Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur eller "innhegning"?


C.J

Recommended Posts

Hvis vår hund viser seg å være en utstillingshund ( :) ), tenker vi å kjøpe enten et bur eller en slik innhegning å ha henne i når vi er på utstilling. Dette fordi det er stress å hele tiden passe på hvor vi har henne..

Så hva mener dere er best?

Hun får jo beveget seg mer i en innhegning, men i et bur slår hun seg sikkert mer til ro (tenker da på disse lette, sammenleggbare burene som er vanskelige å se inn i).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange av disse stoffburene blir fryktelig varme inni om sommeren. Men de er jo enklere å sette opp og dra med seg da...

En innhegning gir jo litt mer bevegelsesmulighet for hunden, og med noe å legge over (eks presenning) så holdes varmen ganske godt ute. Men det er jo litt mer å dra på da... Om du eks har slikt et utstillingstelt, så kan du jo gjerde inn det, og ha bikkja der.

Hadde mine gutter i kompostgrinder med presenning over en sommerdag. Den ble stående midt i solsteken pga manglende steder å sette den i skyggen, men likevel var det kjølig under presenningen.

Skal du ha innhegning, så er det noe billigere å kjøpe kompostgrinder på Plantasjen, i stede for å kjøpe de dyrere på en dyrebutikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en så stor hund som dere får, så blir VELDIG mye avhengig av oppdragelsen til hunden - og til hvordan den er. Er den en aktiv og ivrig sjel, kan den jo risikere å spasere avgårde med kompostgrinder og alt, eller rive dem ned, eller stå på labbene på kanten etc.

Det er kanskje en ung hund, så da vet dere jo ikke nå om hvordan den vil takle utstillingene - hvor ivrig og med den er. Mine hunder har vært evige "spenst-hoppere" - uansett rase - der kullsøsken og slekt og venners hunder har stått fromt bak grinder de nærmest har kunnet skritte over... så jeg liker nok de tiltakslystne. Og så vil mine hunder også på død og liv være hos meg, så de gjør alt for å klare det.

Men skal du kunne STOLE på at hunden blir der, og at du kanskje kan gå et ærend mens den blir igjen der - så vil nok bur være sikrest. Siden kompostgrinder i fleng PLUSS tepper å henge over dem, så sikten inn ikke blir så god (noe som stresser eller girer noen hunder), blir ganske mye å drasse på likevel - så vil jo "gigantstørrelse" bur kanskje være like greit...

Og så min vanlige oppfordring: Bur på hundeutstilling er for at hunden skal kunne slappe av innimellom, eller for at eier kanskje skal kunne vise en annen hund, eller skal kunne slappe av litt selv uten å tviholde på hunden el.l. Det er IKKE en oppbevaringsboks for hunden en hel dag til ende - slik endel utstillere dessverre later til å tro: Hunder liker å være med eieren, også på en utstilling, og rusle rundt og titte litt og være med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med binge (bortsett fra prisen) er selvsagt også at den kan gjøres så stor (eller liten) som man har behov til. På en utendørs sommerutstilling har jeg gjerne 9-10 slike "elementer" til 3-4 beardiser, mens innendørs på f.eks. Hamar er det kanskje ikke plass til mere enn 5 stk (men da har jeg med bur til en eller to av dem i tilllegg).

Men etter å ha brukt slike grinder i mange, mange år så er det tre viktige ting å huske på -

1 - IKKE la hunden hoppe opp på dem - dels kan de knekke, og dels kan hunden feste en labb imellom to stk og det gjør veeeeldig vondt (men har aldri opplevd varige skader).

2 - ha med ekstra pledd, tepper eller presenning - så man kan skjerme mot de mest trafikerte sidene. Dette for å gi hundene litt mere ro og fred på sin egen plass. Samt selvsagt skygge.

3 - Vær 100% sikker på at du ikke har en som hopper over - for oss med middelsstore hunder er disse grindene knapt nok et hinder engang for dem hvis det skjer noe kjempespennende utenfor..

Store og "utagerende" hunder har selvsagt ikke noe i en slik grind å gjøre, da de lett kan ta med hele grinden bortover bakken.. Den kan lett velte (hvis man ikke er utendørs og den er festet med teltplugger) hvis en hund henger på den ene siden.

