Gå til innhold
Hundesonen.no

Nakketak, emne 2


Wheaten terrier

Recommended Posts

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar
psyke seg opp så hunden blir redd. Jeg måtte bite Vicky i nesa en gang :P ikke hardt da, men hun skjønte hvertfall poenget :D

Det har jeg også prøvd, men hun skjønte ikke poenget da heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. Han er jo bare snart 10 og får det liksom ikke helt til..

Huff, sikkert ikke no kult for han nei.. Håper det blir bedre etter hvert da.

Men det er sånn jeg tenker at blir problematisk hvis man trener med fysisk makt. Som at respektnivået baseres på å legge hunden i bakken o.l. Da sliter jo de som ikke greier det, eller når hunden blir så stor at ingen greier det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skjønner hva du mener.. Men han klarer å legge henne i bakken. Mamma maser om at jeg må forklare han hvordan han skal gjøre det på den rette måten, men jeg veit jo ikke så veldig mye mer enn henne :? Altså.. Jeg prøver jo å få han til å slutte å ROPE nei til henne. Tror ikke det hjelper for å roe henne ned.. Så hvis du har noen gode råd tar jeg de gjerne imot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte driver dere å legger henne i bakken da? Tror ikke det er noe som bør overdrives egentlig. Det blir noe annet å holde henne liggende på ryggen altså, sånn for kos, det tror jeg ikke man kan gjøre for mye av. Men en ide hadde kanskje vært å la han lydighetstrene henne litt? med hjelp fra deg selvfølgelig. Sånn at hun blir mer vant til å høre på han, i positive situasjoner. Og trene inn nei ville jo også vært lurt, sånn at hun faktisk reagerer hvis han sier nei. Så kan heller dere andre ta dere av henne hvis hun ikke hører? Vet ikke jeg.. Men tror i alle fall ikke det er så lurt å basere seg så mye på fysisk makt, spesielt ikke når man har en så stor hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får det til å høres ut som om vi legger henne i bakken hele tida :) det gjør vi jo ikke. Tror jeg er den eneste som faktisk gjør det, og det er sjelden. Det er bare hvis hun knurrer til meg, tar middagsmat AV tallerkenen min etter jeg har sagt nei og skjøvet henne bort (har kun skjedd en gang, men bare som eks) eller at hun biter ordentlig på/etter meg.

Ja, men...hmm.... jeg er litt sær på det der med trening :P Men kan sikkert la han prøve. Mitt problem er jo at jeg helst vil gjøre alt selv med henne. Feks mamma tror jo hun trener henne. Og det irriterer meg grønn! For jeg trener jo inn "dekk." Men mamma trener med "legg deg." Jaja. Vil dette fungere, eller skjønner hunden ingenting? Eller vil hun etter hvert ta begge kommandoene? Jeg vil helst lære inn dekk med håndtegn først, og så heller ta den derre legg deg etter hvert. Vet at dekk er mer konkurransekommando, en litt streng kommando, men nå har jeg faktisk bestemt meg for å lære henne den. Har sagt det til mamma også :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får det til å høres ut som om vi legger henne i bakken hele tida :P det gjør vi jo ikke. Tror jeg er den eneste som faktisk gjør det, og det er sjelden. Det er bare hvis hun knurrer til meg, tar middagsmat AV tallerkenen min etter jeg har sagt nei og skjøvet henne bort (har kun skjedd en gang, men bare som eks) eller at hun biter ordentlig på/etter meg.

Ja, men...hmm.... jeg er litt sær på det der med trening :P Men kan sikkert la han prøve. Mitt problem er jo at jeg helst vil gjøre alt selv med henne. Feks mamma tror jo hun trener henne. Og det irriterer meg grønn! For jeg trener jo inn "dekk." Men mamma trener med "legg deg." Jaja. Vil dette fungere, eller skjønner hunden ingenting? Eller vil hun etter hvert ta begge kommandoene? Jeg vil helst lære inn dekk med håndtegn først, og så heller ta den derre legg deg etter hvert. Vet at dekk er mer konkurransekommando, en litt streng kommando, men nå har jeg faktisk bestemt meg for å lære henne den. Har sagt det til mamma også :cry:

Hehe, ja det er ikke lett. Jeg misforsto nok litt der da :)

Det er ikke lurt at flere trener på det samme trikset på en valp. For alle gjør det litt forskjellig, og da blir hunden bare forvirra. Flere kan godt trene hunden på samme tid, men da bør alle trene på forskjellige triks. Dette gjelder altså i innlæringsfasen, senere kan selvfølgelig alle be henne gjøre det hun kan. Selv har jeg tenkt å bruke dekk i konkurransesammenheng, da skal hun legge seg rett ned og bli der til jeg ber henne om noe annet, mens legg deg blir mer sånn gå å legg deg et sted. Da kan hun reise seg igjen uten at jeg sier noe. Det spørs jo hvordan man vil ha det. Men det kan kanskje være greit at moren din trener på legg deg, og at du har dekk for deg selv, sånn at du vet hvordan den blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...