Gå til innhold
Hundesonen.no

Trening og andre hunder.


molly

Recommended Posts

Ønsker tilbakemelding på hva andre mener om dette:

Jeg har alltid vært veldig opptatt av at min hund IKKE skal hilse/leke med de andre hundene når vi er på trening. Da er det meg han skal forholde seg til, og ikke de andre hundene. Opplever andre hunder som en stor forstyrrelse på trening, og han er mer eller mindre like interessert hele tiden, men holder seg til meg. Skal det være lek og moro med treningshundene, skal dette heller ikke foregå på treningsplassen, den skal kun assosieres med trening med meg.

For noen helger siden var jeg på helgtur med en trenings-venninne (hundene kjente ikke hverandre, de har bare hilst en gang tidligere). Vi fant en super plass å trene, nær ett vann, og bikkjene kunne være løse hele tida. Vi trente korte økter, ga hundene fri (samtidig) til å gjøre det de ville en kort stund, og fortsatte treningen. Jeg opplevde da at denne andre hunden ble mye mindre spennende, og min hund hadde myyyye bedre fokus på meg under treningen, når han fikk lov til å leke, snuse og løpe med den andre hunden under pausene. Denne andre hunden ble brukt aktivt som belønning, og hunden jobbet bedre enn vanlig.

Selvfølgelig vanskelig å bruke dette under trening med flere hunder (og kanskje hundeeiere som ikke ønsker dette), men hvordan forholder dere dere til andre hunder på trening. Får hunden hilse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi har alltid holdt oss unna de andre hundene på trening, men det har jo hendt at vi har gjort som du beskriver. Lange pauser med leking og bading, med korte treningsøkter imellom. Jeg syns også det er veldig morsomt å trene en hund som er passe gira etter bading og lek! Da har hun kjempefokus og klasker ned i dekk og jobber superbra! :D

Fibi blir dritsur hvis noen slipper bikkja si bort til henne mens hun trener. Eller kanskje det er jeg som blir surest? ;) Iallfall litt oppgitt! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg trener med andre hunder så har jeg alltid hvert nøye på at han ikke skal få leke med andre. PÅ trening så er det meg som gjelder, og han skal jobbe med meg. Lek kommer fra meg den tiden.

Men om det er en tur som litt trening blir lagt inn, så kan han få leke når han får lov.

Syns det er viktig at, om det er trening så er det trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger får Tulla hilse, andre ganger ikke. Kommer egentlig mest an på hvem so mer der, og om de syns det er greit at de hilser. For Tullas del gjør det ikke sååå mye. Dvs, hun vil gjerne hilse, og når hun har hilst, er hun ferdig med det, og trener "som vanlig". Får hun ikke hilse, tar det litt lengre tid før hun roer seg og klarer å konsentrere seg, men det går greit det også. Burde jo heller bli flinkere til å bruke de andre hundene som belønning, og å lære henne at en hund ikke betyr hilsing (med en gang).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei når vi trener så verken hilser eller leker hun på andre hunder.

Hender jeg har vært litt inkonsekvent på hilsing etter treningen når vi evt står igjen og prater, men det ser ikke ut i til at Chicka har tatt noen skade av det, hun er like konsentrert neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...