Gå til innhold
Hundesonen.no

Sele- tilvenning


Tiv

Recommended Posts

Han er som sagt 10, snart 11 uker, og jeg funderte på å venne ham til sele og å gå forran i stram line. Har gjort dette med alle valper, så snart de er store nok til å passe inn i ei sele.

Nå var det noen som sa at sele på valper hindrer for normal utvikling av fronten. Stemmer det? Og i tilfelle ja, er det noen seletyper som er verre enn andre?

Tenkte å begynne med den som er beregnet på snørekjøring, husker ikke hva de heter. Kombisele får han ikke før han er voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Han er som sagt 10, snart 11 uker, og jeg funderte på å venne ham til sele og å gå forran i stram line. Har gjort dette med alle valper, så snart de er store nok til å passe inn i ei sele.

Nå var det noen som sa at sele på valper hindrer for normal utvikling av fronten. Stemmer det? Og i tilfelle ja, er det noen seletyper som er verre enn andre?

Tenkte å begynne med den som er beregnet på snørekjøring, husker ikke hva de heter. Kombisele får han ikke før han er voksen.

Nå er ikke jeg noen ekspert på området akkurat, men jeg kan ikke se noen som helst måte å lære hunden å trekke i sele noen minutter hver dag kan skade normal utvikling. For det er vel det det er snakk om? Å lære hunden å trekke, ikke trene den fysisk med at den skal trekke. Hundekjørere begynner å lære hundene å trekke i 6-8 mnd alder, og da trenes de flere dager i uka (forsiktig) uten at jeg noen gang har sett eller hørt om noen som har fått problemer med det. Valpen din er jo veldig ung da, men jeg ville gjort som deg. Bare for å lære den at sele betyr trekk og halsbånd betyr ikke trekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var sånn jeg tenkte det. Tror det var en chowchowoppdretter som sa at fronten ble dårlig av seler i ung alder. De går jo som oftest med sele og ikke halsbånd. Har aldri vært borti noe sånt på mine. Får de dårlige fronter, ligger det som oftest på linjene.

Takk for svar! Leter fram ei gammel sele og begynner å trene 'fram', i mangel av noe annet å gjøre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...