Gå til innhold
Hundesonen.no

Innbilt svangerskap

Flash

Recommended Posts

Skrevet

Molly har hatt snev av innbilt svangerskap etter hver løpetid, men til nå har det kun merktes fysisk (hovne patter).

Denne gangen virker det som om det har slått over på psyken også. Hun går rundt og piper hele tiden - som om det er noe hun savner (valpene?), tråkker/graver rundt i evigheter før hun legger seg og sanker sokker hun tar med seg i senga (de er forresten fjernet nå). Synes også hun er rastløs og merkbart nedfor, og kan være ganske så bitchy overfor andre hunder.

Ser heller ikke ut som det vanlige rådet om mer mosjon og mindre mat hjelper foreløpig. Har hatt tendenser i et par uker, men det har slått ut skikkelig de siste 3-4 dagene.

Vet at det finnes middel mot dette hos dyrlegen (Galastop?). Ville dere vurdert det dersom deres tispe hadde hatt lignende adferd? Har tidligere aldri vurdert det ettersom tilstanden mest har merktes fysisk - men nå er det tydelig at hun ikke har det helt bra med seg selv og livet. Men jeg vil nødig tukle for mye med naturens gang heller...

Har Galastop noen bivirkninger verdt å merke seg?

Skrevet

Jeg har en tispe som har hatt innbilt svangerskap mange ganger og det har blitt så ille at vi har måttet bruke medikamenter ja. Hun har fått melk i pattene, blitt direkte drittsur og laget rede og i det hele tatt oppført seg som en vordende mor.

Jeg ville brukt Galastop uten å stusse. Det er effektivt og virker etter kun noen dager. Vet ikke om det har noen kjente bivirkninger - har i alle fall ikke merket noe. Så dersom hunden din virker plaget av det og ingenting annet hjelper, så bør du prøve Galastop.

Lykke til!

Skrevet

Har også slitt med innbildt på min eldste tispe som nå er sterelisert :rolleyes: .Hun var rimelig utafor i lange perioder, ingenting var gøy, og melken sprutet av pattene hennes.

Siden jeg er skeptisk til å putte allt for mye "medisiner" i hunden min gikk jeg til akupunktør med hunden.Hun ble sjekket ut, satt på hømopat medisiner og fikk en omgang med nåler.Dagen etter var hunden den samme gamle, og møtte meg med ett smil, og en hale som gikk trill rundt.Er ikke sikkert dette fungerer for alle, men for min hund fungerte det supert.

Ang Galastop har det blitt sagt att det fører til økt risiko for jursvulster /kreft og problemer med livmor.

Siri

www.prikkedyret.com

Skrevet

Takk for svar begge to.

Jaktlykke: Når du bruker Galastop, bruker du det preventivt når det er "dags" i hver syklus, eller ser du an tispas tilstand?

Hoppetussa: Akupunktur har jeg vurdert. Hunden til en kjenning hadde slag tidligere i sommer. Kom seg på fote, men var "skeiv" i kroppen. Prøvde akupunktur, og hunden ble nesten over natta frisk som aldri før...

Skrevet

Hei Flash!

Nei, jeg venter og ser det an. Blir det for ille så starter jeg med Galastop. Det er ikke alltid det trengs å gjøres noe.

Har vel brukt det 5-6 ganger på disse snart 11 årene, så det er ikke ofte :) Polartispa mi på 7 år fikk Galastop for første gang nå i vår da hun ble ille rammet av innbilt svangerskap. Når hunden blir så uttafor og så bitchy som mine har blitt, så velger jeg den utveien.

Skrevet

Min tispe ( 5 år ) har etter hver løpetid hatt innbilt.

Men det er kun de 2 siste løpetidene at det har vært plagsomt ......Hun er sikkelig frustert og hormonell. En ser på hunden at hun ikke har det bra, å være så frustert/stresse/hormell er slitsomt ( for oss begge ).

Jeg har brukt Galastopp og kommer til å gjøre det neste gang også - om det trengs.

Jeg ville helt klart brukt Galastop, det er bedre enn at hunden er frusert. Ikke noe gøy for hundene å ha det slik som du beskriver heller.

Skrevet

Jeg har brukt Galastopp og kommer til å gjøre det neste gang også - om det trengs.

Jeg ville helt klart brukt Galastop, det er bedre enn at hunden er frusert. Ikke noe gøy for hundene å ha det slik som du beskriver heller.

Har du opplevd bivirkninger? Har hørt om slapphet og kvalme - og har et "viktig" kurs i helga der jeg nødig vil at bikkja skal være helt på felgen...

Skrevet

Hei !

Jeg har heller ikke opplevd bivirkninger. Hverken slapphet eller annet.

Jeg har bare positive opplevelser, hunden blir mye bedre og kvikkere ( min blir slapp når hun har innbildt )

og "normal" igjen.

Skrevet

Okei, tusen takk.

Kan virke som det verste er over nå, hun har kommet seg litt over kneika kan det virke som. Får la det bero noen dager og se om det løser seg selv.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...