Gå til innhold
Hundesonen.no

Avlskrav til Tervueren

alucinor

Recommended Posts

På Norsk Belgisk Fårehund Klubbs sider står det:

Anbefalinger til avlsdyrene:

Bare hunder som er sunne og friske bør brukes i avl. Det vil si at de ikke har påvist antatt arvelige sykdommer eller defekter.

HD: Både tispe og hannhund skal være fri for hofteleddsdysplasi, offisielt avlest av NKK eller samarbeidende klubb innen FCI. Med fri menes A eller B. Det anbefales at om man velger å bruke hund med B finner en partner med A.

AA: Både hannhund og tispe bør være røntget og funnet fri for albueleddsartrose. Med fri menes A eller 0.

Opplysninger om både tispe og hannhunds tannstatus og bitt skal oppgis. Godkjent bitt er saksebitt eller tangbitt. Hunden kan mangle 2 x P1.

Avlstisper bør øyelyses før hvert valpekull, hannhunder årlig så lenge de brukes i avl. Øvrige hunder bør øyelyses ved 1, 4, og 7 års alder. Se forøvrig Den Norske Veterinærforenings anbefalinger for Belgiske fårehunder. http://www.vetnett.no/

Hunder med fargefeil, f.eks Black and Tan, bør ikke brukes i avl, og bør registreres i NKK med avlsforbud.

Tispe og hannhund bør ikke være nærmere i slekt enn 25%.

Tispen bør være fylt 24 måneder ved parring og bør tidligst pares på sin 2. løpetid. Hannhund bør være fylt 15 måneder ved parring. Det bør være minimum 1 løpetid mellom hvert kull, en tispe bør ikke ha mer enn 5 kull og bør ikke ha kull etter fylte 9 år. Se forøvrig NKK's etiske retningslinjer for avl.

Både hannhund og tispe bør også:

Ha oppnådd minimum 1. premie m/HP i junior-/ unghundklasse, eller 1. premie i åpen klasse.

Ha gjennomført karaktertest, funksjonsanalyse / korning / MH-beskrivelse, eller lignende

Kopiert fra http://www.nbfk.org

Er den den tispa du har til omplassering man vurderer å avle på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar.

Nei, det er ikke den jeg har inne for salg for eier, dette er tispa til en venninne av meg. Hun er 3 år gammel, har blitt stilt et par ganger men er ikke røntget enda. Hun vurderer å sette valper på henne, men vil gjerne følge kravene til rasehundklubben, men kjenner ikke til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo litt OT. Men jeg synes disse reglene bare blir dårligere og dårligere. Nå står det jo bare "bør". "Bør" skulle vært byttet ut med "skal". Man må få bedre tervuren her i landet...

Nå har jeg jo klaget om dette til en fra østlandet, og han mener at vi på vestlandet har mye dårlige terver, kanskje dette stemmer ;) For mye av det jeg har sett burde ikke blitt avlet på :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Dette er jo litt OT. Men jeg synes disse reglene bare blir dårligere og dårligere. Nå står det jo bare "bør". "Bør" skulle vært byttet ut med "skal". Man må få bedre tervuren her i landet...

Nå har jeg jo klaget om dette til en fra østlandet, og han mener at vi på vestlandet har mye dårlige terver, kanskje dette stemmer :huh: For mye av det jeg har sett burde ikke blitt avlet på ;)

Næææhhh.... du kødder???? ;)

Belgerklubben er så vanvittig redd for å stille krav at det er helt latterlig, i bunn og grunn kan folk gjøre som de vil - hvorfor ikke avle på en hund som ikke er røntget - det spiller jo ingen rolle - alt som skjer er at man ikke får registrert valpene i NKK..... intet annet - det kommer ingen stor stygg mann ovenfra og slår deg i hodet med noe hardt liksom.......

Avlsanbefalingene til NBFK er patetiske og en skam - DET er min oppriktige mening. Jeg mener at de i det minste burde hatt minimumskrav - SKAL hd aa røntges, SKAL øyenlyses, SKAL ha gjennomført enten MH eller FA (behøver ikke ha bestått), SKAL ha minimum ck fra utstilling etter fyllte 18 måneder, EVENTUELT en 2. premie fra utstilling og opprykk til A i bruks, godkjent redningshund eller lignende...........

