Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund og katt


millis

Recommended Posts

Jeg sitter å lurer på om jeg kan få noen gode ideer til hvor jeg kan sette maten til kattene så hunden ikke tar det?

Vann er jo greit for di deler jo bolle, men kattematen skal jo helst ikke Eldar (hunden) få tak i. I dag har jeg maten stående i stua i karnappvinduet, men jeg syns ikke det er helt stedet. Setter jeg det på golvet er jo Eldar der med engang og tømmer skålene med et jafs!

Før hadde jeg eget katterom, men etter familieforøkelse er rommet blitt soverom. Kattene kommer og går så det er ikke et alternativ å sette det fram til bestemte tider heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær hunden at han ikke har lov å spise den maten... Så slipper du det problemet :)

det er utrlig godt gjort må jeg si!! det har ikke vi fått til her i huset akkurat!! ikke lett med en "valp" på 10månder som er supertrassete om dagen!

nei, vi har maten til pusene i hjørnet på kjøkkenbordet...er spiser de og blautôr får de som regel oppe på katterommet der de sover!! pleier plystre på dem så kommer de i 110 som regel! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær hunden at han ikke har lov å spise den maten... Så slipper du det problemet :)

Eh... så lett har det ikke vært her i huset! Tørrforet til katten går ned på høykant i det Sofus har klarer å snike seg inn på det rommet det står! Man får knapt tid til å reagerer :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde i sin tid å lære lille Jonas (JRT) å ikke ta maten til pus som sto på gulvet..Vi prøvde alt fra tramping, brøling, klyping, "lese lekse", holde han nede, sprute vann, skramleboks u name it.. Vi prøvde ikke strømhalsbånd da, men det var vel mest av økonominske hensyn..Nå snart 10 år senere (Jonas er gammel! :) ) gremmes jeg dypt og inderlig... Løsningen var selvfølgelig å putte maten opp på benken og lukke inn skuffer, fjerne stoler etc så ikke små terriermus klarte å klatre opp. Jeg har nesten til enhver tid hatt hund og katt sammen senere og jeg har alltid løst det må samme måten: pus får maten sin på benken, i den enden jeg ikke bruker noe særlig. Så får jeg heller tørke vekk kattespor.

Nå har jeg plutselig støtt på et omvendt problem..pus tar maten fra bikkja og jager han vekk.. Dette gjelder selvfølgelig Lotte, ondskapensnapostel i kattedrakt og Loke`s store helt. Olivers og v&h får han ha i fred. Får han høne e.l derimot må jeg pute han i buret eller sperre katta ute så han får ha det i fred. Hun går bare rett bort å tar det fra han og han -dumme nautet- aksepterer det uten å mukke.

Nå har jeg byttet tørrfòr, vi prøver Husse denne gangen, og det fristet pus så mye at hun jagde Loke fra matskåla... Hva gjør man med det problemet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh... så lett har det ikke vært her i huset! Tørrforet til katten går ned på høykant i det Sofus har klarer å snike seg inn på det rommet det står! Man får knapt tid til å reagerer :):)

Kanskje det bare er mine som er så fantastiske eksemplarer (selvfølgelig :) ) :) Neida, jeg har sagt "NEI" hver gang de har prøvd seg. Det trengte jeg bare noen få ganger før de sluttet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg hadde et pelsdyr som spiste alt hun kom over (og alt hun ikke "kom over" men klarte å spore opp i skuffer og skap), så satte jeg maten oppå kjøleskapet. Der har kattene mat, mens de bruker hundeskålen på gulvet til vann.

Selv nå, uten å ha hatt hund i huset på 7 mnd så er maten oppå kjøleskapet. Eneste jeg bekymrer meg over her er at det kan bli problemer med ledd hver gang kattene hopper ned fra kjøleskapet.. Det er jo tross alt noen ganger om dagen liksom. Og det er ganske høyt (1,5 m eller noe). Opp hopper de via fryser og ovn, men ned så er det pang i bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...