Gå til innhold
Hundesonen.no

For lange klør?


Gronnis

Recommended Posts

Er det vanlig at man hører klørene til en hund når den går på gulv/parkett? Hører hvertfall at klørene til Raja rører gulvet når hun går. Er litt redd for å klippe klørene hennes for langt inn slik at jeg kutter nerven (hun har jo helt svarte klør så jeg klarer ikke å se hvor den er).

Noen som har bilde på hvor langt inn på en klo man kan klippe (sånn ca.)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundenes klør er ganske så forskjellige fra hund til hund. Noen vil man ikke høre over en parkett, mens andre vil alltid høres.

Så nei, jeg tror nok ikke at det alene er grunn til å tro at Rajas klør må klippes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hører klørne til vår godt selv når de er nyklippet. Har til nå vært til dyrlegen for å få gjort klippen fordi han har hatt fobi mot dette. Så selv da vi fikk klippet klørne på dopet og sovende hund - slik at dyrlegen fikk gjort skikkelig jobb - så klikket det forsatt i parketten. Dyrlegen forklarte at det var helt vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Er det vanlig at man hører klørene til en hund når den går på gulv/parkett? Hører hvertfall at klørene til Raja rører gulvet når hun går. Er litt redd for å klippe klørene hennes for langt inn slik at jeg kutter nerven (hun har jo helt svarte klør så jeg klarer ikke å se hvor den er).

Noen som har bilde på hvor langt inn på en klo man kan klippe (sånn ca.)?

Først til dere som hører klørne på parketten selv når de er nyklippet hos veterinæren - mulig dere har raser som har sånne klør, men man skal ikke høre belgerklør på parketten - da er de for lange........

OK - kloklippkurs på nett:

Regel 1

Man bør ha en god, skarp klotang, de røde eller blå med stopper på er totalt ubrukelig og bør kastes langt fandenivold. Om du ikke alt har - invester i en klotang som ligner mer en avbitertang. De koster nært ett parhundre kroner - men er verdt investeringen.

Regel 2

Når man så har en supergod klotang så klipper du millimeter for millimeter av kloen - og det gjør du til du har en helt sort flate med en tynn hvit bue på - da har du klippet langt nok.

Regel 3

Klipp i godt lys

Lykke til - jeg har klippet belgerklør i 14 år, og klippet hull en gang - så metoden er godt utprøvd og virker garantert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du i tillegg til Belgerpias tips er fryktelig usikker, så går det ann å bruke lommelykt på klørne. Hvis du lyser med en god lommelykt under kloa, så ser du (på 80%av sorte klør) hvor nerven går, merkdeg hvor den er og klipp. Huskyen min har bare sorte klør, og jeg har bare klippet henne for langt en gang...

Hun har forresten klørne sine så langt "framme" at de klikker i parketten. Aussien min sine klør klikker ikke i parketten når de er klippet. Når de begynner å klikke er de aaaalt for lange...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klørne må være klippet korte helt fra de er små, for når neglen får vokse, vokser også nerven. Willis kjøpte jeg jo som voksen, så hans klør kan jeg ikke klippe så korte at de ikke høres i parketten for da klipper jeg nerven. Mens Varja som er 7,5 måned gammel har langt igjen før klørne høres på parketten for henne har vi vært veldig nøye med hele tiden.

Men jeg lurer litt på dette med jakthunder og klør. For en del folk mener at de bør ha litt lengde på klørne for ekstra grep når de er ute og løper oppetter fjellsider og berg. Er det riktig eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldar`s klør hører man når han går over golvet (parkett golv), selv om di er nyklippet. Jeg er tydelig vant til lyden for da jeg leste spørsmålet måtte jeg få ham til å reise seg å gå et par skritt he,he...

Hmm.. da er det kanskje ikke raseavhengig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, men har lagt merke til at hugolille "skyter" ut klørne når han klatrer oppover bratte fjellskråninger. Nesten som en gigantisk katt som klatrer i ett tre...

