Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundefører i militæret?


lille_christine

Recommended Posts

Noen som vet noe om hundetjeneste i militæret?

Eneste jeg vet er at de har hundetropper, men skulle likt å visst litt mer. Skal inn i militæret, da jeg skal bli politi. Hundefører hadde vært midt i blinken, men vet for lite om det.

Skulle likt å visst litt om krav til hund/fører, hvor det foregår, treningen osv.

Noen som har litt info å gi meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En enekel googling av "Hundefører i forsvaret" ga meg denne linken.

EDIT: Linkefunksjonen funket altså ikke... Dette er linken om du har vanskeligheter med å finne den inni der:

http://www.mil.no/felles/fms/utdanning/sta...pesialtjeneste/

Har sett den siden+en annen side om det, men får ikke vite det jeg vil vite :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen direkte kjenneskap til hundetjenesten, men vet de har forskjellige type hunder. Altså fra patruljehunder, som søker og "arresterer" folk og er med på demonstrasjoner (typisk schäfer og malle) til hunder som søker etter våpen og eksplosiver (miner etc.). Hvordan man utarbeider hvem som får hva aner jeg ikke, og jeg vet ikke om man kan komme med noen ønsker om hvilke hunder man vil jobbe med.

EDIT: Sett denne linken?

http://www.mil.no/hv/hv-11/start/organinsa...rticleID=112483

EDIT IGJEN! Eh... det var heimevernet ja. Som du kanskje skjønner så leser jeg ikke så nøye :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt etter hvilken forsvarsgren du kommer via er kravene forsjellige. Det beste er å kontakte FHSK og få informasjon direkte fra dem. Opptakene er stadig i endring så det er litt vanskelig å si hva kravene er.

Men masse løping er nok der enda :huh:

Redigere:

Hund får du ikke ha med deg. Du får fedig hunder på FHSK i kurs perioden og en ny hund på stedet du skal tjenestegjøre. Det er stor overvekt av Schäfere der, noen maller og blandingshunder.

Retrivere/Springere brukes til søkshund, men det er en spesialuttdannelse som du ikke får i førstegangstjenesten.

Hvordan man utarbeider hvem som får hva aner jeg ikke, og jeg vet ikke om man kan komme med noen ønsker om hvilke hunder man vil jobbe med.

Ingen ønsker her nei! Du får en hund utdelt alt etter hvilket kunnskapsnivå Befalet mener du er på, og hvilken forsvarsgren du er i eks. er det noen som ikke har hals på hunden pga ulike årsaker osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekruttering av hunder og hundeførere

Hundetjenesten er som sagt basert på bruk av egne/private hunder. Alle hunderaser kan i utgangspunktet benyttes. Mest vanlig er brukshundraser som Schæfer, Rottweiler, Dobermann og Retrievere. Før du og hunden blir tatt opp i troppen, stilles det en del krav til hund og til deg som fører. Vi skal ha tak i de beste.

Dette sto på siden om Hundetroppen. Er det forskjellige hundepatruljer da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekruttering av hunder og hundeførere

Hundetjenesten er som sagt basert på bruk av egne/private hunder. Alle hunderaser kan i utgangspunktet benyttes. Mest vanlig er brukshundraser som Schæfer, Rottweiler, Dobermann og Retrievere. Før du og hunden blir tatt opp i troppen, stilles det en del krav til hund og til deg som fører. Vi skal ha tak i de beste.

Dette sto på siden om Hundetroppen. Er det forskjellige hundepatruljer da eller?

Dette gjelder HV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bror tok førstegangstjensten i hundepatruljen og tjenestegjorde deretter i Bosnia for noen år tilbake. Det var visstnok veldig tøfft, da han ble knyttet til flere hunder som etterhvert ble avlivet pga aggresjon (b.la 2 Schäfere) eller byttet ut p.g.a for dårlige evner i felten. Det er ingen dans på roser, sier han, men han ville ikke vært erfaringen foruten. Det er begrenset med plasser og mange om beinet så du må nok gjøre et godt inntrykk på sesjon også :huh: Da jeg søkte på å bli hundefører kom jeg ikke med fordi de allerede hadde nok jenter. Det var i 98, så det kan tenkes de ikke er så trangsynte lenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet er Heimevernet en mer "sivil" organisasjon, som ikke har noe med selve militæret/hæren å gjøre? Mulig jeg er veldig feil.. Jeg vet de har hundepatrulje-avdeling i Drøbak (med fare for å skrive feil navn:p). Som sagt før er det forskjellige hunder til forskjellige avdelinger, jeg vet at forsvaret har begynt å kjøpe opp flere og flere bordere til forskjellige typer ettersøk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet er Heimevernet en mer "sivil" organisasjon, som ikke har noe med selve militæret/hæren å gjøre? Mulig jeg er veldig feil.. Jeg vet de har hundepatrulje-avdeling i Drøbak (med fare for å skrive feil navn:p). Som sagt før er det forskjellige hunder til forskjellige avdelinger, jeg vet at forsvaret har begynt å kjøpe opp flere og flere bordere til forskjellige typer ettersøk..

