Gå til innhold
Hundesonen.no

Manglende nesepigmentering hos 12 uker gammel valp


Yodel

Recommended Posts

En av valpene fra mitt siste kull har ennå ikke fått en ferdig pigmentert snute. Kullsøsknene hans var ferdig med dette rundt 6 ukers alder(+/-). Jeg har heller aldri opplevd at det har tatt så lang tid før på mine tidligere kull. Det meste av nesen hans er kullsort, men med enkelte av de typiske "valperosa flekkene".

Noen med lignende erfaringer? Hvor lang tid kan det ta? Eller vil snuten hans forbli en "dalmis-snute"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basenjis har vel vanligvis fullt pigmenterte neser? Har denne valpen spesielt mye hvitt på kroppen? Jeg har selv ingen erfaring med pigmenteringsprosessen på nesen, men har lest at farge generelt kan komme mye senere. Min egen hund har en hvit flekk på brystet og noen hvite tær. Flekken på brystet var opprinnelig upigmentert også i huden, og klørne på de hvite tærne var hvite. Men ved ca 6 måneders alder var alle klørne svarte. Og flekken på brystet har forblitt hvit i pelsen, men huden under har blitt mer og mer pigmentert. Han er nå 16 mnd gammel, og fremdeles utvides de pigmenterte prikkene i huden under den hvite brystflekken. Og testiklene hans er ennå i ferd med å skifte farge fra lys til veldig mørk gråaktig.

Hans beste venn, en hvit og brindle whippet som nærmer seg 2 år, har de siste månedene faktisk fått brindlestriper på testiklene. Det ser skikkelig kårni ut!

Så hvis det ikke er vanlig med upigmenterte flekker på nesen hos basenjien, ville jeg tro at det ennå kan rette seg opp. Men spør gjerne andre som har lang erfaring med rasen. Noen av dem har sikkert opplevd noe lignende. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, i voksen alder skal de helst ha kullsorte snuter. Men ved fødsel er den helt rosa. Den spesifikke valpen har en del hvitt, men det går ikke utover standaren, og han er vel forholdsvist "normalt tegnet"

De andre oppdretterne jeg har konfrontert med dette kan ikke si at de har opplevd at pigmenteringen har tatt så lang tid før, selvom det går saktere med enkelte.

Hørte det var noe man kunne kjøpe som skulle hjelpe pigmenteringen.. Husker ikke navnet på produktet i øyeblikket, men skal prøve å finne det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...