Gå til innhold
Hundesonen.no

Når er Kiara utvokst?

Kiara06

Recommended Posts

Hun er jo blanding mellom to relativt store raser, og de blir utvokst senere enn mindre raser. så jeg ville hvertfall ikke begynt med kløving enda! Et og et halvt år - 2 år ville jeg antagelig ventet til altså.. :P Men! Det er jo ingenting som tilsier at hun ikke kan vennes på køv osv allerede nå, så lenge du ikke belaster henne med vekt. :P Selfølgelig..matpakken og mobilen kan hun jo være allerede nå, men vent med kiloer til hun er fullvokst :P :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer veldig fra rase til rase. Du bør rønke henne før du belaster henne. Og du kan begynne så smått med kløv og sånn ved 1 -1,5 års alderen. Men vent til å ha i mye vekt til ca. 2 års alderen, eller ihvertfall til du har sjekket henne orntlig. Hunder vokser jo opp til 2 års alderen, og de aller fleste er vel helt ferdig utvokst til 3 års alderen sånn muskelmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp som ricco sier, fra 8 mnd og oppover. (mindre raser kan få tidligere ved 6 mnd alder) Det kan være lurt allerede nå og ha en tispetruse liggende, som du kan ta på når hun får blødning. De er regulerbare, så bare kjøp en som er beregnet på en schæfer. Ellers er det ikke så mye du trenger til løpetia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp som ricco sier, fra 8 mnd og oppover. (mindre raser kan få tidligere ved 6 mnd alder) Det kan være lurt allerede nå og ha en tispetruse liggende, som du kan ta på når hun får blødning. De er regulerbare, så bare kjøp en som er beregnet på en schæfer. Ellers er det ikke så mye du trenger til løpetia.

Hvordan fungerer egentlig sånne truser?

Vaskes hele eller er det noe polstring i den som fanger opp blod?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes slike små innlegg som skal legge inn i dem, men syns det er så og si ubrukelig så jeg kjøper vanlige truseinnlegg eller bind som jeg legge i trusen, og skifter med jevne mellomrom. Det er mest hygenisk og best. Trusen ser ut som ei vanlig truse som du bare trer på. Med ett hull til halen. Hunden vil nok syns det er litt ubehagelig/ rart til å begynne med, bare hold et øye med henne den første tiden, slik at hun ikke prøver å få den av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
    • Labrador Golden  Toller?  Det jeg gjorde når e skulle velge rase var å møte opp på treninger/konkurranse jeg synes var spennende og snakke med eiere og observere rasene e likte. Da får en bedre feeling for hvordan rasene er, hvis man møter flere individ av samme rasen. Mitt forslag -lykke til!  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...