Gå til innhold
Hundesonen.no

Mynde


Margrete

Recommended Posts

Hvorvidt en mynde går godt sammen med barn kommer nok mye an på individet. Selv har jeg sloughi, som er azawakhens nærmeste slektning. Begge rasene er avlet på å kunne gå godt sammen med familien (hvorav familiens dyr er innbefattet). "Min" oppdretter (Line Urke, Ain Zafir kennel) har to unge gutter som har vokst opp blant sloughis og salukis. Ikkeno' problem. Hun har også x antall hester i stallen. No problemo. Og eierne deres kommer og går uten at hundene ser noe grunn til å varsle om det. Men stallkatten, som stadig spankulerer med høy haleføring foran hundegården, ville nok mislikt situasjonen om hundene kom seg ut derfra...

Azawakh er en rase jeg er dypt og inderlig forelsket i, og jeg har truffet flere individer i Norge og Sverige. De er såpass spesielle, så "urhund"-aktige, at jeg ikke har villet skaffe meg rasen så lenge jeg bor midt i svarteste Oslo. Men det kommer nok (håper jeg!) den dagen jeg bor i omgivelser som er bedre egnet. De er utrolig vakre, men jeg vil fortrinnsvis fokusere på helse og evne til å fungere i de miljøene som jeg ønsker at den skal være i. Fargen vil være et punkt som ville komme lenger ned på prioriteringslista. Dessverre er FCI-standarden ganske restriktiv mht farge og tegninger, noe som begrenser utvalget av avlshunder for de som vil drive med utstilling - med innavl som en betydelig risiko. Synd, for i rasens opphavsland er fargeutvalget langt bredere.

Det myndemiljøet jeg er del av består hovedsaklig av whippet og saluki, men det er også endel galgos der. Whippets har en hendig størrelse, og er stort sett godt omgjengelige med både folk og dyr. Galgoene er fantastiske lure coursing hunder, og de strihårede individene er godt "pelset" for norsk vinter. Salukiene er en mellomting mellom de to. Greyhounds ser jeg ikke så ofte, men jeg er innimellom på Øvrevoll og ser rettbanetrening med whippets og løpsgreyhounds. De greys jeg har sett der har vært kjempefine. På lc-banen ser vi noen få greys, og de er av utstillingstypen. De er endel større og tyngre enn løpsgreyhounds, men har likevel upåklagelig jaktlyst.

De "enkleste" mynderasene jeg vet om er vel borzoi og skotsk hjortehund. Utrolig greie hunder, og vakre også. Bare så synd at de så sjelden ses på lc-trening. Kanskje de ikke bryr seg så mye om å jakte som de andre mynderasene, men de er flotte å se på når de langer avsted. Borzoien har alltid hatt en spesiell plass i hjertet mitt, og kanskje vil jeg en dag eie en. Men i så fall vil jeg nok velge en med endel jakt i seg.

Ensfargede mynder? Jeg har etpar ganger sett en kjempehøy, kølsvart grey-hann på lc-treninger. Vet dessverre ikke hvilken oppdretter han er fra. Har også sett etpar ensfargede lys-fawn og en mørkere fawn. Og en som er nesten snøhvit. I Sverige, på Mariefred-utstillinga nå i høst, så jeg en glinsende ålesvart løpswhippet med litt hvitt på brystet. Kjempevakker! Og jeg så også etpar strihårs-galgos som var svarte med hvitt bryst og poter.

Man behøver ikke å begrense seg til hva som finnes av mynder i Norge, for det finnes et godt utvalg i Sverige også. Og hvis man "allierer" seg med erfarne norske myndefolk kan man jo også ta inn en hund fra et EU-land ganske greit. Det er mulig å ta inn valper under 3 måneder fra et stort antall EU-land.

Når det gjelder farge, så må jeg avslutningsvis få skryte litt av den tispa som jeg nå venter valp etter: http://home.no/sloughi/magistere_saphire.htm. Hvis ikke hun er vakker så vet nå ikke jeg. Så spørs det da hvilke farger hun og pappa'n (http://home.no/sloughi/photos/mix/Azamut_large.jpg) gir videre til kullet. Jeg venter i spenning... :D

Roxanne Meyer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er så mange som har spurt om spesifikke farger og helfargede hunder så er det artig å kunne fortelle her om et kull greyhoundvalper som ble født i dag! På kennel Rhetsgis (like over svenskegrensa) så en helsort tispe og en helblå hannvalp dagens lys i ettermiddag. Regner med at det snart kommer ut bilder av de søte små på http://www.rhetsgis.com

MVH/Lotta

Edit:

He - he! Jeg tror "jordmoren" har tatt feil når hun tippet farge på de våte valpene! Men nå har jeg sett bilder og tispa er helt klart sort - men hannhunden blir nok ikke blå, men den enda sjeldnere fargen "blue fawn", tror jeg! Spennende!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...