Gå til innhold
Hundesonen.no

Import


Mud

Recommended Posts

Dere som har importert valper fra et annet land ved hjelp av den nye ordningen, hvordan helt konkret går man frem steg for steg ? Både oppdretter og valpekjøper.

Lat som dere skal forklare det til en litt enfoldig sjel som deretter skal forklare det, på gebrokken engelsk, til oppdrettere som aldri har gjort noe lignende før og som heller ikke akkurat er så støe i engelsk :o

Glemte: hvor mye kostet det dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk også Mattilsynets side, der har de informasjon på både norsk og engelsk.

Hva det hele koster kommer an på så mye. Transporten til Norge varierer endel fra hvilket land du skal importere fra. Hos oss ble det halve prisen å dra over og hente, men det var fra England). Opp på det kommer (selvsagt) valpepris, pass og andre vetrinærutgifter -alt etter hva som kreves fra det aktuelle landet (rabiesvaksine eller ei f.eks), samt mva på valpen. Skal du dra over for å se først, kan du legge til det i regnskapet;) Høres sikkert ut som ei tørr tall-dame, men can`t help it :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Fra Storbrittannia (England, Skottland, Wales, Irland) er det veldig enkelt. Valpen skal ha et hundepass, ormekur (i løpet av de siste 10 dagene) og ID-merking. That's it.

Fra andre EU-land, som Mattilsynet vurderer som lavrisikoland (Australia, Belgia, Danmark, Finland, Frankrike, Hellas, Island, Italia, Kypros, Liechtenstein, Luxembourg, Nederland, New Zealand, Malta, Mauritius, Portugal, Spania og USAs delstat Hawaii) må det dels ha dette passet + ormekur og ID-merking. Valpen skal være yngre enn 3 mndr, ha bodd der de ble født, ikke møtt ville dyr. Det skal søkes til mattilsynet om dette, og hva denne søkn. skal inneholde finner du på mattilsynet.no - klikk på dyr, og så sports- og kjæledyr. (Eller her: http://www.mattilsynet.no/import_eksport/i...e_m_neder_16591 - hvis slik link funker..)

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! *ignorere kløftaværinger og bergensere som har lyst til å sove i uthuset*

Jeg visste jo egentlig alt dette, men jeg skulle ønske det fantes et " Import for idioter" hefte :o

Er så redd for å ha misset noe überviktig...det virker nesten for enkelt... og så kan det hele plutselig bli veldig vanskelig i hodet mitt. Som i hvilken rekkefølge skal alt gjøres og når bør jeg begynne o.s.v..*sukk* ringer mattilsynet mandag jeg.

Skal importere fra nederland så det er et lavrisiko land. Mattilsynet.no har også informasjon på nederlandsk så jeg sendte en link til di med det jeg håper er relevant informasjon (jeg skjønner jo ikke bæret)

Å dra å se på valpen på forhånd er uaktuellt. Det blir for dyrt, jeg har egentlig ikke lov til å fly av medisinske årsaker og jeg stoler faktisk mer på at oppdretteren klarer å plukke ut rett valp enn at jeg gjør det :o Skal ned å hente nurket da :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at søknaden til Mattilsynet skal inneholde både valpens ID-nummer, erklæring fra oppdretter, ønsket tidspunkt for når/hvor valpen kommer, så må man jo først "velge valp" (eller overlate til oppdr. å gjøre det).

Når DET er gjort, og man har fått OK fra Mattilsynet - booker man flybillett, og sørger for at oppdr. har avtale med vet'en for å gi denne ormekuren (+ fylle ut hundepasset).

Men jeg hadde nok tatt en tel. til Mattilsynet for å forsikre meg om at evt. endring i reiseplanen ikke er totalt ødeleggende for godkjenningen. Man vet jo aldri helt 100% sikkert om man får bestilt akkurat DEN reiseruten. Og det å bestille alt dette på forhånd, hvis man skulle få negativt svar på søknaden - ja, det er jo også bortkastede penger..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg får negativt svar på søknaden.. Jeg mener: hun blir den eneste tispen i landet, jeg synes nesten jeg kan bruke "nytt blod" eller " til rasens beste" da :o Men selvfølgelig...det hadde jo vært typisk... <_<

Noen sier at jeg bør sende en "åpen søknad" først, før valpene er født, så jeg blir litt forvirret.. Mattilsynet sier jo "i god tid".. jeg mener, hvor god tid har man når valpen må være under 12 uker..?

Må oppdretter chipse den ved 6 ukers alder eller holder det med 7 som er normalt?

*spørre og grave*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du da... Nervøs eller? Jeg har jo forklart deg dette. Det ER så enkelt som det virker. Det tar ca 10-14 dager for mattilsynet og behandle søknaden og sende deg svar.

Oppdretteren må jo sende egenerklæring som du legger ved i søknaden, pluss at du må ha med orginalen av denne ved selve importen. Oppdretteren min i Danmark får passet og chip-koden når valpene er 5 uker, og setter inn chipen senere. Passet tar han med til vetrinæren senere for å fylle inn vaksiner osv. For valpen blir ikke valgt ut før hun er 6-7 uker gammel, derfor blir de ikke chippet før valget er tatt. Veldig flott gjort av han.

Om du ringer mattilsynet og spør de om å sende deg et søknadsskjema(det har kommet for ca 1 mnd siden, så det er ikke alle 'avdelingene' som har det). Jeg har fått et svært enkelt søknadsskjema derfra og det er bare å fylle ut. Skjemaet får du tilbake med godkjent/ikke godkjent og dette skal tas med når valpen føres inn i landet.

Også er det jo toll på valper over 6000(?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..problemet mitt er at jeg må forklare alt dette til hollendere...