Dette burde være MINIMUM

Men kommer det til å skje?

Nope

Hva man er redd for?

Tja - si det - det finnes pr. dags dato ikke ett eneste vettugt argument for hvorfor man ikke har krav - det eneste de påstår er "ja, men da vil ikke folk formidle valper gjennom klubben"..... Neivel liksom - who cares - hva om de ikke vil formidle valper, hvem dør av det - det eneste man oppnår med det er jo at det blir ett KVALITETSSTEMPEL å få sine valper formidlet gjennom klubben - ikke sant?

Nææææhhh... om vedkommede her vil avle og ikke er nøye på å få registrert de - kjør i vei, alle andre gir jo mer eller mindre f... uansett så hva gjør vel en fra eller til.

MEN - når dette er sagt - så vil jeg faktisk heller spurt vedkommede om HVORFOR hun mener det er fint å ha ett kull.... Belger er ikke noe man avler for moro skyld liksom, det bør alltid finnes tungtveiende grunner for at en hund går i avl, den må ha noe som man ønsker å videreføre.

som sagt - man får ikke registrert valper i NKK uten at foreldredyrene er røntget så den biten er grei, utover det så bør hunden øyenlyses, aller helst burde den vel kanskje ha gått en MH eller k-test også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næææhhh.... du kødder???? :huh:

Belgerklubben er så vanvittig redd for å stille krav at det er helt latterlig, i bunn og grunn kan folk gjøre som de vil - hvorfor ikke avle på en hund som ikke er røntget - det spiller jo ingen rolle - alt som skjer er at man ikke får registrert valpene i NKK..... intet annet - det kommer ingen stor stygg mann ovenfra og slår deg i hodet med noe hardt liksom.......

Avlsanbefalingene til NBFK er patetiske og en skam - DET er min oppriktige mening. Jeg mener at de i det minste burde hatt minimumskrav - SKAL hd aa røntges, SKAL øyenlyses, SKAL ha gjennomført enten MH eller FA (behøver ikke ha bestått), SKAL ha minimum ck fra utstilling etter fyllte 18 måneder, EVENTUELT en 2. premie fra utstilling og opprykk til A i bruks, godkjent redningshund eller lignende...........

Dette burde være MINIMUM

Men kommer det til å skje?

Nope

Hva man er redd for?

Tja - si det - det finnes pr. dags dato ikke ett eneste vettugt argument for hvorfor man ikke har krav - det eneste de påstår er "ja, men da vil ikke folk formidle valper gjennom klubben"..... Neivel liksom - who cares - hva om de ikke vil formidle valper, hvem dør av det - det eneste man oppnår med det er jo at det blir ett KVALITETSSTEMPEL å få sine valper formidlet gjennom klubben - ikke sant?

Nææææhhh... om vedkommede her vil avle og ikke er nøye på å få registrert de - kjør i vei, alle andre gir jo mer eller mindre f... uansett så hva gjør vel en fra eller til.

MEN - når dette er sagt - så vil jeg faktisk heller spurt vedkommede om HVORFOR hun mener det er fint å ha ett kull.... Belger er ikke noe man avler for moro skyld liksom, det bør alltid finnes tungtveiende grunner for at en hund går i avl, den må ha noe som man ønsker å videreføre.

som sagt - man får ikke registrert valper i NKK uten at foreldredyrene er røntget så den biten er grei, utover det så bør hunden øyenlyses, aller helst burde den vel kanskje ha gått en MH eller k-test også..

Kunne ikke sagt det bedre selv :rolleyes: Jeg synes nesten det er en skam å bli medlem av denne klubben når reglene er som de er... Men det er nå viktig at noen har lyst å ordne opp i disse tingene. Håper styre får et nytt syn på avling av terv. Alt for mye dårlige hunder i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PUH! Trodde det bare var meg som var blitt litt blasert som syns at avlskravene til NBFK er for slakke. Men ser nå også at andre, bl.a Belgerpia, ser det som en stor skam at kravene ikke er strengere for avl av belgere. Det er STOOOOOR forskjell på bør og skal, dessverre.