Hehe, det gjør Mira også. Snedig å se på :D

Men tilbake til saken: Mira's klør høres også når hun går, selv om de er nyklipte. Har studert de litt nøye nå, og nerven går så langt frem at det er fysisk umulig å klippe så langt bak at klørne ikke berøre bakken. Med mindre jeg kapper nerven i to da.... :unsure: Vi er forsåvidt heldige da klørne til Mira er tofarget, den ene siden er lys og den andre mørk! Så det er bare å se på den lyse siden når vi klipper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel litt med poteform og tredeputer å gjøre også? F.eks. vil klørne på en hund med veldig flate poter/svake tredeputer lettere treffe gulvet? Nå har jeg stort sett bare klippet sheltieklør, men på de fleste jeg har klippet er tuppen utenfor der nerven ligger hul under, dessuten hører man at det er helt tørt der man klipper. Klipp bittelitt av gangen, når det ikke knaser lenger har man klippet nok. Blir hunden utålmodig, ta én av gangen og ta pause i mellom. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raja sine klør har jeg alltid hørt når hun går på gulv, men har har aldri tenkt på om det kunne være galt før nå. Så det kan vel hende at nervene har vokst seg så langt at hun aldri kan få korte nok klør igjen, til at de ikke lager lyd? Eller kan det "fikses" ved at jeg klipper de 1-2 ganger i uken en stund men veldig lite om gangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raja sine klør har jeg alltid hørt når hun går på gulv, men har har aldri tenkt på om det kunne være galt før nå. Så det kan vel hende at nervene har vokst seg så langt at hun aldri kan få korte nok klør igjen, til at de ikke lager lyd? Eller kan det "fikses" ved at jeg klipper de 1-2 ganger i uken en stund men veldig lite om gangen?

En veterinær fortalte meg (men av den grunn behøver det ikke å bety at vi skal ta det for "god fisk"), at hvis nervene hadde vokst "for langt", så var det bare til å aktivt klippe klørne i en lang periode-for da ville nerven trekke seg tilbake igjen. Om dette er fullstendig riktig aner jeg ikke. Til det vet jeg altfor lite om den "biologiske" delen av dette :) MEN, uansett, så er det jo klart en grensen for hvor langt nerven i så tilfelle trekker seg tilbake. Alle hunder er jo forskjellige (uansett om man tror det er rasetypisk hvorvidt de "klamprer" på parketten :D), så noen vil nok ha lengre nerve enn andre.

Når det gjelder det en eller annen nevnte her oppe, så er det klart at hvorvidt man hører det har nok definitivt også noe med formen på poten forøvrig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde man ha en fil beregnet til hunder da, eller kan man bare bruke en vanlig?

Ved filing av negler vil, såvidt jeg forstått, nervene trekke seg bakover. De som er frelst på filing sier jo at med denne metoden kan alle få dobermannklør, dvs, at de ikke klikker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører Loke sine... Han går litt rart bak så de klørne er veldig nedslipte samtidig som han klikker i parketten med den ene kloa.. Han hadde noe issues når det kom til å klippe klør når han kom og det har vi tatt oss god tid med (den hold fast og klipp i vei teknikken jeg vanligvis sverger til fungerte utrolig dårlig på Loke gitt) så jeg klipper bare litt og litt så de har enda ikke blitt så korte som jeg skulle ønske de var. Jeg hadde planer om å klippe han helt ned når han var dopet nå sist men det gikk fullstendig i glemmeboka :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye koster en slik dremmel da?

Edit: Og hvordan ser man at man har klippet helt inntil nerven? Forstod ikke de bildene på den siden helt.

http://homepages.udayton.edu/~merensjp/dob...mel/dremel.html

Anbefales :huh: Det er riktig at nervene/blodåren trekker seg gradvis oppover dersom du forkorter ofte HELT inntil den så den nesten blir eksponert, men med Dremel da uten smerte, blodsøl, narkose eller hjertet i halsen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...