Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny hund?


ingalinn2

Recommended Posts

Jeg kommer ikke til å få meg noen ny hund før om minst to år, men jeg vil begynne å se om etter rase. :P

Så jeg lurte på om dere hadde noen forslag? :P

Jeg er nå 13 år og kommer da til å være minst 15.

Vi har 3 Schäferhunder, så rasen må passe sammen med andre hunder.

Størrelse er ikke noe grenser, bortsett fra at den ikke må være for stor, men jeg liker helst hunder som har litt størrelse.

Jeg har tenkt å trene endel lydighet og kanskje agility.

Det hadde også vært bra om man kunne stille den, for jeg syns det er litt morsomt. :P

Jeg tror nok jeg skal ha tispe, men jeg trenger forslag på rase! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. er jo veldig mange hunder som kan passe inn der.. Har du noen fler kriterier? Selv synes jeg selvfølgelig flatcoated retrievere er herlige hunder. De er energiske (kanskje litt for energiske for enkeltes smak?), pene og konstant logrende hunder :P I tillegg er de veldig allsidige og kan brukes til omtrent alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange som passer den beskrivelsen der, ja. Prøv å spesifiser litt mer. Akuratt hva ønsker du av en hund. Hvilken pelstype? Hvilket energi nivå? Hvilken "snute type" (spiss, flat...?) Jaktegenskaper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddel er perfekt!

PLUSS - Ikke flat snute.

-Kan bli stilt ut.

-Jaktgenene er nesten borte.

-Passer perfekt med andre hunder.

-Koslig og hengiven(kan brukes i agility og lydighet,svært glad i og lære nye ting)

-Finnes i Stor,Mellom(anbefales,siden den ikke er Stor)Dverg,Toy og Thea cup poodle(ikke i norge)

MINUS-Litt arbeid og gre da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vant med et aktivitetsnivå til en ganske så aktiv Schäferhund og jeg vil ikke ha så mye over det.

Flat Coated Retriever: Jeg skal undersøke mer om den.

Puddel:Har inntrykk av de er litt forsiktige hunder? :D Men jeg vet ikke... Kan kanskje sjekke opp litt mer om den også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddel:Har inntrykk av de er litt forsiktige hunder? :D Men jeg vet ikke... Kan kanskje sjekke opp litt mer om den også ;)

Pudler er ikke mye forsiktige ;) De er pelsballer som suser rundt deg og vil du at de skal være med deg(aktive så følger de deg,hvis du vil de skal være rolige er de rolige)

Legger inn fakta om stor puddelen ;)

Str: Stor

Aktivitetsbehov: Middels

Pelslengde: Krøllete

Behov for pelsstell: Meget stort

Allergivennlig: Nei

Generell omtale:

Stor puddel, også kalt kongepuddel, anses for å være den første av de fire puddelvariantene.

Den ble tidligere brukt som vannapporterende jakthund, og det er fra dette arbeidet puddelens karakteristiske pelsklipp kommer.

I dag er puddelen mest populær som venn og selskapshund, men den har vist seg å være en utmerket lydighets- og agilityhund på høyt nivå også. I en familie fungerer den utmerket som turhund, og er sterk og utholdende. Den er også utholdende som trekkhund til familiebruk.

I tillegg kan også puddelen brukes som førerhund for blinde eller servicehund for funksjonshemmede. Det finnes også noen puddler som er godkjente redningshunder.

Rasestandard:

Opprinnelsesland: Frankrike. En puddel er nær kvadratisk bygget og velproporsjonert. Den har et intelligent uttrykk; er våken og aktiv, med elegant og stolt reisning.

Elegant hode med rene linjer. Rett neserygg. Snutepartiet er kraftig, elegant, men ikke spisst. Den nedre profil dannes av underkjeven og ikke av overleppens kant. Sort nesebrusk hos sorte, hvite og grå hunder;

brun hos brune. Hos aprikosfargede kan fargen variere fra mørk brun til helt sort. Svært lite markert stopp.

Øynene skal være plassert i høyde med stoppen og er svakt skråstilte med et livlig uttrykk. De skal være sorte eller meget mørkebrune hos sorte, hvite, grå og aprikosfargede hunder. De kan være mørk ravfargede hos brune.

Temmelig lange ører som faller langs kinnene. Ørene er flate og blir bredere nedover. Avrundet i nederkant og dekket av et bølget og svært langt hårlag.