Og argumentet om at valper ikke lenger vil formidles via raseklubben? Tørk meg i røven, for et elendig argument!

Tjener NBFK penger på å formidle valper eller??

Jeg etterlyser også en mer spesifikk raseprofil også jeg da <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PUH! Trodde det bare var meg som var blitt litt blasert som syns at avlskravene til NBFK er for slakke. Men ser nå også at andre, bl.a Belgerpia, ser det som en stor skam at kravene ikke er strengere for avl av belgere. Det er STOOOOOR forskjell på bør og skal, dessverre.

Og argumentet om at valper ikke lenger vil formidles via raseklubben? Tørk meg i røven, for et elendig argument!

Tjener NBFK penger på å formidle valper eller??

Jeg etterlyser også en mer spesifikk raseprofil også jeg da <_<

Det trengs en kraftig oppryddning i styret for å få dette på bena igjen... Men om det kommer til å skje er jo en annen ting <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der ser man hvor mye man får med seg... Jeg har lest bør som skal og vært såre fornøyd med at de er såpass restrektive til tross for en (fysisk) svært frisk rase ;) Eller var det ikke skal før ? ;) På røntgingen i hvertfall?

Uansett: jeg synes det virker som de fleste er flinke til å røntge og øyelyse avlsdyrene sine, men det er en lang vei å gå på MH, FA etc..

Er norge virkelig blitt såpass stort at det er store forskjeller på belgerbestanden på vestlandet og østlandet?

Ps. hvis noen stusser over tiden på postingen så skal jeg på hundekurs og har vært oppe en halv time alt...Noen burde seriøst ta en MH av meg og...men nå har jeg ingen planer om å gå i avl da. (men dette burde vel få konsekvenser for søsknene mine i hvertfall :huh:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder med fargefeil, f.eks Black and Tan, bør ikke brukes i avl, og bør registreres i NKK med avlsforbud

Sorry, folkens - kunne ringt og spurt NKK - men siden det tydeligvis er mange belgerfolk her, så prøver jeg: Kan man registrere valper med avlsforbud i NKK? Hæ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der ser man hvor mye man får med seg... Jeg har lest bør som skal og vært såre fornøyd med at de er såpass restrektive til tross for en (fysisk) svært frisk rase :) Eller var det ikke skal før ? :) På røntgingen i hvertfall?

Uansett: jeg synes det virker som de fleste er flinke til å røntge og øyelyse avlsdyrene sine, men det er en lang vei å gå på MH, FA etc..

Er norge virkelig blitt såpass stort at det er store forskjeller på belgerbestanden på vestlandet og østlandet?

Ps. hvis noen stusser over tiden på postingen så skal jeg på hundekurs og har vært oppe en halv time alt...Noen burde seriøst ta en MH av meg og...men nå har jeg ingen planer om å gå i avl da. (men dette burde vel få konsekvenser for søsknene mine i hvertfall ;))

En jeg snakket med mener dette. Jeg har jo bare vært på utstillinger på vestlandet, så det er bare disse hundene jeg har sett..De er langt i fra bra nok :D Skal ikke nevne oppdrett her, men det er ett jeg mener skilller seg ut med masse dårlige hunder. For meg så virker det bare som om han/hun kun tenker utstilling når han/hun avler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg snakket med mener dette. Jeg har jo bare vært på utstillinger på vestlandet, så det er bare disse hundene jeg har sett..De er langt i fra bra nok :) Skal ikke nevne oppdrett her, men det er ett jeg mener skilller seg ut med masse dårlige hunder. For meg så virker det bare som om han/hun kun tenker utstilling når han/hun avler.

Er belger-utstillere minre mobile enn folk med andre raser? Det er da veeeeeeldig vanlig at folk stiller ut på flere steder i landet, kjører noen titalls mil i løpet av en helg, og treffes på spesial-utstillingene, f eks?

Og hvis kvaliteten jevnt over er så hårreisende dårlig på vestlandet, så drar vel de flinke østlendingene den veien når de trenger et billig cert på en litt mindre god hund, også da? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er belger-utstillere minre mobile enn folk med andre raser? Det er da veeeeeeldig vanlig at folk stiller ut på flere steder i landet, kjører noen titalls mil i løpet av en helg, og treffes på spesial-utstillingene, f eks?

