Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder i klær

Turbo-Teebee

Recommended Posts

Satt og leste Kamille her(sorry, ingen link da jeg leste papirutgaven :P ), og det var en artikkel om miniatyrhunder og klær. Ikke helt den diskusjonen jeg vil ta, da, det er vel blitt diskutert her før. Men hva hun ene som ble intervjuet sa, provoserte meg litt da.

Jeg siterer: "De kvinnene som syntes det er fjollete å kle opp en hund og gjør narr av dette, er som regel kvinner som ikke interesserer seg for mote og ikke barberer seg under armene og generelt har fordommer mot kvinner som er opptatt av mote.

Jaha, er jeg unntaket som bekrefter regelen da, eller?

Videre sier hun også "man begynner automatisk å betrakte en så liten hund som et barn -man leker mor, far og barn."

Jeg vet ikke helt, har ikke egentlig hatt noen fordommer mot folk som kler opp bikkjene sine (det er bare noe jeg ikke gjør selv), men hun hjalp meg et lite skritt på vei mot å se litt rart på "sånne" folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt og leste Kamille her(sorry, ingen link da jeg leste papirutgaven :P ), og det var en artikkel om miniatyrhunder og klær. Ikke helt den diskusjonen jeg vil ta, da, det er vel blitt diskutert her før. Men hva hun ene som ble intervjuet sa, provoserte meg litt da.

Jeg siterer: "De kvinnene som syntes det er fjollete å kle opp en hund og gjør narr av dette, er som regel kvinner som ikke interesserer seg for mote og ikke barberer seg under armene og generelt har fordommer mot kvinner som er opptatt av mote.

Jaha, er jeg unntaket som bekrefter regelen da, eller?

Videre sier hun også "man begynner automatisk å betrakte en så liten hund som et barn -man leker mor, far og barn."

Jeg vet ikke helt, har ikke egentlig hatt noen fordommer mot folk som kler opp bikkjene sine (det er bare noe jeg ikke gjør selv), men hun hjalp meg et lite skritt på vei mot å se litt rart på "sånne" folk.

ehe..jaja..er visst ikke det eneste unntaket du nei..Den der ble bae for teit, og totalt unødvendig. Jeg er ikke for å kle opp hunder med mindre det faktisk er en nødvendighet, men den der..som sagt, for teit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe meg.. :P Jeg barberer meg da jaggu under armene og bryr meg om hva jeg kler på kroppen min. Men jeg synes ikke om å kle opp små hunder som dukker fordet! Selvfølgelig når det er kaldt, og hundene fryser, så skal man ha på dem dekken! Men ikke for å bruke dem som "vesketilbehør" nei! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikke enig!

Jeg har en hunderase som ikke har underull og er bitteliten. Min blir behandlet som en hun ja. Faktisk så vet jeg om veldig få eiere med store hunder som for like mye mosjon som mine! de er ute hele dagen både formiddag og ettermiddag og det sier seg selv at da kan man ikke kun ha pelsen på vinteren da hun ikke har noe som varmer i det hele tatt. Og jeg har ikke råd til dekken og kleær tl hunden for ca 1000 kroner så jeg har sydd dem selv. Og ja de ser lit jholete ut men hvorfor ikke være praktisk, pen og varm samtidig??

Føler at det er veldig mange som dømmer meg og hundene mine som ser meg på gaten om vinteren uten at de har peiling på hvordan hundehold jeg har. Har flere ganger fått slengt dyremishandler etter meg på gaten og nei det synes jeg ikke er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikke enig!

Jeg har en hunderase som ikke har underull og er bitteliten. Min blir behandlet som en hun ja. Faktisk så vet jeg om veldig få eiere med store hunder som for like mye mosjon som mine! de er ute hele dagen både formiddag og ettermiddag og det sier seg selv at da kan man ikke kun ha pelsen på vinteren da hun ikke har noe som varmer i det hele tatt. Og jeg har ikke råd til dekken og kleær tl hunden for ca 1000 kroner så jeg har sydd dem selv. Og ja de ser lit jholete ut men hvorfor ikke være praktisk, pen og varm samtidig??

Føler at det er veldig mange som dømmer meg og hundene mine som ser meg på gaten om vinteren uten at de har peiling på hvordan hundehold jeg har. Har flere ganger fått slengt dyremishandler etter meg på gaten og nei det synes jeg ikke er greit.

Ja, jeg skjønner hva du mener. Jeg er absolutt ikke i mor hunder som har klær fordi det er nødvendig! Det tror jeg heller ikke mange andre her inne sier noe på.

