Gå til innhold
Hundesonen.no

Ring politiet

WheatenMali

Recommended Posts

Skrevet

I dag kom det plutselig en stor vhorsteh hanne ut fra skogen og bort til grinda foran døra, han peste veldig, uten halsbånd eller andre ting. Den stod og logret så jeg tok på et bånd og tok den med bort til vannskåla til hundene våre, jeg tok og gikk med den litt rundt omkring i gatene for å se om det var noen som leitet etter den, men siden vhorstehre kan løpe langt på kort tid og ingen eier var å se så bandt jeg den fast i hagen og ringte politiet- vi var ganske heldige fordi eieren hadde vært smart å ringe og etterlyse hunden sin! Så vi fikk tak i eieren og hunden dro hjem!

Så jeg sier bare til alle sammen som enten finner en hund eller mister en- RING POLITIET- hadde ikke han som eide hunden etterlyst den hadde vi tvilsomt fått tak i eieren :D

Skrevet

Ja det er smart! Har aldri funnet eller mistet en hund, men det er veldig lurt å sette på et tlf nr på hunden (id plate) og ringe politiet.

Skrevet

På kobra har jeg en plate der det står at hun er chipsa da! Fikk den med fra vetten.... :D Har også en plate med navn og tlf, men syntes det er litt dumt med navnet på hunden på platen tilfell hun skulle bli stjålet :D

Skrevet

ja, sånn har vi også, nå sitter den på Nena, er helt enig i det med navnet men de fleste dyrebutikker lager en sånn plate med telefonnummeret for ikke så mange penger som du kan henge på båndet, jeg vet hvertfall at dyrebutikken på strømmen gjør det..

Skrevet

Da jeg var å henta Eso, så hadde bestemora til Eso tatt seg en liten luftetur alene (hun hadde greid å vridd seg ut av båndet) :roll:

Det første oppdretteren gjorde var å ringe politiet å melde henne savnet. Hun var sikkert ikke langt unna, men hvis noen finner henne, og ringer politiet, så er jo alt i orden!

Hunden kom tuslende tilbake av seg selv etterhvert da..:D

Snakket med oppdretteren en ukes tid etter jeg hentet Eso. Da hadde de akkurat tatt inn en chihuahua som gikk eierløs langs veien ved gården de bor på. Politiet ble kontaktet, og dagen etter kom eieren å hentet hunden. Gjensynsgleden var vist stor! Chi'en var 12-13 år gammel, og eieren var en gammel mann, så de var nok veldig sterkt knyttet til hverandre :D

Skrevet

Det er lurt ja. :D

For et års tid siden hadde jeg en katt som ble borte (innkatt sådan), da ringte jeg politiet, men da lo de bare av meg.... Er ikke katter like viktige da?

Skrevet
Det er lurt ja.  :D  

For et års tid siden hadde jeg en katt som ble borte (innkatt sådan), da ringte jeg politiet, men da lo de bare av meg.... Er ikke katter like viktige da?

Så teit å oppføre seg sånn :D Altså jeg skjønner at ikke mange plukker inn katter fordi det er vanlig å se tuslende ute, men politiet kan svare seriøst når en nervøs katteeier ringer, hadde politiet ledd av meg på telefonen hadde jeg skjelt dem ut så det holder- katten min betyr mer for meg en alt annet :D:D

Skrevet

her var den en gang en labrador sort som var løs.

jeg tenkte det samme at den kanskje ikke bode så langt unna så jeg tok i bånd og skulle lette opp eierne .

dum nok trodde jeg jo at hunden til med skulle gå hjem til seg selv :oops:

vel uansset hadde gått et god stykke med hunden og nei vi havnet ikke hjemme hos han.

så tenkte jeg og ta han hjem og ringe politi eller få råd av mine foreldre .

uansset så sjekket jeg halsbåndet han en gang til for og se om han kjansje hadde noe nr på seg og det hadde han

. jeg ringte nr og da var det en ung gutt som hadde gått tur med han og hunden hadde blitt for sterk .

så jeg møtte gutten på skolen og de var jo kjempe glade og lette over og få han hjem

Skrevet

Jeg tror mange ungdommer vegrer seg for å ringe politiet, fordi de skal jo ha opplysninger om alt mulig.. Hvertfall da jg og noen andre ringte på en skadet hund vi fant, skulle de ha navn ,addresse og telefonnummer. Sikkert tilfelle vi bare lurte dem, men uansett. Mange som ikke vil ha navnet sitt hos politiet :?

Skrevet

Ja, det er mange det... Jeg også fant en hund engang, den hadde gått til sitt gamle hjem(jeg ringte på der, men de hadde ikke nr til de forrige eierne), og var helt rolig og alt, jeg bestemte meg for at jeg skulle ringe polti, og hadde ikke annet nummer enn nødsentralen, men skitt au tenkte jeg, jeg kunne ringe, fyren som tok tlf ble nesten sur på meg (skjønner j det i ettertid at det kanskje var litt dumt å tinge nødsentralen, men jeg vistte ikke hvor jeg skulle ringe), derretter ble jeg satt over til falken, og de var ikke veldig villige til å hjelpe meg... Hunden hadde jo ikke bånd, så da ville de ikke tatt risken ved at den kanskje ikke var der når den kom, det hele endte med at jeg måtte stå og se på at bikja reket bortover gatene på jakten etter sitt hjem.. :D Huff, jeg håper nå i alle fall den fant veien... Skjønner nå at det kanskje var litt dumt å ringe når ikke hunden hadde bånd, men jeg ville jo bare hjelpe.. Får tenke på det hvis jeg ser en hereløs hund en annen gang...

Skrevet

Ja, ikke sant.. men som sagt så hadde den ikke bånd, og selv om jeg hadde god kontakt med den og sånn så var det en en på størrelsen m St. Bernards hund, så var liksom ikke så mye jeg kunne stille opp med hvis den først ville gå.. :D Hehe, ekke akkurat den som er sterkest i verden :oops: :wink:

Skrevet

Vel.. Basse, du skulle ha spurtet inn og hentet feks en pølse, lokket den med deg og bundet den i hagen.Men.. Man kan jo aldri vite om de er aggressive :?

Skrevet

Hehe, men innen jeg hadde kommet tilbake hadde den nok vært borte, den virket ikke agresiv, har hilst på den før... Jeg bor nemmelig ett stykke unna der hunden var...

Skrevet

Er så heldig å alltid ha bånd liggende jeg da :D

Var det samme med vhorstehen, den hadde ikke halsbånd, så jeg løp inn og henta et bånd som man kan henge rundt halsen (egentlig en lenke men er med kroker) .. hadde nok ikke vært så lett å ta en vhorsteh under armen heller... :roll:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...