Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva ville du ha gjort..


henrikke

Recommended Posts

Du finner en lommebok på gata, med en del penger i.Eieren kan identifiseres lett, med navn og adresse.

Hva gjør du?

har det noe å si om du tilfeldigvis kjenner vedkommende?( lettere å ta penger fra noen dui ikke kjenner?)

jeg ville troppet opp hos eier med lommeboka full av gryn, men vet ikke om alle er enig i det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde levert den til eier eller poltiet jeg :)

best å være ærlig, mener nå jeg

alt for få som er det i verden har jeg inntrykk av

( mener ikke dere på sonen :D men det er ikke ofte man ser igjen lommebok e.l om man mister det på gata)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! Definitivt levert den til eieren. Så lenge vedkommende er identifiserbar og lett å finne, så hadde jeg ikke stusset.

Hvis jeg derimot hadde funnet masse penger (altså ikke millioner, men kanskje noen tusen), og det ikke var noe som helst som knyttet det til en eier, så vet jeg faktisk ikke helt hvordan "enden" hadde blitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.... Jeg ville tatt med meg pengeboka hjem, så tatt pengene og så kontaktet eieren og gitt personen lommeboken tilbake med kort og sånn i og sagt at pengene var borte da jeg fant den. *ler* ondskapsfulle meg. Nei kjenner jeg meg selv rett hadde jeg levert pengene og hele pakka igjen! kanskje fått finnerlønn! :) Samme hvis jeg ser noen som mister en penge, da tar jeg den og gir den til de som mistet den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde nok ringt eieren eller møtt opp hos dem (kommer an på hvor den hadde bodd forhold til hvor jeg var). Og jeg hadde levert med samme innhold som var i den. Kan jo heller håpe på en finnerlønn :) neida, men jeg er ærlig og klarer ikke gjøre sånt. Får bare sinnsykt dårlig samvittighet.

Fant forresten en lommebok i et prøverom på city`en her på mandag,. og sånn som jeg er så leverer jeg den i butikken. Da gidder jeg ikke se i den engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg hadde vært i en butikk og funnet den hadde jeg nok gitt dem til de i kassa, forhåpentligvis hadde kunden kommet tilbake og funnet lommeboka :)

Hadde jeg finni dwen på gata hadde jeg nok prøvd å finne nummeret til vedkommende for å si jeg hadde funnet lommeboka deres, for så å kanskje avtale at jeg kunne komme opp med den.

Ellers så hadde jeg levert den til politiet slik jeg fant den!

Man stjeler da ikke fra andre! <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Levert den tilbake til rettmessig eier, uten tvil. Har mista lommeboka mi selv en gang, med alt av kort i, og en del penger. Og den ble tatt godt vare på, og jeg fikk den igjen litt senere på dagen. En annen ting er om jeg hadde blitt ferska i å stikke av med den. Passer ikke helt til yrkesvalget mitt synes jeg... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde levert den til eier.

Har selv samboer som jobber med å vaske busser og det er ikke sjelden at de finner gjenglemte busskort og slikt og de tingene dem finne hvor det er lett å finne eieren så blir eier oppringt og ting levert, alt annet legges i en kasse med gjenglemte ting så folk har en sjangs til å finne det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Levert den tilbake. Jeg vet hvor fustrerende det er å miste lommeboken sin og jeg hadde blitt helt fra meg hvis noen hadde stjålet pengene mine.

SKjønner egentlig ikke hvorfor folk vil ha finnerlønn heller, jeg syns det er en selvfølge at man leverer tilbake ting som er andres, uansett om man får noe igjen for det eller ikke... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde slevfølgelig levert den tilbake med alt innholdet i behold... UANSETT! Selv om jeg selvfølgelig hadde hatt lyst på de pengene hadde jeg aldri klart å ta dem, og i hvert fall ikke bruke dem! :) Skjønner ikke at det er mulig å klare noe annet...

Tenk på den stakkars personen som mista lommeboken. Hvis det var en god slant med penger oppi, er det jo ganske sikkert at de var ment for noe! Hva hvis den personen hadde spart og spart til noe den virkelig hadde lyst på å så blir pengene stjålet! Uansett er det grusomt å miste mange penger. Jeg hadde blitt forferdelig glad jeg, av å se gleden til personen at det vært stor nok finnerlønn for meg!