Kraftig hals, middels lang og velproporsjonert. Moderat markert manke. Skulderen skal være skråstift og muskuløs. Forbenene er helt rette og parallelle sett forfra, elegante og muskuløse med god benstamme.

Brystbenspissen lett fremtredende og er forholdsvis høyt plassert. Brystdybden når til albuen. Kort rygg, harmonisk overlinje. Buk og flanker opptrukket, uten myndepreg. Avrundet, men ikke fallende kryss.

Meget muskuløse og sterke lår. Bakbenene parallelle sett bakfra, med velutviklede og godt synlige muskler. Tilstrekkelig vinklede haser. Temmelig små, sluttede poter med kort oval form. Tærne er godt buet, senete og kompakte. De er forsynt med svømmehud og står loddrett på tredeputene som er harde og tykke.

Ganske høyt ansatt hale, i linje med lenden. Når hunden er i bevegelse bæres halen skrått oppover. Bevegelsene skal være lette og fjærende, aldri lange og flytende.

Ullpuddelens pels skal være rikelig av en struktur som er fin, ullaktig og godt kruset. Den er tykk, godt fyldig, av ensartet lengde og danner regelmessige, velfriserte krøller.

Snorpuddelens pels skal være rikelig av en struktur som er fin, ullaktig og tett. Den danner meget karakteristiske snorer som har ensartet lengde. De bør være minst 20 cm lange, jo lengre dess bedre.

Tillatte farger for CACIB er sort, hvit, brun, grå og aprikos. Men fargene blå, creme, rød og café au lait finnes også og er godkjente for Cert. så lenge fargene er rene.

Mankehøyde: 45 cm til 60 cm.

Storpuddel skal være en forstørret og velutviklet utgave av mellompuddelen og skal bevare de samme karakteristiske trekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare gode erfaringer med pudler, og har sett at mange av dem er svært tøffe hunder, tross sitt utseende. De kan brukes til det meste! :P Jeg synes rasen er noe undervurdert pga. pelsen og imaget den ekstreme delen av utstillingsfolket gir den.

Puddel er absolutt å ta en titt på. Og glem ikke Portugisisk vannhund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte litt på Aussie, men jeg lurer på om de har sterke gjeterinstinkter?

Oi! Flat var jo mindre enn jeg hadde trodd, de er jo på størrelse med Schäferhund...

Jaja så mye vet jeg :rolleyes:

Aktivitetsnivå hmm... Har en ganske aktiv Schäferhund, tror ikke jeg skal å så mye over det, men det er bare å komme med forslag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte litt på Aussie, men jeg lurer på om de har sterke gjeterinstinkter?

Oi! Flat var jo mindre enn jeg hadde trodd, de er jo på størrelse med Schäferhund...

Jaja så mye vet jeg :rolleyes:

Aktivitetsnivå hmm... Har en ganske aktiv Schäferhund, tror ikke jeg skal å så mye over det, men det er bare å komme med forslag! :)

De er nesten like store som en schäfer=P Tispene er nok litt mindre, men det er jo mange schäfertsisper som er litt små, men ikke så små=P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt fakta om flat'en:

Str: Stor

Aktivitetsbehov: Stort

Pelslengde: Langhåret

Behov for pelsstell: Middels

Allergivennlig: Nei

Generell omtale:

Flat´en tilhører gruppen apporterende fuglehunder og er avlet fram for å hente skadeskutt og dødt vilt jegeren har skutt. Flatcoaten er en glad, aktiv og vennlig hund. De er svært stabile i gemytt og robuste i kroppen.Rasen er svært sosial, også overfor fremmede, noe som kan være både til bryderi og glede.

Mange flat-eiere sier at den hverdagslige forkortelsen for flatcoated retriever, FLAT, står for flying athletic. Dette kan meget vel stemme med de fleste flat´er, som er meget aktive utendørs. Innendørs er likevel en flat rolig, spesielt dersom den får brukt både hode og kroppen i løpet av dagen. Rasen har fått rykte på seg for å være lettstresset og hyperaktive, og dette kan de bli dersom de ikke får jobbe med et eller annet. Alle retrievere er svært allsidige, så det er nesten det samme hva arbeidsoppgavene er så lenge flat´en får noe å gjøre. De kan få utløp for energien sin under turer i skog og mark, jakttrening, bruks, lydighet eller agility. Blant redningshundene (ettersøknings-, ruin- og lavinehunder) i Norge er alle retrieverrasene godt representert, med størst antall godkjente flat´er. De blir også brukt som narkotikahunder, bombe- og minehunder. Flat´en er sterk og tålmodig, og fungerer godt som trekk- og kløvhund til hobby- og familiebruk, men de fleste retriever kan nok aldri hevde seg i konkurranse mot for eksempel vorsteh på det området.

