Gå til innhold
Hundesonen.no

Andre dyr?


Heidi

Recommended Posts

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

vi har da altså ett ukjent antall guppyer i fiskebollen vår, en Kampfisk og en algespiser.

i gangen har vi en hamster som en bekjent kom hjem til oss med for to år siden og ville fore katten vi hadde da m.. så da fikk jeg meg hamster.. han er veldig redd og biter de fleste.. ellers har vi som sikkert veldig mange andre HYBELKANINER!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også 2 guppy's i en bolle. De har fått 2 unger for nogen uker siden. De har jo vært en stor diskussion om at det er dyreplageri og ha en fisk i en bolle.

Men vores bolle kan rumme 20 liter vann, så den er ikke lille!! Og så har vi pumpe,planter,sten osv :D

Jeg er sikker på at de har det bra, selvom de fleste syns det er dyreplageri.

Noen andre som har den indstilling om at det er dyreplageri?? Hvis ja, så lad os da få en saftig debatt her inne :):x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næh ikke meg heller. Jeg plejer bare og skifte 1 liter vann ut om uken. Og så renser jeg hele bollen 1 gang hver 3 måned. Men jeg vasker ikke bollen med såpe eller sånn da. Bare med varmt vann!!

Jeg havde slørhaler i før, men de døde fra meg asså. Men mine guppy's har det helt fint. Har hatt dem i 7 måneder nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bare den "lille" hunden vår :wink: Men jeg er veldig glad i dyr og kunne hatt litt av hvert. En liten Noas ark helt for meg selv :) Men så er det nå sånn at det er noe som heter astma og allergi og det er jeg så heldig å ha :evil: Så jeg er glad for at jeg fikk hund. Tåler ikke det heller, men går på tabletter. Aro reagere jeg ikke noe på, men et vennepar av oss hadde en dalmatiner som jeg reagerte på. Så jeg må nok holde meg til ridgebacken.

Forresten, vi har jo hybelkaniner... Og en mus på loftet :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en katt i tillegg til våre to hunder. Og bare for å ha sagt det, katten er sjefen! :) Det er en omplasseringskatt som i utgangspunktet var redd for hunder. Da han kom til oss så fikk han sitt eget rom, slik at han selv fikk bestemme graden av kontakt med Hero. (Vi hadde bare han da) det tok ca en uke og så var pus trygg på hunden. Må legge til det at Hero var vant med katt fra før og det var en stor fordel.

I dag så driller pus begge hundene sånn som det passer han. Er han i det tøysete hjørne så ligger hundene helt i ro, for han stusser ikke å henge seg fast i beina på dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Jeg har en katt, å venter på en til fra FOD nå til uken.

Så har jeg taranteller 3 stykker  og en kampfisk.

Før har jeg hatt masse forskjellig Rotte, kanin, marsvin, degus chinchilla, undulat, dvergpappegøye, pinnedyr, slamkrypere+++

TARANTELLER :shock: :shock: Hehe liker ikke sånne jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei til dere to som mener det ikke er dyreplageri...Jeg hadde bolle da jeg var 7 år jeg også, og trodde ikke at dette var galt, før jeg flyttet til tyskland, hvor det er ulovlig, også i nederland og sverige (mener jeg iallefall uten at jeg er HELT sikker :?

Iallefall...jeg tror fullt ut på at det ikke er bra for de, feks. guppyer som er en liten fisk som trives best i stimer osv, sa de i nederland at det skapte STOR forvirring for guppyen å være i bollen, ettersom man ikke kan svømme i strømmer, eller med normal vinkel. Slørhaler holder som regel ut 2-4 år ettersom de kan være MEGET hardføre ovenfor forskjellige vann typer samt temperaturer. Vet at flere dyrebutikker sier: "å neeeid, det går heelt fint å ha guppyer osv osv i boller" NEI NEI NEI !!!! -sier jeg hhehe..¨

De er ikke skapt for temperatur svingningene en bolle kan ha, og heller ikke det dårlige vannet som skapes i et så lite rom på kort tid. I stedet for å få et naturlig bakterielt vann som fisker må ha for å leve, skaper det KUN et bakterielt vann..som må vaskes hele tiden. Desto større et akvarie er desto sjeldnere må det vaskes.

Jeg ser folk som har alle mulige arter i boller, da blir jeg litt trist på vegne av fisken (SELV om den ikke kan tenke, men bra har den det ikke for det), men jeg holder som regel denne tankegangen for meg selv, ettersom jeg ikke er noen forsker, men bare en akvarist i 15 år :) (Jeg har en rar interesse for fisk...avlet litt osv og solgt-litt rart, men man blir helt hekta hehe)

Og det jeg mener er at man selv bare kan ha en mening om dette, jeg er ingen utforsker så jeg vet ikke til syvende og sist, hva som er riktig eller galt. Men min samvittighet sier at det er feil ! Og jeg tror også at det finnes grunner for det når det skapes lover mot det i flere og flere land. Dyrebutikkene har ikke lov til å selge boller, men man kan jo ikke nekte folk å ha det hjemme tipper jeg !

Dere spurte om meningen til folk, nå har jeg sagt min - men jeg er enig i å være uenig :D

Skal selv starte mitt 250 l akvarie etter jul en gang, med malawi chiclider :mrgreen: Det blir en større utfordring enn selskaps akvariene jeg har hatt siden jeg var 10 år, men spennende blir det, og ettersom vannet her på nordstrand er perfekt for de -burde det gå fint !!! Noen andre her med malawi ? Nydelig fisk, og så "levende" !!!

Hilsen (geek siden til Michelle) OG Michelle :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Mange av de som jobber i dyrebutikker vet UTROLIG lite og er tenåringer som bare har det som en ekstrajobb osv. Jeg har OFTE kommet over de som vet mye mindre enn meg (Ikke at jeg mener jeg vet mye, men jeg visste iallefall mer enn disse..)

Og enda en ting er at i bollen er det som regel utrolig lite surstoff, og ikke rør lys, så for lite lys og oksygen gjøre fiskene daffe, og noen ganger død etter kortere tid enn nødvendig ! Men noen har jo oksygen til bollen sin, men SJELDENT !!!

SÅNN ! Det måtte ut :)

Hihi !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er forbudt i Sverige for kjenner noen som har det. Jeg syns også det er synd at have en fisk i en liten bolle. Men vi har plass til 30 liter vann i vores og den er stor. Vi har 2 planter,pumpe,lys og varme i vores. Og de trives godt. Har hatt dem lenge. De har også fått unger.. Fisk har det sikkert bedre i et akvarie. Men jeg VET at mine fisk trives :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

vi har hatt katter og kaniner, men det ble det slutt med for noe år siden. hadde liksom ikke overskudd til alle dyrene. :lol:

men så har jo vi 4 hunder og mangen hybelkaniner da så det er vell ikke så gale.

også hender jo det at jeg finner noen "husdyr" her og der men de blir som regel kverket av enten mannen i huset eller ungene og med "husdyr" så mener jeg altså edderkopper (usj for noen ekle kryp det er) pleier bare å vise dem til mannen i huset så gjør han resten jeg liker dem ikke så han har den jobben med å fjerne dem.ellers så tar jeg dem med støvsugeren. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...