Gå til innhold
Hundesonen.no

Belger vs. Border Collie


Mud

Recommended Posts

Jeg synes det virker som om mange drar belger og bc over en kam men min oppfatning er at det er store forskjeller. Javisst er de begge gjeterhunder med mye motor og arbeisglede men mitt inntrykk er at bc er mer førerorienterte (til grensen til medfødt hjernevasket), har mindre jaktlyst, høyere stress og mindre humor. Altså: kjedeligere hund. Jeg har også intrykk av at bc er lettere å trene på den måten at når de først "kan" noe så gjør de det bare..imens belgeren kan være litt mer ." hvorfor skal jeg det?" eller "jeg prøver noe annet og ser hva som skjer". Det har jo sine fordeler..men kan være litt kjedelig i lengden..

Stemmer dette?

Har møtt noen border collies som har vært litt kule og hatt det rette glimtet i øyet slik at jeg nesten har tenkt tanken på at det kanskje hadde gått ann en gang i fremtiden.. men de jeg har blitt ordentlig kjent med har alle vært litt sånn..krypete og intetsigende..

Noen som har hatt begge deler? Jeg tror faktisk aldri jeg har møtt noen som har hatt begge deler og det er jo forsåvidt litt underlig hvis de er så like :o

Edit: redigere litt..jeg kjenner et par border collies som overhodet ikke er krypete, men de er new zelandske så de er veldig anderledes i både kropp og sinn virker det som :P

Ellers så er dette ikke ment for å fornærme alle bc eiere, jeg har bare blitt litt nysgjerrig på den rasen "alle" i nabolaget mitt hadde når jeg vokste opp. Jeg har alltid sett på bc som verdens kjedeligste rase, men kanskje de ikke er det allikevel :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har hatt terv før. Det var riktignok en omplasseringshund som jeg fikk da han var over 5 år. Han var helt herlig. Rolig og fin, brydde seg aldri om andre hunder, og var førerorientert. Var aldri noe problem å ha han løs. Han var også lettlært.

Småtte (BC) er jo ikke så gammel enda (litt over året). Hun er jo like lettlært men trenger mer. Caress kunne fint klare seg uten trening flere dager, mens Småtte bør trenes minst annenver dag. Småtte har en sterkere psyke enn Caress når det gjelder en del ting. Caress var redd for alle mulige lyder, glatte gulv, trapper osv. Dette kan selvfølgelig komme av dårlig sosialisering, men det er en utrolig stor forskjell. Småtte takler ting på strak arm, mens Caress trengte litt tid, noe vendte han seg aldri til.

Litt urettferdig å sammenligne disse både pga alder og at Caress var en omplasseringshund. Men det jeg tror er at en belger er mer "rolig" og ikke trenger like mye tanke aktivitet som en bc. Psyken dems tror jeg er rimelig lik, som regel takler de det meste, men man kan være uheldig å få ett nervøst eksemplar.

Ps. dette er kun basert på mine erfaringer.

Mvh

Laila S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma har hatt begge deler, og liker BC desidert best. Hun mener de er mye tryggere i hodet (jevnt over), og liker de generelt bedre. De krever mer, og har nok kanskje lettere for å tippe over, men uansett. Nå VET jeg at mange BC'ers kryping har 1) mye å gjøre med gjeterinstinkt, mange gjeter alt de ser uten at det er veldig tydelig for andre å se, og mange bordere gjeter veldig lavt. Så det har ofte ikke noe å gjøre med underdanighet, f.eks, eller 2) mange bordere er fryktelig "følsomme" og demper veldig lett. Men om vi får til et møte neste gang jeg kommer til østlandet, så skal du få se på en BC som hverken kryper eller leker hjernevasket;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det frekkeste! :o:P

Jeg har ikke hatt annet enn bc, men min oppfatning er også at det er litt forskjell ja... Men selvfølgelig forskjeller som gjør BC'n til en bedre hund... :P

Jeg har min første bc, og egentlig tror jeg han er litt utypisk bc... Han er ikke krypete (bare bittelitt når vi møter en hund som han ser på lang avstand :P ), han kan IKKE gjenta og gjenta uten å bli lei, og han har faktisk ikke så høyt stress heller... Ikke driver han med alt mulig uønsket gjeting heller, men vil gjerne bli gjetet i lek med andre... :P

Jeg får stadig høre at han er litt utypisk bc, og utifra de menneskene det gjerne har kommet fra, velger jeg å ta det som et komliment... :P

Han er morsom og har masse personlighet, og har glimt i øyet. :P Helt objektivt sett, selvfølgelig.

