Gå til innhold
Hundesonen.no

Reveskabb


sol79

Recommended Posts

Hunden min har fått reveskabb i sommer. Han har lenge flasset på ørene, og vi trodde han bare var solbrent, helt til vi denne uka merket at han hadde mistet en del pels og var slapp.

Veterinæren konstaterte reveskabb, og vi fikk et middel som skulle dryppes i pelsen 3 ganger med 30 dagers mellomrom mellom hver gang pga egg. Han er tilsynelatende bedre nå noen dager etter behandling, og formen er mye bedre. Jeg har også smurt han med eurax så han ikke skal klø hull på seg.

Vi fikk veldig lite informasjon hos veterinæren, og jeg lurer på om det er noen som har erfaring med reveskabb her inne.

Når er pelsen hans fin igjen?

Når kan han hilse på andre hunder igjen?

Stakkars liten, han er übersosial, og kjeder vettet av seg nå.

Edit: Ingen??

Merkelig at ingen på noen hundeforum har vært borti reveskabb. *frustrert* :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så så, du trenger ikke bli frustrert...

har ikke hatt reveskabb på mine hunder, men har hatt hunder i nærmiljøet med det.

Pelsen tar litt tid før den blir helt fin igjen, den må få vokse ut igjen først. Det som mine venner har måttet gjort er å holde hundene borte fra andre i værtfall i en mnd pga smittefaren. Men det er jo rart at ikke vetrinæren din har informert deg godt nok. eg hadde tatt en tlf til h*n for å fått visst helt sikkert hva som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Er det ikke nettopp derfor man spør her, for å slippe å ringe veterinær eller for å få andres erfaringer? :rolleyes:

Å spørre på et åpent forum på internett kan aldri erstatte hva fagfolk kan og mener om det er fare for et dyrs liv og/eller helse.

Dyresonen.no er en generell informasjonstjeneste/forum, hvis du er bekymret for et kjæledyrs helsetilstand, må du alltid tak kontakt med dyrlege/veterinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å spørre på et åpent forum på internett kan aldri erstatte hva fagfolk kan og mener om det er fare for et dyrs liv og/eller helse.

Nei, hvem har sagt det da? Det er heller ikke slik at det er snakk om hundens liv, men mer min frustrasjon over at forskjellige veterinærer gir både forskjellige og utilfredsstillende svar, derfor var jeg ute etter andre folks erfaringer vedrørende reveskabb. Er det ikke det som er poenget med forum da?

Jeg visste virkelig ikke at hunder kan få reveskabb... :) er det samme typen som på rev eller? Vet jo at skabb er den samma typen og slikt generelt.. men altså.. visste ikke at de fikk det jeg? Hva er symtomene tidlig på dette? Misting av pels..? :)

Det er samme typen skabb som rever har, og den smitter indirekte til hunder. Det er nok at hunden din gnir seg på marken der en skabbrev har vært tidligere, så det gjelder og være litt obs på det når man er i skogen o.l. Symptonene på reveskabb er tørr hud, flassing, misting av pels på ører, hodet og halen. Den vil også mest sannsynlig ha kraftig kløe. Nå er det ca 3 uker siden vår hund fikk første behandlingen, og han har mistet masse pels på kroppen i tillegg. Ørene er frie for pels både inni og på utsiden. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...