Retievere er spesielt egnet til søksarbeid enten det nå er etter mennesker, skadeskutt storvilt eller narkotika, og er i sitt absolutte ess når arbeidsoppgave de får utføre innebærer bruk av den utpreget gode luktesansen. Flat´en har også en medfødt vannpasjon!

Flat´en har mye felles med de andre retrieverrasene, men krever et større aktivitetsnivå enn de fleste andre retrievere. Flat´ens allsidighet, søkslyst og - evne, hardførhet og høye aktivitetsnivå gjør den til en glimrende arbeidshund hva man enn må ønske å trene. Den kan selvsagt også fungere som familiehund i en aktiv familie.

Rasestandard:

Flat´en er en våken, aktiv og middelsstor hund. Den skal være sterk i kroppen, spenstig og vise sitt vennlige lynne med en intensivt viftende hale. Stoppen er ubetydelig, og kjevene lange og kraftige for at hunden skal kunne bære store bytter som fasan eller hare.

Øynene skal være middels store og mørkebrune eller nøttebrune med et intelligent uttrykk. Ørene skal være små og holdes tett inntil hodet.

Halsen er relativt lang og sterk, symetrisk ansatt og mykt overgående i ryggen slik at hunden enkelt kan følge et spor. Brystkassen er dyp og bred - flat´en skal ha "hjerterom".

Frambena er rette med bra benstamme. bakbena er muskuløse med passelig vinklede kne- og haseledd. Potene skal være runde og sterke - nesten som kattepoter.

Halen er kort og rett, og skal ikke bæres over rygglinjen. Pelsen skal være tett, i fin til middelsgrov struktur, av god kvalitet og så rett som mulig. Ben og hale skal ha gode faner. Fargen kan enten være svart eller leverbrun.

Mankehøyde hannhund: 58-61 cm tispe: 56-59 cm.

Andre kommmentarer: Det finnes dessverre en del kreft hos flat, og gjennomsnittsalderen er derfor relativt lav. Til gjengjeld er HD et minimalt problem sammenlignet med f.eks. golden og labrador.

Det fødes også noen få gule flat´er (goldenfarget) men disse er ikke godkjent etter rasestandarden.

Flat´en har ikke så mye midd i pelsen sammenlignet med andre raser, og er derfor ganske allergivennlige for personer allergiske mot pelsmidd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forundrer meg egentlig at det er de samme rasene som går igjen i alle svarene som gis på slike spørsmål her på forumet...

Hvorfor ikke tenke litt utradisjonelt? La alle muligheter være åpne, og ta deg god tid til å finne en rase som passer deg perfekt (så godt som).

Det er så mange raser som sikkert kunne passe deg.

Jeg tenkte på følgende raser som aktuelle. Det er overhode ikke sikkert de passer deg, men allikevel.

Japansk Spisshund

Dansk-Svensk Gårdshund

Pincsher

Og av en eller annen grunn har jeg begynt å like rasen Pumi i det siste.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forundrer meg egentlig at det er de samme rasene som går igjen i alle svarene som gis på slike spørsmål her på forumet...

Hvorfor ikke tenke litt utradisjonelt? La alle muligheter være åpne, og ta deg god tid til å finne en rase som passer deg perfekt (så godt som).

Det er så mange raser som sikkert kunne passe deg.

Jeg tenkte på følgende raser som aktuelle. Det er overhode ikke sikkert de passer deg, men allikevel.

Japansk Spisshund

Dansk-Svensk Gårdshund

Pincsher

Og av en eller annen grunn har jeg begynt å like rasen Pumi i det siste.. :)

Den eneste der som jeg tiltrekkes litt av er Dansk-Svensk Gårdshund tror jeg. ;)

Men hvor sjeldne er de?

