Gå til innhold
Hundesonen.no

når hunden ikke vil slutte å bite


Toyja

Recommended Posts

jeg har en border collie valp på snart 5 måneder.

jeg har prøvd det meste for og få henne til og slutte å bite men det fungerer ikke.

hun blir veldig ivri i lek å sikter etter hendene mine.

også når jeg skal kle av henne hals bandet prøver hun å bite meg.

jeg er førstegangs eier så har dere noen tips til meg så blir jeg veldig gla for det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør du når hun biter deg? Sier du FY/NEI? eller overser du hunden? Har du forsøkt å hyle høyt? Det er tydelig at valpen bare tuller og leker med deg, så du må gi beskjed at nok er nok og at hunden må slutte å tulle. Vær bestemt i kroppsholdningen, og men det du sier! Ikke bare halvhjertet "Nei, slutt nå bisken." Valpen begynner å bli såpass stor nå, at nå er det på tiden at hunden lærer seg orntlig folkeskikk og manere. Og biting på oss, er vel ikke noe vi ønsker? Du kan ta hunden i nakken når hunden biter deg, og si NEI bestemt mens du ser hunden i øynene. Så roser du og stryker på hunden når hunden er flink. Du kan gjøre et forsøk, og se hvordan hunden reagerer da. Fortsetter hunden å tulle, er du ikke bestemt nok.

Det finnes nok andre muligehter og tips, kanskje noen gir deg flere råd etterhvert. Men dette er et tips fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en border collie valp på snart 5 måneder.

jeg har prøvd det meste for og få henne til og slutte å bite men det fungerer ikke.

hun blir veldig ivri i lek å sikter etter hendene mine.

også når jeg skal kle av henne hals bandet prøver hun å bite meg.

jeg er førstegangs eier så har dere noen tips til meg så blir jeg veldig gla for det..

Ikke lek med henne! Tren ro, lydighet, godbitspor og enda mer ro! La mestring av små ferdigheter være "leken"! Hun kan fjolle rundt med seg selv og kanskje andre hunder i små porsjoner, men du skal være rolig, sindig og trygg. Alltid.

Når hun klarer å vise selvbeherskelse selv om hun "gleder" seg, kan du forsiktig introdusere ball, dralek eller annen leking som forsterker som jackpot ved trening. Kanskje om mange måneder.

Jeg ville aldri i livet ha straffet henne fysisk, eller ved muntlig korreksjon for å fremvise atferd som høyst sannsynlig er forsterket av deg ved "leking" eller annet. Når hun biter, ville jeg enten ha snudd meg vekk, tråkket på båndet, eller fjernet meg selv eller hunden (bare pent bundet henne fast i et tre, lagt henne forsiktig i buret). Når hun ble rolig ville jeg delle til tre for så å starte der vi slapp og rose henne for å være rolig!

Lykke til! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...