Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan lærte du hunden din å passere andre hunder?


Huldra

Recommended Posts

Hvordan lærte du hunden din å passere andre hunder, og hvordan passerer den andre hunder?

(Tenker på lokking, avledning, snu gå en annen vei, om den drar mot andre hunder nå, utagerer osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belønte for å være rolig selv om hun hadde sett hunden, deretter gikk jeg over til å kreve kontakt før hun fikk belønning.

Tinka har to måter å passere hunder på (med mindre hun har løpetid og ser at en av hannhundene i nabolaget kommer mot oss - men sånt snakker vi ikke særlig høyt om):

1. Hun legger seg pladask ned på bakken og blir liggende der til den andre hunden har gått forbi. Veksler mellom å se på meg og den andre hunden.

2. Jeg har henne i relativt kort bånd, og Tinka rusler ved min venstre side og veksler mellom å se på meg og på hunden (og gi fra seg litt dempende signaler).

Hvilken passering hun velger kommer litt an på hvor langt unna hunden er når hun får øye på den, hvor stor hunden er, om hun kjenner igjen hunden, om hunden kommer bakfra osv. Som oftest går hun for den øverste varianten, eller en liten blanding (at hun først stivner helt, deretter blir med meg noen skritt framover før hun legger seg ned og blir liggende der).

Liggeatferden har hun hatt av seg selv siden hun var bitteliten, og jeg har valgt å bygge videre på den. Bedre å vente noen sekunder med en hund som legger seg ned enn å ha en hund som drar og drar og drar i båndet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder på å finne ut om det er å overse idiotien hans når vi møter hunder, og bare passere uten ord eller noe, eller om det er det å dekke han ned når det passerer andre hunder som fungerer best. han er et helvette å passere andre hunder med, og om jeg ser en hund før han, legger jeg ofte om hele turen for at vi skal slippe passere..vet han ikke lærer en døyt av det, men han går så stresser resten av turen, og det gidder jeg ikke. Da blir jeg sur, så merker han det, og da blir hele turen bare teit..

Så jeg har enda ikke lært han å passere andre hunder på en akseptabel måte..men vi jobber da med saken. de to metodene jeg skrev over er bare to av et hav andre ting jeg har prøvd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hugo begynte å bli litt dust ved passering, når han var "liten" var det aldri ett problem, så begynte vi med sittetrening. Altså vi lærte inn sitt i alle mulige situasjoner, utenfor kjøpesentre, barnehager, på veien, i skogen og hagen. Så, når vi møtte hunder sa vi sitt. Vi holdt båndet helt slakt og prøvde å stole på at sitt-kommandoen vår var sterk nok. Noen ganger var den ikke det, men da var det enkelt og greit å si nei, sitt og sette han ned på samme sted der han skulle sitte. På denne måten sa vi ikke nei til løping mot andre hunder, men nei til å bryte sitten.

Nå er vi ikke helt i mål med treningen, men nå sitter han fint i nesten alle situasjoner. Snart skal vi slutte med sitt-kommandoen, og bare gå.

Denne metoden har funket veldig fint for oss. Uten kjefting og stress, siden hugo er så trygg i sitten sin, og mye hyggeligere turer. Og det var ganske effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan lærte du hunden din å passere andre hunder, og hvordan passerer den andre hunder?

(Tenker på lokking, avledning, snu gå en annen vei, om den drar mot andre hunder nå, utagerer osv.)

Ja du spør... :D neiggu om jeg vet hva jeg har gjort eller ikke gjort i den sakens anleding, men kan vel si at jeg fokuserer på kontakt og at læring skal foregå via meg. Allt hunden har av opplevelser går via meg. Andre hunder har aldri vært et problem så noe gjør jeg tydligvis riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan lærte du hunden din å passere andre hunder?

Med begge har jeg belønnet dem for at de er rolige når vi passerer hunder eller når de så hundene og etterhvert ble det vel til at jeg ville ha kontakt!

og hvordan passerer den andre hunder?

Simba utagerer ofte når han ikke får hilse på den andre hundene, men det er veldig opp og ned. andre ganger går han fint forbi mens en annen gang utagerer han om han ikke får hilse, hvis han får hilse så er alt bra.

Han legger seg også ned (gjeterstilling) når han ser andre hunder, ikke alltid men ofte, så gjeter han. men alt dette har blitt myyye myyye bedre :D Heldigvis...

Nana logrer når hun ser en annen hund, hun tar kontakt med meg eller går i slakt bånd ved siden av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja jeg fikk jo en 13mnd gammel buse fra omplasseringen som syntes at det å passere andre hunder var KILL KILL prosjekt.

Vi begynte på hundeskolen rett etter at vi fikk hun og der trente vi mye på å være rolig blandt andre hunder på lang avstand også nermet vi oss litt mer for hvert kurs, hun var veldig flink.

Hjemme gikk jeg mye på steder hvor vi ikke møtte så mange hunder, så hun fikk opp tillitten til meg først.

Så gikk vi på steder hvor det var flere hunder, hun passerer som oftest fint nå, men har hun noen hunder i vrangstrupen så må jeg få hun til å sette seg med kontakt så den andre hunden passerer oss på den måten.

