Gå til innhold
Hundesonen.no

Velmente, men idiotiske råd.


MarieR

Recommended Posts

Har du noen gang fått et råd ute i allmennheten ang hund som du synns er helt idiotisk, eller som du vet ikke ville funket i det hele tatt, og som evt. bare ville gjort vondt værre? Kom med dem! siterer noen av de sikkert velmente rådene jeg har fått..

- "om hunden tisser inne, bit den så hardt du kan i nakkeskinnet, løft den opp, knurr skikkelig til den, og hiv den ut." Den fikk jeg i dag faktisk..

- "siden hunden din stikker, ta den med på fjellet, og slipp den løs. sett opp telt der du slapp den, og vent til den kommer tilbake" jeah..right! Byebye Ask i så fall..

- "om hunden ikke hører etter, eller om den trur den er sjefen, løft den opp å knurr til den, så den skjønner at det ikke er tilfellet" Enda en fra min veldig interesante busstur i dag..Det værste av alt, er at personen faktisk gjør dette, og har hund! :P

jaja..flere merkelige råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Jeg har kommet ut av tellinga på hvor mange ganger jeg fikk som råd å "ta" Tinka når hun red, nappet, hoppet osv på meg tidligere... Og like mange ganger har jeg forklart at det nyttet faktisk ikke (allikevel fortsatte rådene å komme - fra samme person eller i samme emne på hundesonen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehehe knurrer jeg til timon så tror han at jeg leker :P

jeg har fått råd som å bite han i øret for å vise at jeg er sjefen... eeeeh...

lage en hundegår og ha han ute hele dagen.. ville tatt livet av meg å ha hunden ute i 7 timer...

hunden din kommer vel ifra chihuahuaen.. eeeh nei langt ifra sa jeg. men han er jo nesten like liten. pøh..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"hvis hunden tisse en plass du ikke vil den skal tisse, så tiss på den plassen selv, dette gjelder ute og inne"

Denne er bare teit... verste er at jeg vet om noen som gjorde det

Regner med det var en gutt da. De har liksom litt lettere for å følge et slik råd (ikke at det gjør meg noe akkurat, trenger ikke den muligheten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange råd som ikke passer til min treningsstil, men jeg synes en påstand en bekjent kom med tar kaka:

Dersom hannhunden din er dominant - neste gang han tisser på en stolpe/vegg eller lignende tisser du over han, og drar han bort så han får lukte... - da skjønner han at du er lederen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"hvis hunden tisse en plass du ikke vil den skal tisse, så tiss på den plassen selv, dette gjelder ute og inne"

Denne er bare teit... verste er at jeg vet om noen som gjorde det

HAHA, den var god :P

Når Chica var valp, tok jeg med henne ut rett etter at hun hadde sovet, dette hadde jeg jo lært. Når vi kom ut, så møtte vi på en gammel mann med hund, og han spurte om Chica akkurat hadde våknet.. Jeg måtte nemlig skjønne det at valper ikke skal hilse på andre hunder rett etter at de har sovet.. eh..okay!? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ikke straff hunden, for da blir den nevrotisk og agressiv" .. synes jeg var ganske artig. :P

"Bit hunden i øret" har jeg også fått... den synes jeg er litt rar. Hvorfor bite? :z

"Hvorfor gidder du å stoppe hver gang hunden drar? Den kommer aldri til å slutte å dra uansett".. noen som tror detikke er mulig for en hund å gå i bånd uten å trekke ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt mye jeg ikke er riktig så enig i, vil ikke si at det folk har sagt har vært idiotiskt, eller kanskje ja, men det er stygt å si det :P Altså for noen er det sikkert helt klart og rett, men for meg får jeg bare vondt i sjela.

Ikke straff hunden hvis den står på bordet og spiser, men la den spise ferdig, hvis ikke kan den bli redd mat hvis den blir straffet.

Ikke lær hunden sitt/dekk ved å dytte på baken/ryggen for det kan assosieres med straff. Altså alt annet berøring enn stryking er visst ubehag. :rolleyes:

Bare bruk strøm hvis hunden din er ulydig.. :P

Ikke bruk grime på hunden fordi det likte ikke min hund..