Litt evig pessimist :o Men da får jeg altså ikke svar før hunden er 9 uker hvis den chipses når den er 7? *kinderegg*

Hvorfor kan de ikke chippe de når de er 6 uker da, eller få chiper med nummer fra vetrinær tidlig og sette inn senere? Er jo bare å forklare de det, eller vente til hunden er rundt 9 uker gammel.

Ei jeg kjenner er nederlender, driver aktivt med hund. Du kan jo forsøke å spørre om hun vil forklare de det. Hun har bodd i Norge i mange mange år, så hun kan flytende norsk. Svært hyggelig dame:

http://home.online.no/%7Ejmogut/index.cfm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan de ikke chippe de når de er 6 uker da, eller få chiper med nummer fra vetrinær tidlig og sette inn senere? Er jo bare å forklare de det, eller vente til hunden er rundt 9 uker gammel.

Ei jeg kjenner er nederlender, driver aktivt med hund. Du kan jo forsøke å spørre om hun vil forklare de det. Hun har bodd i Norge i mange mange år, så hun kan flytende norsk. Svært hyggelig dame:

http://home.online.no/%7Ejmogut/index.cfm

Vi har allerede avtalt at jeg skal hente valpen når den er 9 uker..synes det er en grei alder å nå før man skal ut å fly jeg, men jeg hadde jo håpet jeg fikk svaret litt før.. Takker for linken;) Jeg tror jeg skal klare å forklare di det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ok..nå er jeg en smule forvirret her..Noen fortalte meg at det var mulig å skrive opp alle registreringsnummerene på valpene og sende en slags "åpen søknad" og når jeg ringte til mattilsynet i Drammen for å høre nærmere om det fant jeg plutselig ut at jeg måtte søke hos ringerike / hadeland.Når jeg ringte de så sa de noe helt annet enn Drammen om deler av prossesen. De sa at jeg ikke trengte å sende noen erklæring fra oppdretter. Bare navnet på oppdretteren, registreringsnummer og rase. Erklæring trenger jeg først til tollen så den kan skrives når jeg er der nede..det var uaktuellt å sende en slags åpen søknad og de kunne forsåvidt behandle søknaden på dagen så det skulle ikke være noe stress å vente til hun var klar til å plukkes ut. Men de var enige med Drammen i at det overhodet ikke fantes noe søknadskjema *forvirret*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vår kjære Pomeranian valp som er snart 10 uker satt på fanget til en venn ved spisebordet i går, han sa først at hun prøvde å hoppe ned.. senere sa han att hun falt ned. I fallet/hoppet landet hun med hode først… Hun pep veldig uten stopp og holdt en pote opp, og jeg så på hele henne at hun ble kjempe redd. Aldri sett henne slik før og gjorde vondt å se henne så redd. Hun fortsatte å pipe når jeg løftet henne opp, men ga seg når jeg fikk roet henne ned. Da ble hun også trøtt og sovnet.    Jeg klemte først på poter, beina, halen magen/bryst og lett rundtomkring i ansiktet uten noen antydning til at hun fikk vondt. fordi jeg først ikke viste at hun landet med hode først.. Når jeg litt senere fikk vite att hun landet på hodet klemte jeg igjen rundtomkring i hele hode hennes. Da ga hun et lite pip og vred seg unna når jeg klemte på ene siden av kjeven. Dette skjedde et par ganger til når jeg klemte igjen på samme sted utover dagen. Når samboer tittet på henne virket hun helt fin og pep ikke. Senere på kvelden gikk mamma nøye over hele henne og hun syntes valpen virket helt fin og hun var nøye med hode og valpen piper ikke når hun klemmer rundt kjeven.  Hun lekte, bet biteleker og spiste på kvelden i går og har lekt masse i dag. Tror dere valpen kan ha fått noen skader av fallet? Eller at hun «bare» fikk vondt og ble redd? For en valp er det jo veldig høyt… og burde hun bli tatt med til veterinær, Selvom hun virker hel og pen i dag?
    • Du skrev selv i startinnlegget at du er kjent med littermate syndrome, så da har du allerede en del av svaret. Klart de kommer til å ha trygghet i hverandre den første tiden, men er det verdt utfordringene som kan vare langt forbi valpetiden og ut i voksenlivet også? Det krever store mengder arbeid for å unngå at de blir emosjonelt avhengige av hverandre, og begge valpene vil derfor kreve individuell tid til trening og sosialisering. To kullsøsken kommer til å plukke opp hverandres uvaner like raskt som vaner, som kan være vanskelige å få bukt med fordi de forsterker hverandre. (For ikke å snakke om renslighetstrening av to valper samtidig...)
    • Det er mer enn dobbelt så mye jobb. Fordi de trekker hverandre opp når de er lekne, overtrøtte, overgira, ufokuserte osv. og det gjør det vanskeligere å trene dem sammen. Og som patricia nevner over, så må de dermed ha mye tid separat med en-til-en trening, tur, miljøtrening, i hovedsak alt man gjør med en valp av grunntrening, miljøtrening og hverdagslydighet må gjøres separat. Og det vil likevel være vanskeligere, fordi når de er sammen så vil de trekke hverandre opp og være mer opptatte av hverandre enn av deg.  
    • Ulempen er ( for kjøper) at valpene trenger mye tid hver for seg, med tanke på miljøtrening, oppdragelse , å oppleve verden på egen pote, kort sagt, å bli to selvstendige, sosiale, veloppdragne individer. Enkelt sagt, dog så vanskelig og tidkrevende.  
    • Hva er ulempene da? Fordelene er at valpene har hverandre og de har trygghet i hverandre når de blir tatt vekk fra valpemor og de andre søsknene.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...