Men å kle opp små hunder, som ikke trenger det BARE for at de skal bli pene, og moteriktige, og matcher vesken. Det synes jeg er feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe meg.. :) Jeg barberer meg da jaggu under armene og bryr meg om hva jeg kler på kroppen min. Men jeg synes ikke om å kle opp små hunder som dukker fordet! Selvfølgelig når det er kaldt, og hundene fryser, så skal man ha på dem dekken! Men ikke for å bruke dem som "vesketilbehør" nei! :rolleyes:

samme her.... jeg syns det blir for dumt å bare dolle opp bikkjene. uansett størrelse er det jo en HUND. Og da fortjener den jo å bli behandlet som en hund. Men det er jo selvsagt en annen sak når det er fordi hunden mangler underull f.eks. Men hvorfor avle opp en hund her som ikke kan klare seg i klimaet her? Bare undres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner helt og holdent denne kvinnens synspunkt og er 100% enig!

Bare se så nusselig baby'n min blir med klær!

Utennavn-6.jpg

:unsure:

*For de som ikke skjønte det: Jeg tulla! ;)

Jeg er helt enig i allt som har blitt sagt her inne ;)

:D , hihi, hun var nå utrolig søt da :) men hvor praktisk det antrekket der er, kan jo diskuteres ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som kler opp hundene sine er de eneste som har greie på mote. det sier seg selv det. Mennesker som ikke ikler sine hunder med silke og slufser, de har null peil.

Selv kler jeg opp mine små Rottweilere i pels og slufser, de må jo følge moten ...

Nei, dette var ikke seriøst. Jeg synes at å kle opp en hund bare for å kle de opp - det har ingen hensikt. Greit om hunden fryser og trenger "ekstra pels", men ikke for at hunden skal se fjong ut. Det kan man fint klare med et halsebånd eller en fin lenke. Man trenger ikke tricoter av den grunn.

Hva gjelder hunder med så kort pels at de ikke kan klare en Norsk vinter uten klær: Kanskje man ikke burde avle på dem her i Norge, de passer jo ikke inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor avle opp en hund her som ikke kan klare seg i klimaet her? Bare undres.

Jeg er allergisk mot hunder som tåler mye kulde fordi de har mye fett i pelsen og røyter mye. Jeg er veldig glad for at det finnes andre alternativer!

Forøvrig klarer jo hundene seg fint. Det er bare å sette på et dekken og problemet er løst :) Er det noe bedre med polarhunder og andre nordlige raser som holder på å krepere i sommervarmen? (Har sett en del av dem i sommer...)

Og det er da stor forskjell på å ta på en hund et praktisk dekken og å kle opp hunder i Gucci?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikkelen var garantert skrevet for å provosere, og vinkle "problemstillingen" med motehunder til at det er de kvinnene som ikke doller opp hundene sine som det er noe i veien med, ikke de som bruker hunder som et kledelig tilbehør til den nye kåpa si... (noen kjøper skjerf, andre en hund med skjeft...).

Tru om dette gjelder homofile også egentlig? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikke enig!

Enig med deg jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var like før jeg slengte utav meg en kommentar i dag da en bichon frisee iført t-skjorte passerte meg i byen i dag - det var ca 22 grader...

Greit med dekken ol til hunder på vinteren, gjerne litt pene også for all del. Men den i dag synes jeg var litt drøy.

Ps: og ja, jeg både kler meg ok og barnerer meg under armene. Jeg bruker til og med sminke! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk :D

Er en hanne forresten ;)

Praktisk? Ikke i det hele tatt, måtte bare prøves ;)

Oisann :) Hater å ta feil av hun og han...

Ellers synes jeg det er drøyt å si at hunder som ikke tåler vinteren her uten et dekken eller noe, ikke bør avles på. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå var vel trådstarters mening å kritesere utsagnene fra denne dama da, ikke å kritesere at folk kler på hundene sine fordi de fryser...

Leste denne artikkelen jeg og, og fikk litt bakoversveis...

Heldigvis var de andre to som ble intervjuet litt mer oppegående, og lot hundene være hunder (m/klær)

Utsagnet om ikke avle på hunder som ikke tåler den norske vinteren er litt drøyt, helt enig. I norge har vi et klima som varier fra + 30 om sommeren og -30 om vinteren, ganske mange raser som må utelukkes hvis de skal takle dette klimaet perfekt til alle årstider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vicky: Så du mener at hunder som ikke har pels til å takle de nordiske vintrene,ikke burde avles på her?

for min del syns jeg det blir litt dumt å avle kun for menneskers ønske. Hunden burde jo kunne klare seg uten å gå med klær. Men det er min mening. Men jeg syns ikke det er ille at en hund går med klær når den ikke klarer seg i klimaet, men jeg syns jo det er litt spesiellt egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for min del syns jeg det blir litt dumt å avle kun for menneskers ønske. Hunden burde jo kunne klare seg uten å gå med klær. Men det er min mening. Men jeg syns ikke det er ille at en hund går med klær når den ikke klarer seg i klimaet, men jeg syns jo det er litt spesiellt egentlig.