Men ja, klart enklere når man har med en "gjeng" hunder, enn å drasse med seg 4-5 bur, men man kan aldri forlate hunder i en slik. Ok, man skal kanskje ikke forlate hunder i burene sine på utst. heller, men hvis jeg reiser alene på utst. så vil jeg ikke ha dem i bingen sin - da de blir såååå glade når de seg meg løpe rundt i ringen med en av dem..

Så noen ganger er det ene praktisk og greit - andre ganger er det andre en nødvendighet.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, SusanneL, jeg ser for meg beardisene som gjerne skulle kommet strømmende inn i ringen til deg!

Skulle gå med hund for noen i ringen en gang, og de ble satt til å holde den store hunden. Vel, de var nok ikke vant til morsbundethet de luxe, så der jeg stimet avgårde med den flotte utstillingshunden i vår beste stil... fikk vi plutselig ivrig selskap - først av eldstehunden som var lutter glede, deretter av "holderen" som prøvde å fange inn en brått uvillig hund som slettes ikke skulle bortføres igjen, nei... Så det ble bare å si "stopp nå!" til både to- og firbeint, gi den ene til den andre, si "gå pent" til den på fire, smile unnskyldende til dommeren, og så starte på nytt. Litt flaut, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jo, har da hatt løstspringende beardiser på utstillinger et par ganger jeg også..

Den ene tok seg like godt inn i FEIL ring - og løp en æresrunde sammen med en haug berner sennenhannhunder.. Der trippet hun så søtt imellom dem, og fulgte med hele runden... (Jeg var i ringen ved siden av med datteren hennes - hvis jeg ikke husker helt feil..)

Også nå på Tr.heim Hundefestival - riktignok utenfor utst.området (der vi campet) - hvor jeg slapp løs gamlemor for at hun skulle få tusle litt for seg selv - og ikke lenge etter var det vill lek med unge og gamle hunder der.

En venninne slapp riktignok noen av sine med vilje - men da kom mine hoppende over grinden i en sånn fart og stil at man skulle ikke tro de har gjort annet... Tror vi endte opp med 8 eller 9 løse beardiser i vill lek - og ganske mange folk som sto rundt og så på etterhvert - et flott syn.

Så en slik grind som trygg forvaring - funker ikke et øyeblikk!

Men i hjemmemiljø har jeg ikke opplevd at de hopper over disse (annet enn tisper som har valpene sine på den andre siden, da).

Når jeg bruker slike hjemme for valper som ikke kan oppføre seg som folk, så er det mere møblene som er gjerdet inne - mens hunden er løs.. Og da er det ingen mulighet for hopping noe sted.

Har aldri opplevd at dem hopper over inne på utstillinger, men det er kanskje fordi de er såpass vant til det og SÅ moro er det ikke utenfor.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man setter grindene slik at innhengningen er rektangulær (jeg bruker 1 x 2 grinder til gutta), så er det mulig å lage tak og legge en pressenning over slik at hundene holder seg nedi innhegninga.

Mine spretter nemlig over før man får sukk for seg, så tak er eneste løsning for de...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg bruker slike hjemme for valper som ikke kan oppføre seg som folk, så er det mere møblene som er gjerdet inne - mens hunden er løs..

hehe - Nå så jeg for meg lenestoler, sofa og andre møbler innesperra av grinder rundt om i hele huset jeg da, mens valper herjer vilt på gulvet..

Hvis man setter grindene slik at innhengningen er rektangulær (jeg bruker 1 x 2 grinder til gutta), så er det mulig å lage tak og legge en pressenning over slik at hundene holder seg nedi innhegninga.

Mine spretter nemlig over før man får sukk for seg, så tak er eneste løsning for de...

Er du ikke avhengig av å ha underlag du kan feste presseningen i da? Blir litt vanskelig innendørs med en sånn bygning da? hehe

EDIT: Jeg tror ikke jeg ville sperra inne en såpass stor og vilter hund som flatcoated retriver i en binge, da ville jeg nok følt meg tryggere om hunden hadde et bur :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du ikke avhengig av å ha underlag du kan feste presseningen i da? Blir litt vanskelig innendørs med en sånn bygning da? hehe

Fester presenningen i selve grinda. Innendørs trenger man jo strengt tatt ikke presenning, men klarer seg med et teppe... Det hverken regner, eller har en sol som steker sist jeg var innendørs i hvert fall :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...