Jump to content
Hundesonen.no

Særemne

Nina

Recommended Posts

Posted

Jeg skal skrive et særemne i norsk om tilbakestående personer, personer med psykiske problemer eller problemer med å takle hverdagen i litteraturen. Jeg har valgt ut en Ellingbok, "Utsikt til paradiset". Tenkte også på å velge Erlend Loe sin "Naiv.Super". Den tredje boka var jeg mer usikker på. Muligens "Sult" av Knut Hamsun, men som sagt er jeg veldig usikker siden dette er en veldig dyp og vanskelig bok.

Det jeg hadde håpet på at dere kunne hjelpe meg med er bokforslag. Må ikke være så veldig lange bøker, maks 400 sider. Aller helst av norske forfattere, men ingen tvang. Skriv gjerne litt om hva boka handler om.

Posted

Jeg skal bare advare deg litt om boka sult :o

Jeg er egentlig nokså glad i å lese bøker, men den boka må jeg si er noe av det kjedeligste jeg har lest :huh:. Vi leste den på ungdomskolen og skrev sammendrag etter hvert kapittel o.l så jeg husker en del av den - men boka er nokså tung og lese og den er på gammelnorsk i tillegg til en nokså lite variert handling.

Jeg personlig hadde ikke lest den, men om du skal lese den kan du jo kanskje få "litt glede av" historiene med Ylajali i alle fall :o

Sult handler om en mann som (ikke overraskende) er sulten, fordi han ikke har nok penger til mat o.l, han skriver noe for å overleve, men sliter. Dette må evt. passe under kategorien: "problemer med å takle hverdagen", jeg tror ikke hovedpersonen kan kategoriseres som en "tilbakestående person", han er meget spesiell, men dette grunnes kanskje mer i at han sulter. Men det er mulig det faller innenfor din kategori, og hvis du fremdeles vurderer den ville jeg snakket med læreren om h*n er enig i at ditt valg faller innenfor det du skal skrive særemne om, og hvordan du evt. kan få tilpasset det :)

Lykke til :(

Jeg skal selv ha særemne om kriminalsjangeren - trenger tips til det også (har valgt ut bøker så tenker evt. på hvordan å skrive slike særemner) :D

Posted

Har lest Sult og den kommer inn blant topp 5 bøkene som jeg har lest, maken til god bok skal man lete lenge etter (jada, jeg har sær boksmak og elsker Knut Hamsun).

Andre bøker jeg nå vurderer:

Prozac nation:ung og deprimert i USA av Elisabeth Wurtzel

Veronika vil dø av Paulo Coelho

De gales hus av Kari Fossum

Det er natt av Ole Asbjørn Ness

Er det flere bøker som jeg bør vurdere, så er jeg veldig motakelig for forslag.

Posted

Amalie Skrams bok om hennes tilværelse på sinnsykehus, På doktor hieronimus' kontor eller noe.. Den var knallgod, og om du klarer å like sånne bøker (noe du jo gjør siden du liker Hamsun), anbefales den.

Posted

Hvis du ser litt bredt på problemstillingen din så kan vel både "Hvite niggere" av Ingvar Ambjørnsen og "Tatt av kvinnen" av Erlend Loe brukes. Hørtes forøvrig ut som et spennende særemne :huh:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Som sagt, få en instruktør til å komme hjem til deg og se situasjonene og få hjelp til et opplegg. Dette er en hund som trenger konsekvent gjennomgående trening og rammer i hverdagen. Men få utelukket først at det ikke er noe smerter eller andre ting som påvirker adferden også.
    • Men når jeg skiller dem så biter hun meg. Hun blir helt vill i blikket og i kroppen og alt. De kan aldri være alene sammen. Jeg kan heller ikke la hun være på ett rom og jeg ber hun bli når den andre er på andre siden av døra. Da løper hun og biter meg i bånda. Eller i armen. 
    • Jeg har kjøpt nye håndklær, nytt sengetøy, nødklær og et par mer brukbare klespakker fra Finn, men mange av de såkalt berikede klærne er helt unike og har høy affeksjonsverdi. Bl.a. den nevnte singletten, som var det første fairtrade sertifiserte plagget jeg fant. Original Max Havelaar, fra før de byttet navn til Fairtrade. Den kostet omtrent 250 kr for tjue år siden og har trofast holdt stand gjennom hver eneste sommer siden. Med alt arbeidet jeg har lagt ned i den nå, så er Gucci fast fashion for tacky træsh hoes til sammenlikning.  Fordi jeg har vært en så etisk bevisst shopper og bygget en garderobe jeg kunne gå moralsk rakrygget i, så er det ikke bare, bare for meg å handle nytt. Favorittbutikken Libe er nedlagt, og jeg liker ikke kolleksjonene de gode merkene (som Komodo og Monkee Genes) har for øyeblikket. Nudie har heldigvis jeans jeg liker, men utover dem ser det svart ut. Derfor velger jeg redde det som reddes kan.  Alt av ulltøy må byttes fordi proteinfibre går bokstavelig talt i oppløsning i høy pH. Ikke bare undertøy som ikke er så farlig hvordan ser ut, men affeksjonsverdi Komodo blazer, kåpe, skjerf og lue, kjole, skjørt og flere bukser. Det er virkelig en smerte å vente på plagg jeg vil ha fra de merkene jeg liker. Trendene for tiden faller ikke i smak. Nøstebarn har fortsatt de samme plaggene de alltid har hatt, men er selvsagt utsolgt for de riktige fargene.  Jeg drar det antakelig så langt at jeg demonterer en jakke vevd og sydd i Sverige, fra et svensk merke som gikk konkurs og ikke lenger tilbyr noe nytt, for å unngå skade elgskinnet på utsiden mens jeg renser innsiden.  ..ikledd pølsedrakt fra Biltema, fordi jeg ikke hadde nevneverdig lyst til å legge penger i kassa til noen såkalt grønn butikk da jeg trengte emergency beskyttelse mot klima etter den fanatiske grønnskallen fra den sekterisk klorofyllkommunistiske kloakken av ruspsykotisk økolååågiske fotsoldater fra MDG beriket både garderoben min og miljøet med det ufortynnede insektsmiddelet sitt. Biltema klær med pølsemotiv på var det mest aggressive motsvaret jeg kunne finne som traumeterapi. Made in China av helt ny polyester, fraktet fossilt fra andre siden av planeten og med bilder av svinekjøtt på. Jeg slo til og det føltes bra.     
    • Er det ikke bedre å kaste klærne og kjøpe nye, det burde dekkes av innboforsikringen? Litt jobb, men føles tryggere likevel?
    • Det hjelper også å legge den i glovarmt vann etter vask, for å drepe mikroorganismene før du tørker den hurtig et varmt sted med god ventilasjon. De formerer seg lett under tørkeprosessen om du ikke har kverket dem skikkelig. Vaskemiddel hjelper bare med å få hardføre mikroorganismer delvis ut av stoffet, det dreper dem ikke, mange blir sittende igjen, og vannet i maskinen holder ikke 60° lenge nok. 
  • Nylig opprettede emner

• Create New...