynene.

Mankehøyde: hannhunder og tisper; 60-70 cm. vekt 35-45 kg.

Litt mer fakta om den:

Dette er den største og kraftigste av Schnauzerne. Den er en kvadratisk bygget hund, kraftig, robust og senet. Manken er tydelig, ryggen og lenden kort. brystet er dypt, ovalt og middels bredt. Pelsen er tett, rett og relativt hard og ru. Rasen skal ha barter og rikelige, strie øyenbryn. 2 - 3 ganger i året bør hunden trimmes hos en hundefrisør. Vanlig farge hos rasen er sort, eller salt og pepper.

Vanlig høyde for rasen er 60-70 cm, og vekten bør ligge mellom 32 og 35 kg, avhengig av høyden.

Riesenschnauzeren er kjent siden middelalderen. Den ble skapt ved krysning av forskjellige bayerske gjeterhunder, deretter innblanding av mellomschnauzer og sort grand danois. Første gang rasen ble utstilt, i München i 1909, ble den kalt "russisk bjørneschnauzer". I sin tid var denne rasen en vanlig buskapsdrivende hund i Syd-Tyskland, men i knappe tider ble den rett og slett for dyr i kosten. I den siste del av 1800- tallet ble den igjen populær, denne gang som driv- og vakthund for slaktere. I våre dager er den velkjent og meget utbredt, også i Norge.

Dette er en robust og kraftfull rase. Likevel krever den ikke umåtelige mengder med mosjon, så den kan godt tilpasses byliv. I tillegg til å være selskapshund, brukes rasen i dag også som politihund og militærtjenestehund. Den er kjent for å være relativt lett å trene og den er en god vakthund. Dersom man ønsker seg en slik hund bør man være klar over at for at den skal fungere i en familie med barn og andre dyr, bør den få en konsekvent oppdragelse. Man bør også vite at hunder av denne rasen ofte "brummer" uten at dette betyr at de er aggressive.

Forventet levetid for rasen er 11-12 år.

Svakheter hos rasen: Dette er en relativt frisk rase med få helsemessige problemer.

Hunden jeg passer:

chillepus.jpg

143_4343.jpg

Jeg skal uten tvil ha denne rasen en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
  • 4 years later...

Riesen er rasen med stor R for meg, den er mitt hjerte nærmest. Ikke misforstå meg, jeg er ikke mindre glad i gutta, men riesen som rase er min ultimate favoritt, en god riesen har ALT jeg ønsker meg i en hund. En dag, når jeg blir stor skal jeg gjøre en innsats for å få rasen slik jeg vil ha den.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riesen er rasen med stor R for meg, den er mitt hjerte nærmest. Ikke misforstå meg, jeg er ikke mindre glad i gutta, men riesen som rase er min ultimate favoritt, en god riesen har ALT jeg ønsker meg i en hund. En dag, når jeg blir stor skal jeg gjøre en innsats for å få rasen slik jeg vil ha den.

Jeg fikk ikke lov å trykke LIKER på innlegget ditt (fikk bare beskjed om feil på siden), så da måtte jeg sitere deg og fortelle deg hvor mye jeg likte innlegget da :P

Riesen er også rasen som ligger langt inni hjerterota på meg, og hadde det ikke vært for et hekkans styr med den pelsen (jeg napper fordi det har vært enorm forskjell på pelskvaliteten på begge Riesenguttene mine mtp napp/klipp på de to jeg har hatt) så hadde jeg på stående fot sagt at jeg en dag skal bli oppdretter av denne rasen og være med å forme den i retning av rasens beste. Jeg kan fint vise hvordan man steller en Riesen både til hverdags og til fest.. eh.. utstilling, men marerittet mitt må være valpekjøpere i kø som skal få hundene sine nappet ned av meg som oppdretter! *river meg i håret med tanken* Såh.. Jeg må heie på deg da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke lov å trykke LIKER på innlegget ditt (fikk bare beskjed om feil på siden), så da måtte jeg sitere deg og fortelle deg hvor mye jeg likte innlegget da :P

Riesen er også rasen som ligger langt inni hjerterota på meg, og hadde det ikke vært for et hekkans styr med den pelsen (jeg napper fordi det har vært enorm forskjell på pelskvaliteten på begge Riesenguttene mine mtp napp/klipp på de to jeg har hatt) så hadde jeg på stående fot sagt at jeg en dag skal bli oppdretter av denne rasen og være med å forme den i retning av rasens beste. Jeg kan fint vise hvordan man steller en Riesen både til hverdags og til fest.. eh.. utstilling, men marerittet mitt må være valpekjøpere i kø som skal få hundene sine nappet ned av meg som oppdretter! *river meg i håret med tanken* Såh.. Jeg må heie på deg da :)

:lol: Takk! Men pelsen stopper meg og, hvertfall pr i dag. Snuppa mi klippes, hun har elendig pels uansett, men den ville sikkert vært bedre om jeg hadde giddet å nappe. :huh: Men en vakker dag! DA skal jeg drive oppdrett.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...