Gå til innhold
Hundesonen.no

Priser, kastrering?


Torunn1

Recommended Posts

Noen som vet ca. priser på kastrering og kjemisk kastrering?

Timmi stresser en del ute og er fæl til å jokke på ei tispe vi har besøk av i blant. Tenkte kanskje det kunne hjelpe å roe hormonene litt?

Noen synspunkter, gode råd, erfaringer osv.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet ca. priser på kastrering og kjemisk kastrering?

Timmi stresser en del ute og er fæl til å jokke på ei tispe vi har besøk av i blant. Tenkte kanskje det kunne hjelpe å roe hormonene litt?

Noen synspunkter, gode råd, erfaringer osv.?

Hei,

hvis profilen din stemmer er hunden din rundt 1,5-2 år nå. Det er med andre ord helt normalt at hannhunder i puberteten oppfører seg som hannhunder, og jeg syns ikke det er god nok grunn til å kastrere. Trening og atter trening er det som gir resultater i lengden, så lenge problemet ikke er altoppslukende. Hva mener du med stresser en del? Kan du utfylle det litt?

Du skal være klar over at kastrerte hannhunder ofte blir mobbeoffer blant andre hunder, og jeg har registrert mang en gang at kastrater blir lagt i bakken, herset med og i det hele tatt ikke behandlet som andre (selv om alle hunder opplever det en eller annen gang). En bekjent av meg kastrerte hannhunden sin og hans erfaring var at hunden kom oftere opp i trøbbel enn tidligere, basert på at hannhunden var blitt mer usikker og at andre hannhunder var mer "på" for å ta den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at det var et lite utfyllende innlegg jeg skrev.

For det første; jeg er fullstendig klar over at han er i puberteten nå og at det er ekstra på grunn av det. (men siden han er en liten rase burde han vel snart være ferdig eller?) Når han står og jokker så blokkerer han alt annet rundt seg helt. Ikke mulig å få kontakt. Er ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre heller? Det beste er vel om tispen setter han på plass, men hun er så snill så det gjør hun ikke. Skal jeg da følge etter, si nei og ta han ned når han begynner?

Dette med stresset; inne er han veldig rolig og snill, men når vi er ute blir han stresset. På alt og ingenting. En dag kan han bjeffe på en bil, en annen dag ikke. Det værste er egentlig lyden! Det er ikke ordentlig bjeffing, det er en høylydt skjærende lyd(ynking). Den går gjennom marg og bein. :) Når vi går tur kan det gå veldig bra helt til vi stopper opp. Da går han frem og tilbake mens han kommer med den lyden. Hvis han får teften av en katt i nærheten begynner han og med dette. Lyd og springe frem og tilbake. I disse situasjonene får jeg ikke kontakt med han.

Tror kanskje ikke han har vært med på så mye før heller.

Håper det ble litt klarere nå, jeg er ikke så god på å forklare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt kastrater, jeg har selv fått hunder kastrert før jeg har

omplassert dem, og jeg kjenner en rekke førerhunder. Jeg har ikke opplevd at

disse har blitt mobbeoffer for andre hunder. Noen tisper har reagert negativt

på dem fordi de ikke helt har skjønt om de er hanhunder eller tisper, men det

er det eneste.

Har nylig kastrert hanhunden her i huset pga. for mye hormoner og stress.

Dette kostet 3000,-

Jeg har helle rikke opplevd kastrater som mer usikre enn andre hunder. Er de

usikre så kommer det av det som sitter i hodet, ikke i ballene. Det er i

allefall min erfaring med det. Min første kastrat fantes ikke usikker, ei

heller ble han mobbet. Det samme gjelder hund nr. to som var kastrert og de

hunder jeg har fått kastrert før omplassering. Disse har vært tøffe i hodet,

men hatt vell av hormoner, og stresset og det som har blitt rørt av hormoner

har dempet seg.

Du kan jo ta konakt med førerhundskolen eller noe og høre hvor mye problemer

de har hatt med sine kastrater. hver eneste førerhund blir

kastrert/sterilisert. En førerhund kan ikke være usikker, da vil den ikke

fungere som førerhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Ser nå at det var et lite utfyllende innlegg jeg skrev.

For det første; jeg er fullstendig klar over at han er i puberteten nå og at det er ekstra på grunn av det. (men siden han er en liten rase burde han vel snart være ferdig eller?) Når han står og jokker så blokkerer han alt annet rundt seg helt. Ikke mulig å få kontakt. Er ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre heller? Det beste er vel om tispen setter han på plass, men hun er så snill så det gjør hun ikke. Skal jeg da følge etter, si nei og ta han ned når han begynner?