Er det noen oppdrettere i Norge eller Sverige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Jeg kommer ikke til å få meg noen ny hund før om minst to år, men jeg vil begynne å se om etter rase. ;)

Så jeg lurte på om dere hadde noen forslag? :lol:

Jeg er nå 13 år og kommer da til å være minst 15.

Vi har 3 Schäferhunder, så rasen må passe sammen med andre hunder.

Størrelse er ikke noe grenser, bortsett fra at den ikke må være for stor, men jeg liker helst hunder som har litt størrelse.

Jeg har tenkt å trene endel lydighet og kanskje agility.

Det hadde også vært bra om man kunne stille den, for jeg syns det er litt morsomt. :)

Jeg tror nok jeg skal ha tispe, men jeg trenger forslag på rase! :P

Hva med boxer? Litt størrelse med flat snute :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddelen ville jeg også anbefale. Pleier å si at puddler er som poteter, de kan brukes til alt. En skikkelig puddel er ingen pingle. Det er tøffe hunder med gode arbeidsegenskaper og masse gøts og mot. Det eneste som kan være litt dillete er den klippen mange velger på sine puddler. Men de kan også klippes så de ser nokså røffe ut :lol:

De er nesten like store som en schäfer=P Tispene er nok litt mindre, men det er jo mange schäfertsisper som er litt små, men ikke så små=P

i og med at aussien er en mellomstor hund skal den ikke være like stor som en schæfer. Men det finnes selvfølgelig gigant-aussier :)

Jeg tenkte litt på Aussie, men jeg lurer på om de har sterke gjeterinstinkter?

Det finnes både working lines, show lines, og mixer av begge type linjer. Det finnes aussier med aktivitetsnivået og utholdenheten til en golden(i mine øyne er IKKE det en ekte aussie), og det finnes arbeidslinjer med mye gjeterinstinkt. 50/50% er det som regnes for å være det ide`elle. Men jeg personlig liker mer arbeidslinjer enn det.

Tenker du på en aussie lønner det seg å sjekke ut akkurat hva du vil ha i en hund, og sjekke opp hvilke type linjer som passer deg. Ønsker du deg en allround-hund må du forsikre deg om at også foreldredyrene er det, og at det er slike hunder det ligger på linjene.

Så aussier kan være nokså forskjellige.

Ønsker du mer info om aussien er det bare å sende meg pm. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry at jeg ikke quoter, men jeg klarer bare å skrive Raske svar(hvis jeg trykker "Skriv svar" kommer det opp sånn feilmelding, og internett går av) Er det bare min data, eller er det noe feil=S

Iallefall, Vicky, jeg mente flaten på den str greia. ^_^ Ikke greit å vite, jeg er dårlig til å formulere meg... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry at jeg ikke quoter, men jeg klarer bare å skrive Raske svar(hvis jeg trykker "Skriv svar" kommer det opp sånn feilmelding, og internett går av) Er det bare min data, eller er det noe feil=S

Iallefall, Vicky, jeg mente flaten på den str greia. ^_^ Ikke greit å vite, jeg er dårlig til å formulere meg... :)

Hehe, daså :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nessie, bor ikke du i Tromsø?

Vicky har rett i at det varierer en del i aussien, gjeterinstinkt, vokting, motor, mot og størrelse varierer en del i aussien i dag. Det er mye å velge mellom sånnsett.. Er faktisk noen som ønsker store aussier uten vokt og gjeterinstinkt med masse pels..så en må passe seg litt for useriøse oppdrettere. Har hørt om folk som kjøper seg aussie for å få en litt roligere hund en schæfer, men min erfaring med min lille klump (og med mine venners hunder) er at de er litt mer aktive enn en schæfer.. Min er litt mer impulsiv enn mange av de schæferene jeg kjenner/trener med er.

Hvis du finner ut at du har lyst på aussie og bor i Tromsø så er det bare å sende en PM, så kan du kan få hilse på klumpen min (og evt andre aussier fra andre linjer).

Har du lyst på flat, puddel eller noe annet så vil jeg uansett be deg om å oppsøke miljøet (retrieverklubben feks) for å møte flere hunder, hilse på eiere og lære mer om rasen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du finner ut at du har lyst på aussie og bor i Tromsø så er det bare å sende en PM, så kan du kan få hilse på klumpen min (og evt andre aussier fra andre linjer).

