Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny rase i huset -


alucinor

Recommended Posts

I går kom det inn en 5mnd gammel Beuceron valp for salg. Hun har alt fått ny eier, men skal ikke i nytt hjem før i Oktober. Derfor skal hun bo hos meg og mine frem til det. Det skal bli spennende å lære en ny rase å kjenne.

Hun er en artig liten sak. Snill og kosete, leken og lettlært. Hun holder seg i hagen - enn så lenge.

Ser jo mest ut som en bastard da - blanding av Rottweilre og Dobermann, men ørlitegranna Bull Terrier grunnet bulken på neseryggen.

th_Bex.jpgth_bex1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig sak, virkelig! Jeg måtte titte litt på nettet jeg, for så finne noe info om dem. Og ett sted jeg kom over, så sto det noe om at man trodde de stammet fra Dobbermann??! Var jo litt rart da, er vel sikkert helt feil uansett. Men min første tanke var jo at det var en slank Rottis liksom ;) Kanskje pga fargene, jeg vet ikke jeg..

Men vakker er hun jo, uansett hva rasens historie er eller ei ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baucheron'en er jo en av de tre franske gjeterhundrasene - de to andre er briard og picard - men de ser jo ganske forskjellige ut. Egenskapene er vel nogenlunde de samme, men med visse variasjoner så vidt jeg har fått med meg.

Det er nok lett å tro at den kan være en blanding mellom rottweiler og doberman, men om man sjekker bakbeina, skal den ha doble sporer bak - på lik linje med både briard og picard ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beauceron, ja - en flott rase synes jeg. Sånn akkurat passe midt imellom ytterpunktene Rottweiler og Dobermann men ganske lik for de uinnvidde.

Jeg kjente en fyr som hadde en slik, og han påsto at det var en rase som fortrinnsvis var passgjenger - ikke traver (og hans var definitivt det!). Noen som vet noe om dette? Høres jo meget merkelig ut, og kanskje bare en skrøne, men... Det står i alle fall ikke noe om det i rasestandarden - snarere tvert imot.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig sak, virkelig! Jeg måtte titte litt på nettet jeg, for så finne noe info om dem. Og ett sted jeg kom over, så sto det noe om at man trodde de stammet fra Dobbermann??! Var jo litt rart da, er vel sikkert helt feil uansett. Men min første tanke var jo at det var en slank Rottis liksom ;) Kanskje pga fargene, jeg vet ikke jeg..

Men vakker er hun jo, uansett hva rasens historie er eller ei ;)

Beauceron ble brukt for å lage Dobermann.

Beauceron, ja - en flott rase synes jeg. Sånn akkurat passe midt imellom ytterpunktene Rottweiler og Dobermann men ganske lik for de uinnvidde.

Jeg kjente en fyr som hadde en slik, og han påsto at det var en rase som fortrinnsvis var passgjenger - ikke traver (og hans var definitivt det!). Noen som vet noe om dette? Høres jo meget merkelig ut, og kanskje bare en skrøne, men... Det står i alle fall ikke noe om det i rasestandarden - snarere tvert imot.

Susanne

Passgang er typisk for rasen. Det står i hundeleksikon.

Baucheron'en er jo en av de tre franske gjeterhundrasene - de to andre er briard og picard - men de ser jo ganske forskjellige ut. Egenskapene er vel nogenlunde de samme, men med visse variasjoner så vidt jeg har fått med meg.

Det er nok lett å tro at den kan være en blanding mellom rottweiler og doberman, men om man sjekker bakbeina, skal den ha doble sporer bak - på lik linje med både briard og picard ;).

Vet du grunnen til at den skal ha doble sporer? Har den gjetet i høylandet eller i terreng hvor den har hatt bruk for sporene?

*Endret av mod Nina, trippelpost - bruk siterknappen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baucheron'en er jo en av de tre franske gjeterhundrasene - de to andre er briard og picard - men de ser jo ganske forskjellige ut. Egenskapene er vel nogenlunde de samme, men med visse variasjoner så vidt jeg har fått med meg.

Det er nok lett å tro at den kan være en blanding mellom rottweiler og doberman, men om man sjekker bakbeina, skal den ha doble sporer bak - på lik linje med både briard og picard ;).

Det finnes faktisk 7 franske gjeterhundraser: Beaucheron, Briard, Picard, Cevennes (meget sjelden), Savoy, Berger des Pyrenees Poil Long og Berger des Pyrenees Face Rase. Bortsett fra Cevennes og Savoy har alle doble sporer på bakbena (for Berger-rasene er det ikke et utstillingskrav, vet ikke hvordan det er med Briard og Picard).

Fra det 16.århundre begynta man å navngi de ulike gjeterhundrasene i Frankrike etter områder / regioner. Beaucheron refererer til det flatere landskapet rundt Paris. Alternativ navn "Bas Rouge" refererer til tan-fargen på hundens ben. Under krigen ble rasen flittig brukt som militær budbringer og kunne av og til gjøre seg nytte av de doble sporene. Ellers er sporene mer en kuriositet enn en nødvendighet. "According to ancient superstition, these useless appendages are of great value to the dog, and this fanciful belief has survived even into modern times. As a result a Beaucheron lacking this trivial feature is disqualified from any competition" (Desmond Morris; Dogs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra det 16.århundre begynta man å navngi de ulike gjeterhundrasene i Frankrike etter områder / regioner. Beaucheron refererer til det flatere landskapet rundt Paris. Alternativ navn "Bas Rouge" refererer til tan-fargen på hundens ben. Under krigen ble rasen flittig brukt som militær budbringer og kunne av og til gjøre seg nytte av de doble sporene. Ellers er sporene mer en kuriositet enn en nødvendighet. "According to ancient superstition, these useless appendages are of great value to the dog, and this fanciful belief has survived even into modern times. As a result a Beaucheron lacking this trivial feature is disqualified from any competition" (Desmond Morris; Dogs)

Dette med de doble sporene har jeg egentlig ikke lest mye om, men har gjort meg noen tanker - som stemmer overens med det som refereres her... De har neppe hatt noen som helst praktisk betydning som "arbeidsredskap" for hundene, men jeg tipper at det kanskje har vært enkelte gode arbeidshunder som har hatt slike, og at de som har avlet på disse hundene har sett på dette som et tegn på at de var gode arbeidshunder :). Dermed har det blitt en "sannhet" at de må ha disse for å være gode arbeidshunder, og man har funnet på forklaringer på hvorfor de dermed skal ha disse doble klørne (dew-claws). Det er trist at en slik bagatellmessig ting skal kunne avgjøre om man kan få avle på hundene eller ikke. Bare et lite avvik på sporene bidrar dessverre til at hunder som ellers er svært gode, blir underkjent som avlshunder i Frankrike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...