Lille lykkelig, som tror hele verden er til for han. En supersosial hund, som elsker å bli tatt på av menneskehender..

Min oppfatning av Belgere (må si det har bedret seg, etter å ha blitt kjent med nett-Loke'n. Han høres ut som en herlig hund med masse personlighet) er at de ofte sliter med litt nerver. Tror ennå ikke jeg har truffet en terv (stort sett de jeg kjenner) som ikke er skuddredd. De virker litt mindre sosiale (særlig med mennesker), og de lager LYD...

Men utseendemessig (igjen, bortsett fra min egen bc da) så går belgere BC en god gang. De er jo så flotte og majestetiske å se til. (med sine utrolige tynne ben... :P )

Edit. Vedr. Belgere mindre sosiale. Når jeg tenker meg om, er vel ikke de fleste BC'er så veldig sosiale med andre folk heller, sånn jevnt over, annet enn mitt lille utskudd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det virker som om mange drar belger og bc over en kam men min oppfatning er at det er store forskjeller. Javisst er de begge gjeterhunder med mye motor og arbeisglede men mitt inntrykk er at bc er mer førerorienterte (til grensen til medfødt hjernevasket), har mindre jaktlyst, høyere stress og mindre humor. Altså: kjedeligere hund. Jeg har også intrykk av at bc er lettere å trene på den måten at når de først "kan" noe så gjør de det bare..imens belgeren kan være litt mer ." hvorfor skal jeg det?" eller "jeg prøver noe annet og ser hva som skjer". Det har jo sine fordeler..men kan være litt kjedelig i lengden..

Stemmer dette?

Har møtt noen border collies som har vært litt kule og hatt det rette glimtet i øyet slik at jeg nesten har tenkt tanken på at det kanskje hadde gått ann en gang i fremtiden.. men de jeg har blitt ordentlig kjent med har alle vært litt sånn..krypete og intetsigende..

Noen som har hatt begge deler? Jeg tror faktisk aldri jeg har møtt noen som har hatt begge deler og det er jo forsåvidt litt underlig hvis de er så like :o

Edit: redigere litt..jeg kjenner et par border collies som overhodet ikke er krypete, men de er new zelandske så de er veldig anderledes i både kropp og sinn virker det som :P

Ellers så er dette ikke ment for å fornærme alle bc eiere, jeg har bare blitt litt nysgjerrig på den rasen "alle" i nabolaget mitt hadde når jeg vokste opp. Jeg har alltid sett på bc som verdens kjedeligste rase, men kanskje de ikke er det allikevel :P

Hehe. litt artig å lese, for jeg må si at få hunder har humor som en bc, og få hunder klarer å jobbe så selvstendig som en bc. Nå som "mytene" er avlivet, bør man vel si det sånn at skal man ha en gjeterhund kjøper man BC. Er ikke det viktig, så får man gå etter magefølelsen og "smaken". hehe

Man blir nok veldig farget av det man har selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler* jeg er nok litt preget av at jeg ble oppvokst på sauebøgda hvor border collies og elghunder var samme greia liksom. Alle hadde en i hagen...

