Gå til innhold
Hundesonen.no

Calina


Taz

Border Collie eller Dobberman?  

20 stemmer

  1. 1.

    • Border Collie
      8
    • Dobberman
      12


Recommended Posts

:D

Vel.. Kupering er så diskutert atte.. Her har vi jo klare motstandere og forkjempere..hehe.. Jeg ville mene det er greit å kupere så lenge en kan garantere at dyret ikke lider. Men jeg ser ikke POENGET med det nå i våre dager. Ja, det er stilig å se på, drittøft, (Odin er den tøffeste bikkja jeg noensinne har sett) men jeg tviler på at det har noen som helst annen funksjon enn at vi mennesker syns det er tøft, stilig eller praktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D

Vel.. Kupering er så diskutert atte.. Her har vi jo klare motstandere og forkjempere..hehe.. Jeg ville mene det er greit å kupere så lenge en kan garantere at dyret ikke lider. Men jeg ser ikke POENGET med det nå i våre dager. Ja, det er stilig å se på, drittøft, (Odin er den tøffeste bikkja jeg noensinne har sett) men jeg tviler på at det har noen som helst annen funksjon enn at vi mennesker syns det er tøft, stilig eller praktisk.

Joda, jeg er forsåvidt enig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fordelen med dobber er at den er litt tøffere psykisk. Den tåler å bli tatt i uten å bryte sammen. Men det kan like godt være å ha en myk hund, kan være lettere på mange måter. Begge rasene er jo lettlærte, men border kan lide mer av understimulering, i forhold til innstinkter med gjeting. Tror men må jobbe mer for å få en border til å trives, har jeg fått inntrykk av. Selv om dobber er også krevende. Og så er jo border mye mindre enn dobber. Så litt vanskelig valg det der. Men jeg har jo dobber da, og kunne aldri har vurdert border.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Calina : Er det lov å kupere dobbere i sverige eller danmark?

Har ikke så stor peiling på nabolanda når det gjelders sånt..  :oops:  

Og nei, ville aldri hatt en dobber bare for å ha en kupert hund.

Og hadde vært NØYE med valg av oppdretter og alt det der.. :D

Nei, det er ikke lov å kupere i disse landene. Du må til Italia, Spania, Hellas, Russland,Slovakia,Joguslavia...øhh...husker ikke flere nå

Aldri finne på å importere fra USA hvertfall - det er pinglehunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

ja, og han er psykiatrisk pasient... han funker ikke bra.. han angrer selv på det nå som han har begynt å bli bedre, men han ser ikke ut.... har ødelagt seg selv totalt :D så jeg ville nok ikke sett på det som morsomt.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...