Jump to content
Hundesonen.no

Hvor gammel skal hunden være før den prøves?

Aya

Recommended Posts

Mange delte meninger om dette.. Her hvor jeg bor er det vanlig å vente til hunden er over året, men jeg vet om flere andre, kjente gjeterhundfolk som starter når hunden er rundt seks mnd. Meninger?

Er vanlig å tenne hunden når den er ganske ung, men treningen bruker mange å vente med til de er over året. pga det psykiske presset, og at kroppen ikke er ferdigutviklet(klarer ikke løpe igjen sauen). Men dette er veldig individuelt. Jeg mener selv at det er fordel å vente til de har modnet litt...

Jeg mener de skal bli litt over året. Det er en stor fordel om du har så pass kontroll på hunden at du kan få den til å stoppe hvis den gjør noe gale med sauene ;)

Bør "tenningen" også vente?

Kunne gjerne tenke meg å prøve minsten på sau etterhvert,

men er veldig i tvil om når det er lurt å begynne :unsure:

Bør "tenningen" også vente?

Kunne gjerne tenke meg å prøve minsten på sau etterhvert,

men er veldig i tvil om når det er lurt å begynne :unsure:

Tenningen bør du gjøre så tidlig som mulig, det kan også bidra til å minske gjeting på andre ting.

Ellers så er det ikke noen fast regel på når man starter selve treningen, "når hunden er klar" er vel svaret. Men noen mener at det ikke skjer før hunden har passert året. Det som kanskje kan forklare det mye er at noen bruker mer press i treningen, og da må hunden være sterkere psykisk. Noen hunder trenger mer press, og da må man også vente.

Individuelt er vel svaret. Men tenn hunden så tidlig som mulig

• 2 years later...

Jeg bor på en gård det vi har sauer, og mamma og pappa begynte og ''vise'' hunden sauene når hun var ca seks månder, men det er det vi gjorde. Dere kan sikkert gjøre det på en annen måte hvis dere vil.... :) :) :P

Hilsen Sansibar;D

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Create New...