Dette fordi jeg ikke syntes noe særlig om hopping og dansing i båndet, bedre å sitte på plass da.

På hunder som hun ikke har i vrangstrupen så går vi bare forbi, men jeg ber som oftest om kontakt. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja jeg fikk jo en 13mnd gammel buse fra omplasseringen som syntes at det å passere andre hunder var KILL KILL prosjekt.

Vi begynte på hundeskolen rett etter at vi fikk hun og der trente vi mye på å være rolig blandt andre hunder på lang avstand også nermet vi oss litt mer for hvert kurs, hun var veldig flink.

Hjemme gikk jeg mye på steder hvor vi ikke møtte så mange hunder, så hun fikk opp tillitten til meg først.

Så gikk vi på steder hvor det var flere hunder, hun passerer som oftest fint nå, men har hun noen hunder i vrangstrupen så må jeg få hun til å sette seg med kontakt så den andre hunden passerer oss på den måten.

Dette fordi jeg ikke syntes noe særlig om hopping og dansing i båndet, bedre å sitte på plass da.

På hunder som hun ikke har i vrangstrupen så går vi bare forbi, men jeg ber som oftest om kontakt. :P

Slik jobber vi også. Men jeg syns passering av andre hunder ble mye verre etter løpetiden og antallet "fiender" bare øker... :o Løse i skogen, eller på utstillinger og slikt, har vi ingen problemer. I skogen er det jo bare artig å rase litt rundt og på stevner og utstillinger er nok alt litt overveldende.) I gata hjemme derimot... Tar gjerne imot lure passeringstips, jeg. Sykler og rullatorer og slikt avledes greit, men andre hunder, hm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jobber vi også. Men jeg syns passering av andre hunder ble mye verre etter løpetiden og antallet "fiender" bare øker... :o Løse i skogen, eller på utstillinger og slikt, har vi ingen problemer. I skogen er det jo bare artig å rase litt rundt og på stevner og utstillinger er nok alt litt overveldende.) I gata hjemme derimot... Tar gjerne imot lure passeringstips, jeg. Sykler og rullatorer og slikt avledes greit, men andre hunder, hm...

Jeg skjønte ikke helt.. når dere er i skogen, så raser hun rundt, og....? Bryr seg ikke om andre hunder?

Vi prøver å jobbe med å være rolig når hun ser andre hunder. På steder med masse hunder (treninger, utstillinger, treff, osv), er det helt greit, enser de ikke og er eksemplarisk (spesielt utstillinger, da). På treff går vi jo tur sammen, men hun har jo kontakt med meg innimellom, og plutselig vil hun heller trene enn å leke med de andre hundene. Egentlig er det ikke slik "passering" jeg tenker på, for det er mer "å være med andre hunder", noe som er litt annerledes.

Vi trener som sagt på å være rolig når hun ser andre hunder, gjerne se på meg (har ikke helt bestemt meg for hva jeg vil enda, tror jeg heller mot at hun skal ha kontakt med meg). Jeg avleder hvis jeg ikke vil hun skal hilse, og går ut til siden hvis det er mulig. Har en liten pipeting som jeg har brukt noen ganger, og belønner med drakamp. Er nok en stund til vi kan gå på tur, se en annen hund, og få henne til å gå fot og kikke opp på meg, for å si det sånn. Er jo veldig sjeldent vi møter på andre hunder, så når vi først gjør det, så er det jo noe stort som skjer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jobber vi også. Men jeg syns passering av andre hunder ble mye verre etter løpetiden og antallet "fiender" bare øker... :o Løse i skogen, eller på utstillinger og slikt, har vi ingen problemer. I skogen er det jo bare artig å rase litt rundt og på stevner og utstillinger er nok alt litt overveldende.) I gata hjemme derimot... Tar gjerne imot lure passeringstips, jeg. Sykler og rullatorer og slikt avledes greit, men andre hunder, hm...

Jeg har hatt noen sånne Go biten oksekjøtt biter eller Schmackos i lommen, når vi har møtt noen som hun ikke vil være rolig mot så har jeg tatt opp en sånn og hun har fått gå og små nappe i biten om hun går pent, vil hun utagere så må hun sitte med kontakt.

Poenget er å ha en go bit som er myk nok til at hun kan nappe litt i den.

Det blir på en måte lokking, men syntes det er bedre enn å la hun gå å hoppe og danse ved siden av meg og kanskje itilleg utagere.

Må legge til at hun går nesten alltid pent forbi andre hunder, hun har bare sterkt imot små hvite hunder og visse blandingstisper som ligner seg selv (snakk om å tulle) -_-

Møter hun noen hunder innen for denne kategorien så må vi jobbe med kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan trente du før da? Kan jo ha noe med grunnen til at han er sånn som han er?

Han har vært slik siden han gikk fra valp til unghund.. jeg trente alt for lite på det faktisk, fordi det var lenge mellom hver gang vi faktisk møtte andre hunder på tur. Du husker sikkert hvordan han var på treffene før vi begynte å gå? Den adferden han hadde da, er temmelig lik den han har når vi passerer andre hunder, bjeffing, draing, busting...knurring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...