Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund og katt

millis

Recommended Posts

Jeg sitter å lurer på om jeg kan få noen gode ideer til hvor jeg kan sette maten til kattene så hunden ikke tar det?

Vann er jo greit for di deler jo bolle, men kattematen skal jo helst ikke Eldar (hunden) få tak i. I dag har jeg maten stående i stua i karnappvinduet, men jeg syns ikke det er helt stedet. Setter jeg det på golvet er jo Eldar der med engang og tømmer skålene med et jafs!

Før hadde jeg eget katterom, men etter familieforøkelse er rommet blitt soverom. Kattene kommer og går så det er ikke et alternativ å sette det fram til bestemte tider heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær hunden at han ikke har lov å spise den maten... Så slipper du det problemet :)

det er utrlig godt gjort må jeg si!! det har ikke vi fått til her i huset akkurat!! ikke lett med en "valp" på 10månder som er supertrassete om dagen!

nei, vi har maten til pusene i hjørnet på kjøkkenbordet...er spiser de og blautôr får de som regel oppe på katterommet der de sover!! pleier plystre på dem så kommer de i 110 som regel! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær hunden at han ikke har lov å spise den maten... Så slipper du det problemet :)

Eh... så lett har det ikke vært her i huset! Tørrforet til katten går ned på høykant i det Sofus har klarer å snike seg inn på det rommet det står! Man får knapt tid til å reagerer :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde i sin tid å lære lille Jonas (JRT) å ikke ta maten til pus som sto på gulvet..Vi prøvde alt fra tramping, brøling, klyping, "lese lekse", holde han nede, sprute vann, skramleboks u name it.. Vi prøvde ikke strømhalsbånd da, men det var vel mest av økonominske hensyn..Nå snart 10 år senere (Jonas er gammel! :) ) gremmes jeg dypt og inderlig... Løsningen var selvfølgelig å putte maten opp på benken og lukke inn skuffer, fjerne stoler etc så ikke små terriermus klarte å klatre opp. Jeg har nesten til enhver tid hatt hund og katt sammen senere og jeg har alltid løst det må samme måten: pus får maten sin på benken, i den enden jeg ikke bruker noe særlig. Så får jeg heller tørke vekk kattespor.

Nå har jeg plutselig støtt på et omvendt problem..pus tar maten fra bikkja og jager han vekk.. Dette gjelder selvfølgelig Lotte, ondskapensnapostel i kattedrakt og Loke`s store helt. Olivers og v&h får han ha i fred. Får han høne e.l derimot må jeg pute han i buret eller sperre katta ute så han får ha det i fred. Hun går bare rett bort å tar det fra han og han -dumme nautet- aksepterer det uten å mukke.

Nå har jeg byttet tørrfòr, vi prøver Husse denne gangen, og det fristet pus så mye at hun jagde Loke fra matskåla... Hva gjør man med det problemet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh... så lett har det ikke vært her i huset! Tørrforet til katten går ned på høykant i det Sofus har klarer å snike seg inn på det rommet det står! Man får knapt tid til å reagerer :):)

Kanskje det bare er mine som er så fantastiske eksemplarer (selvfølgelig :) ) :) Neida, jeg har sagt "NEI" hver gang de har prøvd seg. Det trengte jeg bare noen få ganger før de sluttet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg hadde et pelsdyr som spiste alt hun kom over (og alt hun ikke "kom over" men klarte å spore opp i skuffer og skap), så satte jeg maten oppå kjøleskapet. Der har kattene mat, mens de bruker hundeskålen på gulvet til vann.

Selv nå, uten å ha hatt hund i huset på 7 mnd så er maten oppå kjøleskapet. Eneste jeg bekymrer meg over her er at det kan bli problemer med ledd hver gang kattene hopper ned fra kjøleskapet.. Det er jo tross alt noen ganger om dagen liksom. Og det er ganske høyt (1,5 m eller noe). Opp hopper de via fryser og ovn, men ned så er det pang i bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
    • Har en mittelspitz tispe som har mye stress. Dette spesielt i de to røyteperiodene og under løpetid. Merker dette godt med økende varsling, knurring mot ukjente(hvis de forsøker ta på henne) og slikking av labber. Alt dette begynte etter første løpetid. Vi forsøker å gå lange turer og leke for å stimulere henne, virker noe... Ingen smerter.  Snakket med dyrlegen uten noe særlig gode råd. Har også hatt atferdsanalyse for noen år siden, hvor konklusjonen var mer stimuli og eksponering.   Er det noen med liknende erfaringer? Kan det være hormonelt betinget, eller er det en slags angstlidelse?   
    • Det er ingen grunn til å ikke bruke tørrfôr som godbiter ellers også, det er jo bare mat, så lenge hunden vil ha det. Og vær for all del ekstremt forsiktig med AI. De stiller ikke vesentlige spørsmål som en veterinær vet å spørre før man behandler en hund. Kildekritikk er fint, men det kommer helt an på hvilke kilder man bruker. Og har lov til å bruke. Så enten er AI-en trent på ulovlig materiale, eller så har den et begrenset spenn av kilder. I tillegg er det ekstremt stor forskjell på hundehold i ulike land, så selv forutsetninger for forskning og råd fra profesjonelle vil variere stort.
    • Altså hvorfor har ikke jeg tenkt på dette?!  Så genialt med AI altså👏🏻  Har snakket med vetrinær igjen i går, og vi skal forsøke med Hills sitt allergifor:) Vi startet overgang i går og lillemann ELSKET det og «sorterte» maten i skåla for han skulle spise Hills-bitene først🤣  Det som var et kjempepluss var at foret har godbiter med samme ingredienser, så de kunne han få 4 stk av om dagen, selv om han er på eliminasjonsdiett. Så GJETT om det ble fest hjemme i går. Første godbit på mer enn syv uker.  Fikk også sove natta gjennom uten magetrøbbel og i morres var avføring fast og fin!    Har skikkelig tro på at dette skal bli bra🫶🏻 OG når vi forhåpentligvis starter provokasjonsdiett om noen uker så skal vi starte med VOM fra taste!    Tusen takk for gode råd folkens👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻 Dere er helt supre som tar dere tid til å svare, og nå er vi såå lykkelige i heimen😍    
    • Takk! 🥰 Jeg glemte at det finnes en verden av små butikker utenom gigantene. Du reddet dagen og uka og måneden, og potensielt hele sommeren min. Nettopp vært på kurstime med råfor klabb og klæss og isj, og så ikke veldig lyst på fremtiden. Får hamstre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...