Alle hunder er vel egentlig avlet kun etter menneskets ønske? Uansett om det er etter bruksegenskapene, eller utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå hører den kamille-dama forhåpentligvis til et mindretall. Som noen andre var inne på, var det vel hennes måte å rettferdiggjøre sin måte å ha hund på. Syns det er litt viktig at man ikke begynner å mistenke alle som setter en genser på hunden sin for å dele hennes oppfatning av verden.

Syns ellers det er litt rart at ikke flere her tar opp det med at "man begynner automatisk å betrakte en så liten hund som et barn -man leker mor, far og barn." Jeg vil tro at det er et større problem enn at hunden går med t-skjorte? Dette med unødvendige klær handler jo også i bunn og grunn om menneskeliggjøring av hundene. Problemet dreier seg vel egentlig ikke om hva hunden har på seg, men om hvordan den blir behandlet og om den får mulighet til å utfolde seg som en hund og å bli forstått som en hund.

Det at ulike hunderaser har ulik toleranse for kulde/varme er en annen diskusjon som handler om helt andre ting, men likevel:

Er det egentlig noe mer spesielt å sette dekken på en hund på en kald vinterdag, enn det er å spyle hunden med kaldt vann, holde den i skyggen og gi den ekstra vann på en varm sommerdag? Noen hunder trenger trenger ekstratiltak for å ha det komfortabelt om sommeren - andre trenger ekstratiltak for å ha det komfortabelt om vinteren. Hvorfor skulle det ene være noe mer spesielt enn det andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker kan jo heller ikke gå nakene da.. Som Nirm skrev, alle raser er laget slik mennesker ønsker det, utseende og/eller bruksegenskaper..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så enig med Havana. F.eks min labrador trives egentlig best om vinteren. For om sommeren må jeg passe på at hun legger seg i skyggen, drikker mer vann enn til vanlig og legge tilrette trening og lengre turer på kvelden da det er kjøligere og evt finne plasser der hun kan bade så hun for kjølt seg ned. Dette har jeg gjort i hele sommer. Men jeg mener ikke at hun ikke burde avles på i Norge bare fordi hun takler kulde bedre enn varme. Og det samme med f.eks italiensk mynde, der er det omvendt. Om sommeren trives de og om vinteren trenger de et dekken for å holde varmen.

Men det er jo fordommer i alle retninger, både de som kler opp hunden (nødvendig eller ei) og de som ikke ikke kler opp hunden sin (nødvendig eller ei) - også er det jo mange andre retninger vi kunne ha gått gjennom :D

Og som Nirm sa: de avles jo etter mennesket ønsker alikevel, om det gjelder utseende, bruksegenskap og ja ;)

Jeg dømmer ikke mennesker som kler på hunden sin, absolutt ikke. Jeg synes bare at det er meget unødvenig å dolle og jåle de opp uten annen hensikt at de skal ha se "søte" ut.

Og til de hunderaser som trenger dekken om vinteren, at de vil kjøpe et moteriktig og fint dekken til hunden sin, ja hvorfor ikke? Når de trenger et dekken er det vel opp til eierne om de vil kjøpe et "vanlig" dekken til "vanlig" sum eller kjøpe et litt dyrere, mer moteriktig dekken. Det som telles er jo om dekkenet gjør det det er ment for - altså å holde hunden varm.

Ellers så vil jeg si at jeg reagerte veldig på det utsagnet om mor, far og barn - opplegget. Det er jo grunnen til at eiere menneskeliggjør hundene sine og doller de opp i hytt og kanari. Fordi det er jo barnet deres.

Men som det og er sagt tidligere, repotasjen var vel rettet og vridd slik at vi skal reagere på den måten vi gjør, og de klarte det - igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klær/dekken til hunder pga at de trenger det av praktiske grunner, ja det har jeg ikke noe problem med å forstå.

Men hva er egentlig vitsen med å kjøpe en jakke til bikkja, som den sikkert ikke liker å ha på alikevell(tenker på noe jeg så på tv) å som koster rundt 1000,- og oppover....?

Hadde heller brukt pengene på fôr eller noe annet praktisk.

Skulle tatt seg ut å kle opp Kiara sånn. :D

Her i huset holder vi oss til Refleksdekken å regndekken..(å nisselue til jul...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...