Jeg tviler sterkt på at FHSK har kjøpt inn BC.. (det var i allefall ingen på kennelen sist jeg var der, og jeg tror jeg hadde fått høre det da. Vet bla at dem prøvde en BC/WK blanding, men det var en omplasseringshund) Men jeg vet det fins flere BC'er i HV. I HV vet jeg at det kommer mange forsjellige raser inn. Det du bør vite er at ALLE må bestå Fa for å bli godkjente tjenestehunder. Med forbehold om at jeg husker riktig tall nå: Kun 20% av alle hunder som blir testet på FA består testen og anbefales til videre utdannelse. Av dem som utdannes videre er det kun 10% som faktisk blir tjenestehunder.

At det fins BC i HV vet jeg, men det fins også en Shar Pai, Berner sennenhund mm som har prøvd seg. Alle har lov til å prøve, men stort sett faller dem igjennom testene som utføres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg hørte da jeg var ute og traff sjefen for en hundeavdeling i utlandet, var at vedkommende sa at man "skjerpet" opp disse hundene - fordi de gikk i skarpe oppdrag. At dette var hunder som var langt skarpere enn det man ønsket å ha i Norge, så kanskje man sender "de verste" dit ned - hunder som ikke får komme hjem igjen, og som kanskje ligger litt på kanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler sterkt på at FHSK har kjøpt inn BC.. (det var i allefall ingen på kennelen sist jeg var der, og jeg tror jeg hadde fått høre det da. Vet bla at dem prøvde en BC/WK blanding, men det var en omplasseringshund) Men jeg vet det fins flere BC'er i HV. I HV vet jeg at det kommer mange forsjellige raser inn. Det du bør vite er at ALLE må bestå Fa for å bli godkjente tjenestehunder. Med forbehold om at jeg husker riktig tall nå: Kun 20% av alle hunder som blir testet på FA består testen og anbefales til videre utdannelse. Av dem som utdannes videre er det kun 10% som faktisk blir tjenestehunder.

At det fins BC i HV vet jeg, men det fins også en Shar Pai, Berner sennenhund mm som har prøvd seg. Alle har lov til å prøve, men stort sett faller dem igjennom testene som utføres.

Jeg VET at forsvaret har kjøpt inn flere BC'er, da jeg "kjempet" mot de ang. en helt utrent tispe på to år som jeg var intrs. i. De bød over meg (litt mer midler, kanskje:p), og da fortalte de oppdretteren at de hadde begynt å kjøpe inn Bordere pga av at de som regel er enormt enkle å forsterke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg VET at forsvaret har kjøpt inn flere BC'er, da jeg "kjempet" mot de ang. en helt utrent tispe på to år som jeg var intrs. i. De bød over meg (litt mer midler, kanskje:p), og da fortalte de oppdretteren at de hadde begynt å kjøpe inn Bordere pga av at de som regel er enormt enkle å forsterke..

Ok, beklager. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke noe problem det, vel! =) Jeg ble og veldig overrasket da jeg hørte det, trodde ikke at Borderne hadde helt det gemyttet de var ute etter.. Men tydeligvis.

Det du bør vite er at det er stor forsjell på å satse på ett individ og en rase. Ett individ kan ha egenskapen dem er ute etter, men det er ikke det samme som en hel rase har det. Jeg har vært med på mange rare raser som er i tjeneste, som normalt ikke har dem egenskapene. Men ett individ har hatt det og blitt kjøpt inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet er Heimevernet en mer "sivil" organisasjon, som ikke har noe med selve militæret/hæren å gjøre? Mulig jeg er veldig feil.. Jeg vet de har hundepatrulje-avdeling i Drøbak (med fare for å skrive feil navn:p). Som sagt før er det forskjellige hunder til forskjellige avdelinger, jeg vet at forsvaret har begynt å kjøpe opp flere og flere bordere til forskjellige typer ettersøk..

Leste på heimevernet egen side:

* Heimevernet skal sikre totalforsvarets mobilisering, overvåke lokalområdene og støtte forsvarsgrenenes operasjoner, herunder skal avdelingene med alle midler påføre fienden størst mulig tap.

* Heimevernet skal bidra til å avverge eller begrense naturkatastrofer og andre alvorlige ulykker.

* Heimevernet skal støtte forsvarsgrenene og totalforsvaret i fred, krise og krig.

http://www.mil.no/hv/start/;jsessionid=LCO...questid=3562040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt ymse veier inn i HVs hundetjeneste; avhengig av kjønn. Som jente må du vel enten ha gjort frivillig førstegangstjeneste - eller du kan også gå lottekurs og komme inn den veien, det kan visst unnagjøres på to-tre? uker. Men HV er jo bare på "fritiden", da - den hundetjenesten det her er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...