Og hvis kvaliteten jevnt over er så hårreisende dårlig på vestlandet, så drar vel de flinke østlendingene den veien når de trenger et billig cert på en litt mindre god hund, også da? Eller?

han jeg snakket med gidder ikke å stille på vestlandet. For han mener det bare er å gå inn i ringen å hente certet, bare du har en fin hund... For det er så få bra hunder(mentalt) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han jeg snakket med gidder ikke å stille på vestlandet. For han mener det bare er å gå inn i ringen å hente certet, bare du har en fin hund... For det er så få bra hunder(mentalt) :)

Nettopp - så han vil heller reise østlandet rundt og bli 2. vk med ck? Høres smart ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må jeg få lov til å forsvare vestlendingene her... Kan ikke helt si at kjenner det igjen... Selvfølgelig finnes det de hunder som er dårlig mentalt, men jeg vil da ikke påstå at belgerne her er noe dårligere enn resten av landet. Det er dobbelt så mange - om ikke enda mer - oppdrettere på østlandet, så de belgerne på vestlandet som er dårlig mentalt, vil synes mye bedre enn de på østlandet, da det er så mange færre.

Jeg har selv to vestlendinger, og jeg vil ikke påstå at de er dårlig mentalt. Selvfølgelig, de har sine ting, men ikke nok til at man skal kunne si at det bare er å "gå inn i ringen og ta certet"... Det blir for dumt. Det jeg kan si er at de siste årene har det vært veldig dårlig oppmøte på utstillingene her i Bergen, men jeg vil tro utifra erfaring, at det er på grunn av at 95% av belgerne her er familiehunder, hos folk som er totalt uintressert i utstilling.

Syns det blir for dumt, når folk som ser en og annen hund, og hører på falske rykter, begynner å uttale seg om rasens tilstand... :)

Lotta: ja, man registrerer valpene i NKK, med avlsforbud... dette er jo egentlig en veldig grei ordning når man skal drive research på forskjellige linjer, og se hva som "skjuler seg" bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lotta: ja, man registrerer valpene i NKK, med avlsforbud... dette er jo egentlig en veldig grei ordning når man skal drive research på forskjellige linjer, og se hva som "skjuler seg" bak.

