Gå til innhold
Hundesonen.no

Godbitspor


Flash

Recommended Posts

Har vurdert å prøve å legge godbiter innledningsvis i sporet til min spor-maniske ræser.

Hun koker over ved sporstart og slurver/vingler som regel voldsomt de første 100 metrene før hun roer seg ned og får ned tempoet. Godbitene kan kanskje forhåpentligvis få henne konsentrert og rolig fra starten av, og det er i så fall snakk om å legge godbiter i ti skritt eller noe sånt, et lite opphold, godbiter i ti skritt igjen før resten er "vanlig" spor.

Finnes det ulemper ved å bruke en sånn framgangsmåte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ingen ulemper med å bruke godbiter i sporet. Hvordan man gjør det, kommer litt an på hunden også. Det er jo bare å forsøke seg fram, trur ikke du vil ødelegge noe med den måten du beskrev. Er det starter som er problemet, så er det jo greit å få ned farta da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamlemor hadde en tendens til å kaste seg 10 meter ut i sporet før hun overhodet tenkte på å koble inn nesa si, og videre sporgang ble gjerne så som så fordi hun kokte litt.

Jeg forsøkte å legge pølsespor helt i sporstart for å dempe starten hennes, og det virket veldig bra. Hun fikk konsentrert seg fra start av, og jeg behøvde ikke å gjøre dette mange gangene før hun fikk en pen og rolig start på sporet - hvilket også førte til at hun fikk et mye bedre spor hele veien :). Bare pass på at hunden ikke begynner å rote BAKOVER i sporet fordi den får ferten av godbiter den har gått over - da blir det veldig fort rot synes jeg, men slik du skisserer det tror jeg det godt kan fungere bra :). Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare pass på at hunden ikke begynner å rote BAKOVER i sporet fordi den får ferten av godbiter den har gått over - da blir det veldig fort rot synes jeg, men slik du skisserer det tror jeg det godt kan fungere bra :). Lykke til !

Takk for svar begge to - da skal jeg prøve :)

Det med å rote bakover kan nok være en fare her i gården ja... men det blir mest opp til meg å sette hæla i bakken og holde igjen slik at hun ikke rekker å gå over bitene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå gjerne litt tett på hunden, slik at hu ikke får mulighet til å spore bakover, og at hu får med seg godbitene. Så slipper du ut mer og mer line når hu takler det bedre.

En annen mulighet er å bruke matdepoter. En mindre mengde godiser med litt større mellomrom, slik at hunden må stoppe opp og tygge. Dette fungerer fint på Nirm i hvert fall. Jeg bruker depot hvert 10ende meter nå, for det er ca den avstanden han klarer å spore uten å spore av... (Han minner mest om et løpsk lokomotiv i sporet...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Dette er jo en litt gml tråd, men jeg fant dette som Morten E. hadde skrevet i bloggen sin on godisspor

http://hundetrening.blogspot.com/2006/09/g...-stressniv.html

Jepp, leste den. Interessant dette med å strø ut et lite søk rett foran nesa på hunden ved sporstart for å dempe stressnivået og unngå at den raser avgårde i utgangspunktet. Prøvde greia ved et vanlig godbitsøk på tur i dag (der hun som regel også raser avgårde), og tempoet ble faktisk lavere av det.

Verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...