Jeg vil også hilse på Lyng.. *furt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville heller ikke solgt til deg. Har selv sittet med usolgte valper noen uker, i tillegg til 3-4 voksne. Aldri mer. Og vi var  to om å dele på jobben.  
    • Kloa til hunden min knakk/løsnet i dag. Han haltet ikke før i dag bare irriterte seg litt men i sta løp han og klarte og løsne den mere og nå er han halt😱 han har lagt seg og vasker ikke på det og oppfører seg normalt så venter til i morgen med dyrlegen men har så vondt i skjela over dette. Noen tips i hva jeg kan gjøre? Har just flyttet og ikke fått med meg noe rens enda 
    • Gode poeng, setter pris på innspill @simira :)!  Jeg forstår utgangspunktet ditt, og hvorfor du tenker det ja - og jeg er ikke uenig rent objektivt sett basert på det jeg har skrevet i innlegget. Jeg mener basert på samtalene jeg har hatt med de, og observasjon av valpen - at det virker som om de har gjort en grei jobb med valpen altså, men litt dessverre snevert i forhold til sosialisering i miljø utenom der valpen er vokset opp og særlig på det å være alene. Noe de selv åpent sier. De skulle absolutt ha trent med den alene ja. De hadde tiltenkt at den skulle bli værende på gården, også ble det ikke slik - dessverre. Den er vane med bilkjøring, kloklipp, børsting, dusj/vask, mennesker som kommer og går på gården etc. Verken valpen eller andre hundene markerte ikke noe på at jeg kom og de var egentlig bare mest gira på at det kom en ny person der. Ingen bjeffing i det hele. Mammahunden på gården var litt skeptisk en liten time før hun ble kompis. Svaret er nok et direkte nei. Derfor må jeg har hunden med på jobb, noe som heldigvis går greit i mitt tilfelle. Tenker en uke der det blir mest meg å hunden på hjemmekontor, dersom hun kommer seg til rette så går vi over i kontor-hund noen mnd der vi jobber sakte over tid med å bli mer selvstendig. Jeg er klar for at hunden blir litt jobb, men på sikt håper jeg at hun blir en grei selvstendig nok hund da jeg også driver litt reising i ny og ne. Har to turer der jeg blir borte totalt to uker resten av året, så håper at denne fasen skal gå greit for henne.  Det er snakk om en schæfer som har brukshund gener ja, men ikke ren bruksschæfer. Har ingen planer om bruk utenom å la henne drive søk for morro. Har hatt store hunder før slik som Bernersennen og labdrador men de har blitt adoptert i voksen alder, og ville derfor høre litt ang det å hente henne inn når jeg ser at hun har litt angst.  Slik det ser ut nå er nok ikke det en mulighet dessverre. Mulig at noe kan ordnes med søsterhunden, men det å ha ansvar for to brukschæfer-valper alene blir kanskje litt ekstremt.
    • Jeg ville droppet det. Ikke på grunn av separasjonsangsten og at det kan bli en utfordring å overkomme, men fordi situasjonen tyder på at eier ikke har lagt nevneverdig grunnarbeid i valpen. Uavhengig av om det var planen å beholde valpen eller ikke hadde den hatt fordel av alenetid og alenetrening. Hva annet av grunnleggende trening mangler, tenker jeg. Har hunden kjørt bil noe særlig? Opplevd ulike miljøer, underlag, møtt ulike mennesker, hunder og dyr utenfor husholdningen, osv.? Er hun trent på å være alene i det hele tatt, om enn sammen med de andre hundene? Du må ihvertfall være klar over at her tar du potensielt på deg et prosjekt med en valp som ikke nødvendigvis har fått grunntrening som det er en fordel å få inn de første månedene. Hvis du først skal gå for det, og har tid til prosjektet, så ville jeg hentet henne så raskt som mulig. Om du vil gjøre overgangen lettere ville jeg heller lånt med mor eller søster i starten, og jobbet MYE med valpen alene for å knytte bånd til deg. Uansett vil hunden være disponert for separasjonsangst og alenetrening vil ta mye tid, samt alt av annet som potensielt ikke er jobbet med fra starten. Særlig hvis det er snakk om en bruksschæfer, som er rasen i profilen din, og du har planer for bruk, så ville jeg nok gått for en hund med litt tryggere bakgrunn enn dette.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...