OT: Mener du at nkk registrerer dem med avlsforbud?! Hvordan går en oppdretter fram for å få ordnet det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ny dag, ny hund. Det er vel greia med valp. I går var han plutselig kjempesint på meg for å ha nerver til å spise mat. All mat er nå hans mat, ifølge et nytt vedtak jeg ikke ble invitert med i noen forhandlinger eller beslutningsprosess om. Det viser seg at jeg ikke skulle ha noen behov for å spise lenger. Ufattelig frekt av meg å begå et sånt brudd på nye regler, så fikk meg en velfortjent skjennepreken. På gårsdagens tur ble jeg hoppet opp på så mange ganger, jeg brukte sikkert en time på å febrilsk søke internett etter klarsignal for å vaske membranjakke med vanlig vaskemiddel. No luck. Nikwax utilgjengelig på lørdag kveld, så ble pent nødt til å gå ut, midt under ridestevne med masse fremmede på tunet og rundtomkring på en søndag, iført The Jacket of Shame som flagget min latskap/udugelighet som hundefører. Den har så mange poteavtrykk, foran, bak, på armene og begge sidene, den kunne passert som kamofarget hadde den vært grønn. Kan angre på å ha kjøpt svart, eller ta meg sammen og begynne gi Ede mer tydelig kjipe konsekvenser for å hoppe opp, tenkte jeg. Det var kanskje nok å tenke på det, for i dag hoppet han opp færre enn fem ganger i løpet av over en time tur, og de få gangene han gjorde det bare forstod han at dette ble veldig feil fra måten jeg IKKE reagerte på, fordi jeg taust og med steinansikt samlet meg til en indre diskusjon med me, myself and I om hvordan jeg skulle reagere. Ga meg antakelig et ansiktsuttrykk og en utstråling Ede forstod at ikke var til å kødde med. Satte ikke potene på meg mer enn to ganger de første 10 min av turen, og bare avbrøt på tur opp de neste få gangene. Mutteren er sååå glad for å mestre den kommunikasjonen der i dag. Vi gikk oss også plutselig på et par turgåere han ikke viste noen interesse for å hilse på. Kjempelettelse, der jeg instantly fikk skuldrene under ørene, klar til å kaste meg på langlina for drakamp på livet, fordi jeg bare hadde tørrfor i lommene og han var ikke sulten. Impulsiv hilseiver har vært den største adferdsutfordringen hittil. Han elsker mennesker! Nå viste han ingen interesse verken for å oppsøke dem, eller gira på å innkassere godis for passering. Bare så på dem og spaserte nonchalant og ledig og avslappet forbi sammen med meg, med hengende langline, uten bestikkelser. Føltes som å score et fotballmål. Han er stadig ivrig på å komme fortere hjem når vi nærmer oss hva han oppfatter som eget territorium, hvor det virker som han er keen på å inspisere og kontrollere ASAP når han husker at vi har forlatt det ubevoktet, men på langt lavere stressnivå enn før. Kun noen få byks fremover, som han selv synes straffet seg med de ubehagelige rykkene i selen - det liker han ikke - så han korrigerer seg selv mot trekking og byks. Alt i alt, den nest beste turen vi har gått sammen til nå. Minus for å vimse for mye foran meg, type snublefelle. Usikker på om det går an å kommunisere til ham at det bare er ok å passere rett foran meg på god avstand. I min verden er det enkle det beste når det kommer til å lage regler for hunden. Å tillate ham å vimse rundt foran meg, bare ikke krysse min bane nærmere enn to meter foran, det er komplisert å kommunisere tydelig. Å bare tillate ham å bevege seg på siden og krysse bak meg på langline i øde områder er kjipt. Usikker på hvordan løse problemet med snublefella. Han har så liten radius, han gjør det ganske ofte, og det irriterer vettet av meg. Ikke usannsynlig at det fører til en skade. Trenger råd og tips og triks og hjelp med den der.  Å fotografere ham er stadig like vanskelig. Det er koselig at nærheten til meg overgår verdien av lønn for vel utført sitt, men det hadde vært fint om han kunne bli sittende sånn plutselig, ikke bare i hva han oppfatter som treningssessions Her klasket han ned i dekk for å vise at han kan bedre enn jeg ba ham om.. ..og her viser han hvilken lynkjapp innkalling han har. Kanskje ikke kjappere enn lynet, men han er kjappere enn lyden, ikke verst: Håndsignal for "Bli" og "Bli nå for **** sittende denne gangen!" ser ganske like ut, så lett å forstå at Ede tolket denne som: "Kom!" Det er en oppgitt og resignert hånd en ser synke til bakken i nok et skuffende nederlag: Å bli ***** sittende er noe vi trenger trene mer på i mer ulike situasjoner for å generalisere mer. Han er god på det innendørs, ikke bare hjemme. Sentralstasjonen, med masse lyder og folk og greier er ok med både sittende, liggende og stående mens jeg går ganske langt unna. Har dog store problemer utendørs, og ikke pga distraksjoner, men fordi han kommer til meg. Mulig vindpust er en trigger for minner om å bli forlatt for alltid alene sammen med nabo og storebror utenfor butikker. Antakelig.  Minne selv på å senke forventningene og jobbe med det som om det er nyinnlæring utendørs. 