Dette med stresset; inne er han veldig rolig og snill, men når vi er ute blir han stresset. På alt og ingenting. En dag kan han bjeffe på en bil, en annen dag ikke. Det værste er egentlig lyden! Det er ikke ordentlig bjeffing, det er en høylydt skjærende lyd(ynking). Den går gjennom marg og bein. :) Når vi går tur kan det gå veldig bra helt til vi stopper opp. Da går han frem og tilbake mens han kommer med den lyden. Hvis han får teften av en katt i nærheten begynner han og med dette. Lyd og springe frem og tilbake. I disse situasjonene får jeg ikke kontakt med han.

Tror kanskje ikke han har vært med på så mye før heller.

Håper det ble litt klarere nå, jeg er ikke så god på å forklare.

Du vet at du har dachs eller?

Jeg mener, siden normal dachsoppførsel får deg bekymret så ta en titt på rasen............

Nå vet jeg det meste om gruelig lyd i dachs siden familien har vært beæret med flere av varianten og de har vært like støyende alle sammen, en forferdelig grining hver gang det ikke skjer noe som er spennende nok, dvs. når de ikke får oppmerksomhet når de vil, når man stopper på tur for å snakke med noen, lar de være ute alene osv. - de støyer og de støyer noe ****** ......

Det skal imidlertid sies at det gjør tisper av rasen også liksom - så jeg tror ikke å kappe bjellene av stakkaren er noen løsning for å få bort lyden.

Det handler ene og alene om oppdragelse - du får ikke en lydigere hund selv om du kastrerer den liksom - her er det trening som må til - og du må antagelig søke hjelp på kurs eller lignende.

Jeg vet personlig hva jeg hadde gjort, men det er ikke "in" å gjøre det med en stakkars liten hund............

Nå skjønner ikke jeg folk jeg da - som tillater at bikkjene oppfører seg som idioter - dvs. hvorfor i all verden lar du bikkja de ri på den stakkars tispen? Hvorfor tar du han ikke bort? Hvorfor gjør du ikke noe med det?

Det er jo sinnsykt enkelt å forhindre det - enten så setter du "drittbikkja" (sagt i en vennlig tone) i ett annet rom, i bur - eller du tar på han bånd og napper han vekk når han prøver å ri - båndet holder du i hånda sålenge tispen er i nærheten og stopper etthvert TILLØP (dvs. han skal stoppes FØR han er på ryggen hennes) med ett strengt og kort NEI, etterfulgt tiendelssekundet etterpå med ett kort, bestemt napp i lina (ikke fiskenapping, men napp) - da vil han antagelig begynne å lage de sinnsyke lydene også, og da idet du ser at han har tenkt å lage lyden gjør du akkurat det samme. OM du er så heldig at han da snur seg mot deg og ser på deg så roser du rolig og tilbyr han en godbit (ha godbiter for hånden)........

Dette må du antagelig gjenta i det uendelige - og han skal under ingen omstendigheter ha godbit med mindre han tar kontakt med deg...........

Hverken riingen eller pipingen vil bli borte ved kastrering - det må trenes bort okke som

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle kastrere Gizmo etterhvert også..Skal ikke bruke han i avl eller noe så, da kan det være like greit at jeg kasterer hann :) Hvor lang tid tar det før alt blir helt ok da ?

hva mener du med alt ok?

Hos oss var stingene tatt 10 dager etter kastreringen. Og da kunne han gjøre akkurat som han ville igjen.

Men har hørt at det kan ta opptil et halvt år før man ser endringer. Og det kan stemme har. Nå har han blitt roligere av seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte 3000 men det var i prisen å fjerne den som lå i buken (så vet ikke om det hadde kostet mindre om det var en helt vanlig kastrering). (men anbefaler å ringe rundt å høre om priser. For det er STORE forskjeller. (selvom jeg ikke hadde en helt vanlig kastrering så opplevde vi priser fra 3000-7000 *sinnsykt* )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte 2600,- når min ble kastrert, og han måtte også få fjernet den ene steinen som ikke var kommet ned. Jeg kan skrive opp på at det er stor forskjell i pris, så du gjør lurt i å ringe litt rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalte 1200 for kastreringen av Casper, forrige hunden. Vi ringte også rundt og hørte, og da fikk vi høre alt fra 500 til 5000, men det fins altså dyrere. Dyrlegen fjernet selve steinene, stingene gikk bort av seg selv ca 10 dager etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...