Og jeg synes jeg har møtt langt flere sprøe border collies enn belgere! Men det er vel det man ser..jeg må innrømme at jeg kikker overhodet ikke på border collies med mindre de skiller seg ut på en måte og da er det jo gjerne negativt :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Gøy med no` nytt" tenkte jeg, og gikk til anskaffelse av en belger. Og skulle det være, så skulle det være malle. Og belger kan på ingen måte sammenlignes med border collie, min mening ut i fra den lille erfaring jeg har med belger. Du har mye rett i det du skriver i startinnlegget, men min oppfattelse av bc er nok ikke særlig lik din. Border collie er en rase jeg setter veldig høyt (høyest faktisk =o)). Har hatt 3 stk. og de har på ingen måte vært krypete, blottet for humor eller kjedelige. Det er aldri kjedelig å trene med en border collie, eller å ha en i hus. Det jeg setter så pris på ved en border collie er konsentrasjonen og intensiteten i så og si alt de gjør. Belgerdyret er selvfølgelig også intens, men ikke alltid fokusert på det samme meg, og det kan være litt frustrerende i treningssammenheng til tider, når man er vant til bc-fokusen. Det skal sies at belgerdyret "bare" er 2 år, og fryktelig barnslig i forhold til en bc på 2 år. Man får langt flere overraskelser med en belger enn bc, være seg på trening, konkurranse eller i hverdagen, og det er ikke alle overraskelser jeg ser like humoristisk på. Man må nok jobbe litt ekstra med en belger for å oppnå det man nesten får gratis med en bc. Men for all del - er blitt veldig fascinert av belgere og lærer stadig noe nytt, både om adferd og trening av hund (forskjellige raser/individer), og ikke minst meg selv. Men det blir nok border collie på meg igjen neste gang, er for lat for belger *S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tur att du ändrade ditt första inlägg, jag blev nästan lite förolämpad där ett tag :) Jag gillar ju inte heller border collies, bara mina fina, korthåriga monster. Missy är ju visserligen kanske mer brittisk än NZ både i huvudet och i utseende (hon är ju 50/50), men förrutom att hon är knäpp så tycker jag att hon är en ascool hund att jobba med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tur att du ändrade ditt första inlägg, jag blev nästan lite förolämpad där ett tag :) Jag gillar ju inte heller border collies, bara mina fina, korthåriga monster. Missy är ju visserligen kanske mer brittisk än NZ både i huvudet och i utseende (hon är ju 50/50), men förrutom att hon är knäpp så tycker jag att hon är en ascool hund att jobba med!

Smaken er som baken.. Jeg liker ikke NZ bc :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel har hatt Tervueren i 15 år er mange ymse meninger om dem,det jeg har erfart er:Veldig mye nerver-stress-agresjon.Har for tiden 2 stk.en hanne løftet benet å tisset når han var 9 uker veldig mye sur å gretten går ikke sammen med andre hunder.Men jobber som en helt og lettlært.

Tispe på 6 år snill rolig stødig ikke stress ikke sint ikke sur jobber som en helt plukker til seg alt med en gang.

Mine andre tidligere belgere veldig ulike,men ingen så sur som denne hannen på 8 år.

Bc har jeg trent i flere år på kurs,lettlærte-snille-noen menneske sky-noen med masse jeterinnstinkt,jobber som helter.Hadde jeg hatt samme interessen for lydighet i dag mulig det hadde blitt en bc.

Liker begge rasene veldig godt.Flotte hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tur att du ändrade ditt första inlägg, jag blev nästan lite förolämpad där ett tag :) Jag gillar ju inte heller border collies, bara mina fina, korthåriga monster. Missy är ju visserligen kanske mer brittisk än NZ både i huvudet och i utseende (hon är ju 50/50), men förrutom att hon är knäpp så tycker jag att hon är en ascool hund att jobba med!

Hey! Missy er jo favoritt bc `n min! Bortsett fra hennes "knäppe" fortid er hun en av grunnen til at jeg kanskje kunne vurdert en gang! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men jeg trodde Småtte var gutt jeg :)

:D Ja det kan jo høres sånn ut. Hele navnet hennes er akersborg småtte bitteliten sauen ;) Måtte jo ha ett litt spess navn. Småtte heter hun pga oppdretter kalte valpene for småttiser, så hun lydde det navnet da jeg fikk henne :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Ja det kan jo høres sånn ut. Hele navnet hennes er akersborg småtte bitteliten sauen :) Måtte jo ha ett litt spess navn. Småtte heter hun pga oppdretter kalte valpene for småttiser, så hun lydde det navnet da jeg fikk henne ;)

Jeg bare elsker det navnet! B) Jeg burde kalt lakken min Bitteliten Sauen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Ja det kan jo høres sånn ut. Hele navnet hennes er akersborg småtte bitteliten sauen :) Måtte jo ha ett litt spess navn. Småtte heter hun pga oppdretter kalte valpene for småttiser, så hun lydde det navnet da jeg fikk henne ;)

Aha ok.. også av en eller annen grunn så syns jeg hun ligner på en gutt :P uff.. nei nok om det HUN:P er kjempe pen da :P;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...