    • Noen som har erfaring med et slikt silver shade dekken? Fungerer det?
    • Jeg er veldig glad i pinewood sine vester. Har også en fra Helsitar som jeg liker, men velger nok pinewood over helsitar oftere. Grunnen er at lommene på pinewood sine vester er mye større og rommer mer, så jeg får plass til masse godbiter, leker, bånd og halsbånd i lommene, spesielt baklomma. Vet ikke hvilken størrelse du bruker, men ser pinewood har alt fra XS-3XL. Hvis du er interessert, så vet jeg om en rabattkode hos pinewood på 30% rabatt, som jeg tror fortsatt er aktiv
    • Tiden begynner bli overmoden for å lære some type of nesearbeid. Forventningen var å bare mestre smellerbrettet smooth, som et grunnlag for forstå ID og utvide derfra til romsøk og områdesøk. Det gikk ikke heeeelt etter planen, da Ede heller vil spise det hjemmelagde brettet i papp, og blir sur og klager og protesterer om jeg insisterer på at han må lukte på boksene for å få godis fra hånden. Det har ligget på hylla en stund. Kanskje krype til korset og kjøpe et av metall allikevel, heller enn å smøre tålmodigheten og jobbe videre med det vi har. Gjensidig forsterkning av frustrasjon er ikke gøy å jobbe med.  Vi har gått på en smell med capturing og shaping også. Fått captured mye fint, som f.eks. kryping, men ikke mange nok ganger til å få noe på cue, og han har begynt drite i hva jeg ber om når det er godis fremme, for å heller tilby den adferden han selv tror er av høyest verdi, som dekk istedenfor sitt når jeg ber om sitt, og han er fortsatt fornærmet og protesterer mot å gjøre noe som helst om det ikke er godis fremme når jeg ber ham.  Jeg har også ødelagt treapporten. Baklengskjedet så fint fra utgangsstilling, levering, holde den, plukke den opp. Han var uinteressert i selve apporten, så jeg hypet den litt opp med å bare la han løpe på impuls når jeg kastet og kjørte full fest når han kom løpende tilbake med den. Resultat? Han tror den har så høy verdi nå, han vil IKKE lenger levere den fra seg. Den er mer langt mer verdifull enn kampeleker, pipeleker og kaninpels, som han villig leverer på første forespørsel uten å bølle. Den overgår de godbitene jeg prøver bytte den til meg med.  ..og han TYGGER på den. Legger seg til for å gnage på den etter å ha terget meg med en catch me if you can, som han synes er SÅ gøy med akkurat den apporten, ikke noe annet. Det er KUN den han gjør det med. Alt annet er han helt kewl med å levere fra seg. *facepalm* Flaks at vi har brukt en litt rar treapport, så har vi den generiske i reserve til å trene inn på nytt siden, etter en laaaang periode med bare metallapport, og kanskje også tungapport før vi prøver oss på en ny en av tre.  Her om dagen fikk vi besøk av en diger flokk gjess på gjennomfart. De satt utover to hele jorder. Ede hadde ikke oppdaget dem ennå da jeg satte ham ned for et bilde før det braket løs. Feil vinkel til å få med noe i nærheten av omfanget. De var spredt utover hele åkeren til venstre for bildet. Kjempestor flokk. Stille før stormen, tenkte jeg, og var bekymret for å skremme de opp og jage de slitne langveisfarende avgårde når vi nærmet oss. Kråkene klagde til oss om okkupasjonen av matfatet sitt og ville antagelig ha hjelp med akkurat det. De var opprørte. Endte som moralsk supporter på kråkenes side i den konflikten der da vi kom til Salmonella Street mellom jordene, hvor det var så bombardert med gåsebæsj.. Turen bortover den veien mellom de to okkuperte jordene minnet meg om denne.  https://youtu.be/5iTTNRE-njM?si=Wjg9Rwk2RomhfZlw   Ikke sett dem ennå, og stusser på hva den lukten er: Det lukter virkelig merkelig  Zoom inn mot den smale stripen av dem i bakgrunnen på øverste bildet: Det var en så massiv mengde av dem utenfor bildet, det var dumt å ikke ta et panorama oversiktsbilde til skrekk og advarsel mot å bringe hunder med interesse for andre dyrs ekskrementer til området når gjess trekker gjennom. Den smale stripen av de her er bare en liten gjeng outsidere fra main goose society. Godt vi ikke ser dem igjen før til høsten. Håper på bedre impulskontroll under lineføring til da, eller enda bedre: Matvett. 
    • Kan henge meg på anbefalingen om Collie, men vær nøye på valg av oppdretter og linjer. Det er ikke å stikke under en stol at det finnes mentale brister innad i rasen. En god collie derimot er en enormt kjekk hund å ha! Så gå seriøst inn og møt hunder i flere settinger og se hvordan de tar ting, eventuelt om de har en MH så er jo den fin å få sett om de har filmet den f.eks. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...