Gå til innhold
Hundesonen.no

Norwegian Polar vs tørrfòr

Mirai

Recommended Posts

Skrevet

Tror jeg skal prøve NP på Mona. Hun rynker nesen av alt tørrfòr, og vi har vært innom det meste. Eukanuba, Royal Canin, Precept, Olivers.. De fleste merkene uten noe særlig godt resultat. Helt siden hun var liten har hun alltid hatt litt myk avføring, og nå har hun altså betente analkjertler, som jeg velger å tro kommer av at de ikke tømmes pga. det for mye avføringen. Det kommer også ganske mye når hun gjør fra seg (men nå er det jo stooor rase da, så jeg kan ikke si om det er ekstremt mye, hehe).

Forhandler av NP bor ti minutter unna meg, og siden prisene er veldig overkommelige har jeg tenkt å kjøpe 20 kg eller noe og teste det.

Men jeg vil allikevel gjerne høre deres erfaringer med det, gjerne litt utfyllende. Det er ikke morsomt med en hund som tar to-tre kuler og så er uinteressert i maten resten av dagen! Vanskelig å vite om hun får i seg det hun trenger.

Hvor mye bør jeg evt. kjøpe? Har forstått at dette er noe som skal fryses, så jeg kan vel ikke kjøpe mer enn jeg har plass til (men siden forhandler bor såpass nærme, er det ikke noe problem å dra dit ofte).

Skrevet

NP (og Vom&Hundemat) er suverent fôr. Jeg fôrer med tørrfôr når jeg må (les: har ikke mer våtfôr igjen eller det er mer praktisk å ta med tørrfôret), men foretrekker absolutt våtfôret. Det jeg har funnet ut er at det koster ikke mer, men at det kan gi noen utfordringer på lagringsfronten.

Da jeg brukte NP (V&H er enklere å få tak i for meg nå, så derfor ikke NP lenger) så lot jeg blokka tine litt og så brakk jeg den i kilos'ene (ferdig rutemønster, veldig praktisk) og frøs de hver for seg. I motsetning til tørrfôret så trenger han ingen tilvenning til NP eller V&H og jeg kan også gå direkte over og veksle mellom disse og Eucanuba uten tilvenningstid. Det er veldig praktisk! Det kan jo selvfølgelig variere mellom individene, men jeg har jo schäfer, og de er jo notoriske for å være sarte i magen :)

Når vi snakker bæsj (!), så er det lite av det. Forskjellen fra tørrfôr er faktisk enorm! Når man gir mye mat, så er det altså en velsignelse å bare kunne plukke opp et par sauebæsjkuler i stedet for knapt å klare å skyffle alt inn i posen etter et tørrfôrmåltid!

Jeg er i alle fall ikke i tvil: Våtfôr er uovertruffent!

Skrevet

Takk for svar. Er hvertfall ikke noe mer negativ etter ditt svar :)

Nei, jeg er lei av å måtte bruke to hender for å få med meg alt i posen, haha.

Skrevet

Takk for svar. Er hvertfall ikke noe mer negativ etter ditt svar :)

Nei, jeg er lei av å måtte bruke to hender for å få med meg alt i posen, haha.

Heisann !

Jeg bruker både tørrfôr og Norwegian Polar til mine, og synes det fungerer utmerket. Nå er mine to slike søppelbøtter som spiser det meste, de da, men jeg tror du skal ha en temmelig sær og vanskelig hund dersom den ikke spiser NP :).

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Blir det bare kaos om man har katter og hunder sammen i samme hus?  Hva slags erfaring har dere med det?
    • Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...