++ maaange andre ting jeg ikke kommer på i farta. De går somregel inn det ene øret og ut det andre uansett. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange råd som ikke passer til min treningsstil, men jeg synes en påstand en bekjent kom med tar kaka:

Dersom hannhunden din er dominant - neste gang han tisser på en stolpe/vegg eller lignende tisser du over han, og drar han bort så han får lukte... - da skjønner han at du er lederen...

He,he, mener å huske at det rådet stammer fra Nordenstam.. Skulle så gjerne sett det utført i praksis, helst med en hanhund av en av følgende raser; grand danois, irsk ulvehund eller annen stor rase OG en kvinnelig eier... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk høre i dag da jeg var ute med Luke i sele og langline at det var bare tull å bruke sele. Du fikk mye bedre effekt om du hadde langlina festet i halsbandet når du tråkket på lina ( i tillfelle hunden prøvde å stikke av) :rolleyes: Ja, kanskje en hund med knekt nakke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, alle klikkere er skikkelig teite, hahaha. Ha.... Eeh.

Råd til lineføring: Om hunden ikke følger med på lineføring, så sier man et hardt nei, og napper hardt i strupehalsbåndet.

Råd til stresset/giret hund: Klyp den hardt i øret og si hardt nei til den gir seg.

Meget effektivt begge deler, eller ikke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, kommer ikke på noen spesifikke i farten. Men fikk et råd en gang jeg ikke den dag idag skjønner hvorfor i all verden jeg fikk. Jeg og boffen så på noen barn som lekte, jeg sto og han satt lydig ved siden av meg og logret litt. (Det er jo gøy med løpende barn vet man vel :P )

Da kommer en mann bort og presenterer seg som hundeinstruktør, og sier "Har du vurdert å få ham på kurs han der, for det burde han" Og så gikk han bare! :P Hva i allverden?

Eeeh, han er 3,5 år, og har vært på kurs han. Men hvorfor i alle dager sa at han burde det DA når han satt der så fint?

Satt han på feil side? Logret han, er ikke det lov? Hadde han et ustyrlig uttrykk? :P

Skjønner ikke bæret jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
om hunden hopper og biter deg i armen

"vær passiv, og klikk når hunden gir seg"

Klikkere assa

Hva er feil med den?

Jeg mener - hva er forskjellen på en klikkertrener og en ikke klikkertrener i en sånn setting? Personlig så gir jeg alltid rådet om å være passiv, snu ryggen til og ros hunden når rolig når den gir seg - om man da velger å legge inn ett klikk så går vel det for det samme?

At folk ikke klarer å gjennomføre det fordi de er klønete eller ikke har tro på at annet enn å kjekse tak i bikkja å bli forbanna virker - se DET er en annen sak, men dette er vel ikke ett idiotisk råd..

Har alltid funka her i alle fall.........

Ikke lær hunden sitt/dekk ved å dytte på baken/ryggen for det kan assosieres med straff. Altså alt annet berøring enn stryking er visst ubehag.

Tja......... - hvorfor er dette ett dårlig råd?

Please explaine.......

Å presse eller dytte på rompe/rygg for å få hunden til å sitte skaper negativ energi i hunden, den vil automatisk stritte imot - omtrent samme reaksjonen som når noen dytter til deg, da vil du automatisk kompansere med å skifte vekt over mot siden du blir dyttet for å gjenvinne balansen.

Den samme reaksjonen får du om du dytter på hundens rompe - og det er ikke behagelig for hunden.

.....resultatet er som oftes en usedvanlig treg sitt......... så dette rådet - det synes jeg er helt fantastisk - for det ER faktisk en dårlig ide å bruke fysisk makt for å få hunden ned i sitt - det finnes andre raskere og mer vennlige metoder...

.......... just my few cents...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det et idiotisk råd? Hva vil du oppnå med å straffe den for det?

Jeg kan vel si at jeg ALDRI ALDRI ville tolerert at en hund står å biter meg i armen, da står man ikke å er passiv. Ville sett an situasjonen, og om det passer seg så ville jeg fjernet den, og roa den ned. Man venter ikke på at hunden gir seg, for så å klikke. (blir jo nesten som den klikkergreia som ble lagt ut på tysk for litt siden) :rolleyes:

Tja......... - hvorfor er dette ett dårlig råd?