Hadde forventet et takk da, ikke bare et surt nikk, og så stått ansikt til ansikt med døra... DA hadde jeg blitt litt sur, men de fleste vill nok ikke gjøre det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høh, for noen engler dere er da.. :):D

Nei, helt ærlig, hadde jeg funnet en lommebok med noen hundre kroner i, nå i dag(eller frem til den 28) ville jeg tatt den.. Antakelig brukt noe av pengene slik at jeg får mat, og kontaktet eier da jeg får penger, da hadde jeg lagt tilbake pengene jeg tok og levert hele greia til eieren..

Altså, jeg hadde lånt, ikke stjelt. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Levert den tilbake. Jeg vet hvor fustrerende det er å miste lommeboken sin og jeg hadde blitt helt fra meg hvis noen hadde stjålet pengene mine.

SKjønner egentlig ikke hvorfor folk vil ha finnerlønn heller, jeg syns det er en selvfølge at man leverer tilbake ting som er andres, uansett om man får noe igjen for det eller ikke... :)

Vel, finnerlønn er en ting. MEN, hvis vedkommende (med utgpkt at h*n vet om hvem som fant den) ikke finnes det spor takknemlig det være seg en telefonsamtale eller en blomsterkvast, så ville jeg blitt sur! Det finnes da grenser for utakknemlighet også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg ville helt klart ha gitt den tilbake :)

Kan legge ved en liten historie da:

Jeg og veninna mi brukte mat-pausene til og lufte Malamuten til læreren vår. Vi begynte etterhvert og gå etter skoletid også, og fant ut at vi ville gå i skogen. Plutselig begynner hunden og trekke som bare det, mot en lite tre, og der stoppa hun. Snuste litt i løvet, og vi bare tok det opp for å se om det var noe der.

Vel, der lå det en veske. Vi åpnet den, og inni den var det skolebøker til sikkert 1.000,-, en I-pod, digitalt, kamera, film kamera, lommebok og masse mer.

Romsterte litt mer i vesken for å finne ut hvem som eide den. Vel, på en gammel regning sto navnet og adressen. Vi spurte folk på veien hvor det var og fant til slutt huset.

Mannen fikk helt sjokk! Noen hadde funnet veska hans! Joda, han hadde seff. klart og miste den i fylla :rolleyes:

Tror aldri jeg har sett en mer takknemmeligere person før, og det å gå og levere tilbake noe som har vært savnet, det er stas det :)

(Skal legges til at vi fikk finnerlønn, selv om vi insisterte på og ikke få. Malamuten fikk dagen etter, en pose med mange dyre godbiter :D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he jeg ville jo egentlig ha sagt at nei jeg leverer da ikke tilbake noenting jeg den som finner vinner :)

Men nei slik var det IKKE. Gikk av t banen for noen år siden og ser en tykk sånn filo faks lommebok og tar den med meg hjem. Så åpner jeg lommeboken og ser at det ligger 7000 kroner inni. Og hva gjør dumme meg??? ringer eieren og sier at jeg har funnet lommeboken og ga tilbake alle pengene jenta ble så taknemlig at hun begynnte å gråte når hun henta dem! og jeg fikk 500 kroner. det viste seg til slutt at hun var student og akkurat på vei til å kjøpe seg de nye skole bøkene hun trengte.

jeg må jo si at jeg har blandede følelser om meg selv lit stolt og lit sånn hvorfor-er-jeg-så-utrolig-teit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To ganger har jeg mistet lommeboka mi. Begge gangene har jeg fått den igjen med alt innholdet i! det er en flott opplevelse å erfare at folk flest er ærlige og jeg vil da gjerne oppfattes slik selv!

Rett før vi skulle på ferie, fant jeg en veske på en benk på et trikkestopp på Nordstrand! (Var på vei til vet med Solo.) Jeg spurte alle rundt der om de hadde glemt vesken sin og tilslutt kom en dame løpende fra andre enden av perrongen. Hun og mannen var på vei til Danskebåten og hun hadde billettene og alle pengene sine i veska! I stresset med å passe på kofferter og slikt, hadde hun satt igjen veska! Gjett om hun ble glad for å få den igjen!

Ingvild 11 var med meg på dyrlegeutflukten og hun fikk en 200- lapp stukket i hånda av mannen! Det var kjempestas med ekstra lommepenger til ferieturen vår! :)

Nei, det er da ikke slik at vi kan ta andres eiendeler, selvom vi finner dem! Det er å stjele! <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har opplevd det før og jeg leverte lommeboka til politiet!!

har selv opplevd å miste lommeboka og det er ikke gøy:-( men der var det også en snill sjel som leverte lommeboka mi til politiet så de ringte meg når de fikk den inn! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...