Gå til innhold
Hundesonen.no

Speilrefleks


Guest Jonna

Recommended Posts

jeg har vell egentlig sagt at jeg ikke orker slite på sånnt, men så hoppet det litt for mye penger inn på kontoen min :rolleyes:

Så da er spørsmålet: Hvilket kamera?

Jeg er av typen som ikke orker å drive for mye med å stille inn kamera. Liker ferdig innstillte funksjoner som: sport, nærbilde osv div må ha enkle funksjoner.

ikke være for dyrt. (jeg vil gjerne ha råd til en ekstra linse)

Bildene må bli bra og blablabla

(helst bør det tåle litt og, men det er vell for mye å håpe på :) )

Kjøper gjerne via nettbutikk send meg gjerne en link om dere har kommet over ett tilbud av ett kamera dere vet er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel Nikon D50 som har gjort det best i test med automatiske innstillinger, men ikke med manuelle.. :)

På Japan Photo selges de til en grei pris! Det er der jeg har funnet den rimeligste prisen i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg skal titte litt mer på dem kameraene. Prisene på dem er grei :)

Tar gjerne imot flere tips.

Jeg har jo Nikon D50 og er kjempefornøyd med mitt kamera, men jeg tror faktisk de aller fleste er godt fornøyd med sine billige speilreflekskamera. De er gode alle sammen egentlig, og det ligger nok mye på fotografen bak hva man greier å utnytte av finesser og teknikker for å få gode bilder :D. optikken har jo også litt å si - og ut fra hva jeg har HØRT, så skal den medfølgende kit-linsa til Nikon D50 være noe bedre enn den som følger med Canon EOS 350D.

Jeg valgte mitt fordi jeg syntes det lå bedre i hånda enn Canon, og det har også litt å si: hvordan man synes det er å holde i. Optikken kan man jo investere i etterpå - og etterhvert. Jeg ser jo begrensninger med mitt kamera, men da først og fremst mht antall bilder i sekundet, og antall mpix (som er på "kun" 6 mpix på Nikon D50). Jeg har forstørret opp noen bilder jeg har tatt, og det går utmerket i størrelse 30x40 cm iallefall ;).

Og da ble du helt sikker VELDIG MYE klokere.. hahahaha !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter å titter på tester jeg... er vist ikke så mye som skiller dem to kameraene.

Unntaget er at Canon EOS 350D kan skryte med Norsk meny og og 8megapixel.

Prisen på Nikon er lavere...

Foreløpig leder Canon :) Tror jeg må ta meg en tur i butikken å titte litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter å titter på tester jeg... er vist ikke så mye som skiller dem to kameraene.

Unntaget er at Canon EOS 350D kan skryte med Norsk meny og og 8megapixel.

Prisen på Nikon er lavere...

Foreløpig leder Canon ;) Tror jeg må ta meg en tur i butikken å titte litt.

Jeg dro til fotobutikk og ba om å få kikke og prøve og holde jeg :). Jeg snakka også litt med betjeningen, men det er ikke alle fotobutikker som har oppegående fotografer som betjening da, så det er kanskje ikke alltid så lett å få god nok info. Jeg plaga butikkmannen på Jessheim i sikkert to timer jeg - før jeg glad og fornøyd gikk ut med mitt Nikon :D. Stakkars mann... Men han var lidenskapelig opptatt av fotografering og slikt, så det virket som han hadde peiling på hva han prata om.

Det er som jeg sa to gode kamera - og jeg tipper du vil bli fornøyd uansett hvilket du velger :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det blir en Canon. Driver å tenker nå om jeg virkelig vil bruke penger på dette. :rolleyes:

Uansett: Var innom butikk og likte nå begge kamera så da får jeg ta det jeg tror er best...

Damen i butikken hadde ikke mye peiling nei.. Kunne ikke si noe om linsene.

Så det jeg lurer på er hva slags linse det lønner seg å kjøpe?

Jeg har null peiling! Det meste jeg tar bilder av er på avstand og beveger seg litt fort (div hunder og andre dyr :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette blir en god eller dårlig referanse vet jeg ikke, men du vet ihvertfall hvordan bildene mine ser ut... :icon_cry:

Jeg kjøpte Nikon D50 i vinter fordi det var billigere enn Canon, rett og slett. Har ikke så mye peiling og bruker fortsatt mest automatiske innstillinger. Fant fort ut at jeg ville ha mer zoom og kjøpte en 70-300 linse til ca 2000,-. Har vært veldig fornøyd med kameraet selv om jeg helt sikkert kunne visst mer om innstillinger. Kanskje det kommer etterhvert, men til nå er jeg ihvertfall veldig fornøyd med bildene jeg har tatt. Hovedmålet med å kjøpe kameraet var å få til bedre bilder av hunder i bevegelse og det har jeg fått til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette blir en god eller dårlig referanse vet jeg ikke, men du vet ihvertfall hvordan bildene mine ser ut... :)

Jeg kjøpte Nikon D50 i vinter fordi det var billigere enn Canon, rett og slett. Har ikke så mye peiling og bruker fortsatt mest automatiske innstillinger. Fant fort ut at jeg ville ha mer zoom og kjøpte en 70-300 linse til ca 2000,-. Har vært veldig fornøyd med kameraet selv om jeg helt sikkert kunne visst mer om innstillinger. Kanskje det kommer etterhvert, men til nå er jeg ihvertfall veldig fornøyd med bildene jeg har tatt. Hovedmålet med å kjøpe kameraet var å få til bedre bilder av hunder i bevegelse og det har jeg fått til..

Syns det var en god referanse jeg :icon_cry:

Jeg klarer ikke helt å bestemme meg jeg... jeg sitter å titter på linser og det virker som Canon linsene er dyrere enn Nikon linsene. Kan dette stemme? I så fall så har nå det litt å si på kjøpet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem Olympus, da! :) E-500 er et knallbra kamera! Det er det jeg har, og jeg utrolig fornøyd. Det gikk en stund før jeg begynte å bruke de manuelle innstillingene og kameraet tok veldig god bilder med de automatiske. Tror nok Canon og Nikon har gått enda mer inn for reklamering for kameraene sine enn det Olympus har gjort. Defor har ikke Olympus E-500 blitt så kjent blandt folk. Både Canon og Nikon har vunnet flere tester, men det har også Olympus. :icon_cry: Bare noe og tenke på før du kjøper digital speilrefleks. Lykke til med kjøpet av kamera forresten! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa kjøpte Nikon D50 til meg i går, bortskjemt jeg...neida :)

Så langt er jeg fornøyd :icon_cry: Fikk ikke prøvd det i går, fordi den snåle mannen i butikken greide å finne fram feil minnekort til meg... men nå har jeg bytta minnekort, og det har vært bildeknipsing siden jeg kom hjem fra skolen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...