Gå til innhold
Hundesonen.no

Tørrfor


Pippi

Recommended Posts

Jeg har en valp på fem måneder, han har fra dag en ikke spist særlig med mat. Han har hatt diare to ganger og spydde en god del når han var 2-3 måneder, men det har gitt seg... Vi lurer nå på eventuellt bytte for eller gå over til vom, siden han ikke er så begeistret for tørrforet sitt. Men når vi er på tur sammen med andre hunder så vil han veldig gjerne ha den maten. Kan det være lurt og fore med begge deler; for og vom? Hvor lang tid tar det før avvenning. Får man alle næringstoffene av vom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har det bløtet, har prøvd å ha det tørt men det var ikke no stas det heller. Vi gir han leverpostei eller andre godsaker i maten og da spiser han men uten det erdet ikke særlig stas og selv om jeg har oppi godsaker så er det ikke alltid det hjelper særlig heller. ( han spiser men spiser aldri mye eller er særlig opptatt av tørforet sitt. Han får Eukanuba valpeforet. Vil veldig gjerne gi ham mat han gleder seg til, har lyst til å spise, han er jo en flat. Han er ganske matglad hund bortsett fra foret sitt, vil ha helst all annen mat en den han får. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg kjenner til problemet ditt, det er ikke noe gøy nei ;) Har jo en mye mindre hund en deg da, og han spiser mindre men han er ikke alltid like mat glad dessverre..... Men jeg prøver og unngå å legge andre godbiter i maten hans, for da blir han kanskje ennda mer kresen. Pleier du og ta bort maten etter en liten stund? Eller står det alltid framme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp tar vekk maten etter ca 10 min. Veldig dumt, er helt enig å putte litt ekstra godis oppi for da blir han jo kresen men jeg har gjort det for jeg har vært redd for at han ikke skal få nok næring. Hører det blir nevnt en del om NP for er det noe bra? Selger de fleste dyrebutikker dette foret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm jeg er litt usikker på det foret alså, jeg bruker precept selv og er sånn passe fornøyd med foret...Jeg tenker sånn at hunden spiser når den er sulten liksom...Gizmo får blaut for i helgene her som regel...Søk og se om du får opp noen tråder ang NP, eller lag en ny tråd så får du sikkert ett godt svar fra andre som bruker dette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å skift for. Det er mange valper som blir veldig fort matlei av Eukanuba sitt valpefor, innkludert min. Etter at jeg skiftet for til Royal Canin så spiste han mye bedre, selv om han kunne spist mer av det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder sulter ikke med matskålen! De spiser når de er sulten nok, så jeg ville overhodet ikke puttet noe oppi maten til valpen. Da får du bare problemer siden. Spiser den ikke maten sin, neivel, så tar du den vekk og serverer ved neste måltid. Her gjelder det å være konsekvent! Du kan jo og prøve å skifte fòr.

Kom forresten til å tenke på en annen ting... Hvor mange måltider får valpen din om dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle inspill :) Han får tre måltider. Trur egentlig som flere sier her er at han regulerer det selv og spiser det han orker. Men vurdere sterkt til å gå over vom og kanskje nytt for. Men får se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle inspill :) Han får tre måltider. Trur egentlig som flere sier her er at han regulerer det selv og spiser det han orker. Men vurdere sterkt til å gå over vom og kanskje nytt for. Men får se...

Kanskje du skulle prøve å bare gi to måltider da. Det kan hende at valpen ikke får tid til å bli sulten før det er et nytt måltid... Jeg har gått ned til to måltider til Ally som er 4 1/2 måned gammel for hun begynte å slutte å spise og maten var ikke interesang.. Dette er da en matgal dalmatiner.. Etter jeg begynte med å bare fòre to ganger om dagen (morgen og kveld), spiser hun som bare det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du skulle prøve å bare gi to måltider da. Det kan hende at valpen ikke får tid til å bli sulten før det er et nytt måltid... Jeg har gått ned til to måltider til Ally som er 4 1/2 måned gammel for hun begynte å slutte å spise og maten var ikke interesang.. Dette er da en matgal Dalmatiner.. Etter jeg begynte med å bare fòre to ganger om fagen (morgen og kveld), spiser hun som bare det igjen.

Hadde akkurat samme erfaring med min dalmatiner (som også brukte eukanuba). Hun var småspist de par første månedene, men etter at vi gikk ned fra 3 til 2 måltider gikk foret ned på høykant - og det gjør det fortsatt.

Verdt et forsøk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...