Gå til innhold
Hundesonen.no

Nå er sekken tom!


ida

Recommended Posts

For leeenge siden var det en tråd, der vi kom inn på hvor drøyt ulike fortyper var. Finner selvfølgelig ikke igjen den nå! Men jeg husker at jeg sa til Molly at jeg skulle si fra hvor lenge Fibi hadde en 15 kilos sekk med Eukanuba! Nå vet jeg det helt sikkert! Jeg startet på sekken 01 05 06 og den er tom 05 10 06! Hun var fjorten dager på kennel i sommer og ble foret der, men samtidig har jeg rett som det er mora hennes på middag her, så det går nok opp i opp! ;)

Hunden min er ikke på noen måte mager :D . Hun får stort sett mat èn gang om dagen og da rent tørt tørrfòr (som regel...)!

Vi trener mye og jeg går ikke ut av døra uten at lomma er full av godbiter, enten Frolic eller annet! Dette er kanskje grunnen til at hun ikke får sånne kjempeporsjoner med mat, men når man har en hund som min, er hverdagen i seg selv en lang treningsøkt! ;)

Hva er deres erfaring med hvor drøyt fòret deres er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: Hvor mye veier fibi??

Hun veier nå ca 15,5 kilo tror jeg. Ehh.. håper jeg. :D Hun hadde vært perfekt på ca 14, 5, sånn egentlig, men personlig syns jeg da hun er litt tynn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg fikk Lita så hadde jeg en 15kg sekk i ca 5 mnd.. Nå har jeg en 15kg sekk litt i underkant av en mnd.. Kan vel trygt si at forbudskjettet mitt er drastisk forandret! :D

Hugolille spiser litt mer enn mariannes søte små til sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg fikk Lita så hadde jeg en 15kg sekk i ca 5 mnd.. Nå har jeg en 15kg sekk litt i underkant av en mnd.. Kan vel trygt si at forbudskjettet mitt er drastisk forandret! ;)

Da spiser Fibi omtrent like mye som den lille senoritaen, da jo... Det er da veldig lite. Men selvfølgelig. Nå i skrivende stund har hun spist en kokt potet og en hel rå brokkoli, bortsett fra de bitene jeg spiste til middag. Deler av plastikken gikk også ned. Dette lå tilgjengelig på benken og Fibi har næringsvett. Hun stjeler som en ravn, hvis hun ikke blir fersket, det lille gullet :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesla veier 7.3 kg og bruker ca. 135 dager(ifølge kalkulatoren), altså 4.5 mnd, på en 15 kilos sekk. Vi kjøper som regel sekker på 5 kg siden hun ikke spiser så mye.

Lisa(ca. 35 kg+/-) bruker i overkant av en måned på en sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yarisog Emma bruker ca 1 mnd på en sekk på 15 kg hver,å Yaris får egentlig litt mindre enn han skal ha(han er litt på slankern ;) )

For er dyrt altså. Kjøper for for ca 15000 i året :D ,men vil heller at di skal få et for di funker bra på en ett dem ikke nyttegjør seg av da seff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Men atte..

Dette med hvor mye fôr den enkelte bruker er jo individuelt - man kan jo ikke bruke andre som målestokk - for alt kommer jo an på hvordan hunden lever i det daglige.

F.eks. her - sommerstid så bruker vi mye mye mindre fôr enn om vinteren - årsak - våre hunder står ute hele dagen (med tilgang til oppvarmet innendørsområde da) - og sommerstid så bruker de langt mindre energi enn om vinteren selv om de får samme mengde mosjon ellers.

Sommerstid bruker vi ca. en sekk på 15 kilo pr. 2 hunder - vinterstid går det over en sekk pr. individ i 25 kilo's klassen.

Jeg har aldri hatt en fôr sekk i mange mange måneder, skulle gjerne hatt det liksom.........

Pr. dags dato så går det 15 kilo pr. 10. dag cirka, og da fordelt på tre voksne og en valp - så går det litt valpefôr da til småttingene. Ifølge fôrtabellen på sekken så burde en sekk holde i drøyt 14 dager, men med to unghunder i vekst så holder det ikke med 300 gram fôr (5dl cirka) - begge de får det dobbelte av det de skal ha liksom, den voksne får 100 gram MINDRE enn hva som er anbefalt..........

Fôring er individuelt.

En anbefaling til dere som da faktisk har en 15 kilo's sekk i 5 måneder og mer - kjøp mindre sekker - da forsikrer dere at hunden får kvalitetsfôr hele tiden. Fôr taper seg utrolig fort når sekken er åpnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En anbefaling til dere som da faktisk har en 15 kilo's sekk i 5 måneder og mer - kjøp mindre sekker - da forsikrer dere at hunden får kvalitetsfôr hele tiden. Fôr taper seg utrolig fort når sekken er åpnet.

I siste nr av Hundesport står det også dette.

Så det kan nok være lurt å kjøpe mindre sekker, selv om det er veldig kjekt å ha en sekk i mange mnd.

Som BP sier, foret taper seg når sekken er åpnet.

Jeg har tenkt til å kjøpe mindre sekker nå som jeg går over til VH ( 50/50)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chicka bruker litt over 2 mnd på en 15kg sekk, jeg fôrer med HILLS r/d (diett fôr)

Hadde jeg hatt en hund som brukte 5mnd på en 15kg sekk så hadde jeg nok kjøpt midre sekk pga kvaliteten på fôret forringes når den er åpen så lenge. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...