Please explaine.......

Å presse eller dytte på rompe/rygg for å få hunden til å sitte skaper negativ energi i hunden, den vil automatisk stritte imot - omtrent samme reaksjonen som når noen dytter til deg, da vil du automatisk kompansere med å skifte vekt over mot siden du blir dyttet for å gjenvinne balansen.

Den samme reaksjonen får du om du dytter på hundens rompe - og det er ikke behagelig for hunden.

.....resultatet er som oftes en usedvanlig treg sitt......... så dette rådet - det synes jeg er helt fantastisk - for det ER faktisk en dårlig ide å bruke fysisk makt for å få hunden ned i sitt - det finnes andre raskere og mer vennlige metoder...

Og det med å trykke en hund på rompa, Brukte ikke den metoden selv, men så noen bruke den på en hund som ikke kunne sitt i voksen alder, og det fungert supert. med riktig belønning på riktig sted, og øvelsen utført riktig :P og det ble en sjapp og korrekt sitt :P

EDiT: la inn quote.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt forkjell på å bite og bite og da... Om en hund går inn med fult bitt og kjører hjørnetennene noen cm inn i armen på en person, kanskje røsker og river litt i tillegg. Det er ikke alle som klarer å stå rolig og vente til den slipper da...

Flotte råd man har fått med tiden:

- diverse råd på hvordan får valpen renslig da. Som innebærer å ha den i et lite bur, gnikke den i tisset sitt etc

- få bukt med Nirms ufattelig aggressive atferd ved å rundjule ham (enkelte instruktører hører ikke forskjell på "prating" og knurring...)

- å få bukt med Bogars bjeffing med å grisebanke ham så kraftig at han aldri turde å bjeffe igjen. Dette måtte jeg forresten gjøre midt i skogen... Kan ikke skønne hvorfor...

(Sikkert velmente på hvordan bli kvitt noen "problemer" men ikke akkurat min stil...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er feil med den?

Jeg mener - hva er forskjellen på en klikkertrener og en ikke klikkertrener i en sånn setting? Personlig så gir jeg alltid rådet om å være passiv, snu ryggen til og ros hunden når rolig når den gir seg - om man da velger å legge inn ett klikk så går vel det for det samme?

At folk ikke klarer å gjennomføre det fordi de er klønete eller ikke har tro på at annet enn å kjekse tak i bikkja å bli forbanna virker - se DET er en annen sak, men dette er vel ikke ett idiotisk råd..

Har alltid funka her i alle fall.........

Tja......... - hvorfor er dette ett dårlig råd?

Please explaine.......

Å presse eller dytte på rompe/rygg for å få hunden til å sitte skaper negativ energi i hunden, den vil automatisk stritte imot - omtrent samme reaksjonen som når noen dytter til deg, da vil du automatisk kompansere med å skifte vekt over mot siden du blir dyttet for å gjenvinne balansen.

Den samme reaksjonen får du om du dytter på hundens rompe - og det er ikke behagelig for hunden.

.....resultatet er som oftes en usedvanlig treg sitt......... så dette rådet - det synes jeg er helt fantastisk - for det ER faktisk en dårlig ide å bruke fysisk makt for å få hunden ned i sitt - det finnes andre raskere og mer vennlige metoder...

.......... just my few cents...

Her må jeg si meg enig med Belgerpia på alle punkter! Ja, jeg har erfaring!

Det er litt forkjell på å bite og bite og da... Om en hund går inn med fult bitt og kjører hjørnetennene noen cm inn i armen på en person, kanskje røsker og river litt i tillegg. Det er ikke alle som klarer å stå rolig og vente til den slipper da...

En hund som biter slik du beskriver burde avlives og unødvendig å dra inn i denne sammenhengen. Det var ikke vanskelig å forstå at det var snakk om stress/hvalpebiting her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg ville aldri latt hunden min fått lov, men må se an hunden åssen det skal "håndteres". Og for å ikke blir missforstått, så ville jeg ALDRI aldri rundhjult en hund, slått, eller noe sånt. Det må være noe som roer han ned for at han ikke skal gire seg ennå mer.

Dette blir jo Ot, men ville aldri stått å sett på at hunden står å biter i meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...