Gå til innhold
Hundesonen.no

Norwegian Polar vs tørrfòr

Mirai

Recommended Posts

Tror jeg skal prøve NP på Mona. Hun rynker nesen av alt tørrfòr, og vi har vært innom det meste. Eukanuba, Royal Canin, Precept, Olivers.. De fleste merkene uten noe særlig godt resultat. Helt siden hun var liten har hun alltid hatt litt myk avføring, og nå har hun altså betente analkjertler, som jeg velger å tro kommer av at de ikke tømmes pga. det for mye avføringen. Det kommer også ganske mye når hun gjør fra seg (men nå er det jo stooor rase da, så jeg kan ikke si om det er ekstremt mye, hehe).

Forhandler av NP bor ti minutter unna meg, og siden prisene er veldig overkommelige har jeg tenkt å kjøpe 20 kg eller noe og teste det.

Men jeg vil allikevel gjerne høre deres erfaringer med det, gjerne litt utfyllende. Det er ikke morsomt med en hund som tar to-tre kuler og så er uinteressert i maten resten av dagen! Vanskelig å vite om hun får i seg det hun trenger.

Hvor mye bør jeg evt. kjøpe? Har forstått at dette er noe som skal fryses, så jeg kan vel ikke kjøpe mer enn jeg har plass til (men siden forhandler bor såpass nærme, er det ikke noe problem å dra dit ofte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NP (og Vom&Hundemat) er suverent fôr. Jeg fôrer med tørrfôr når jeg må (les: har ikke mer våtfôr igjen eller det er mer praktisk å ta med tørrfôret), men foretrekker absolutt våtfôret. Det jeg har funnet ut er at det koster ikke mer, men at det kan gi noen utfordringer på lagringsfronten.

Da jeg brukte NP (V&H er enklere å få tak i for meg nå, så derfor ikke NP lenger) så lot jeg blokka tine litt og så brakk jeg den i kilos'ene (ferdig rutemønster, veldig praktisk) og frøs de hver for seg. I motsetning til tørrfôret så trenger han ingen tilvenning til NP eller V&H og jeg kan også gå direkte over og veksle mellom disse og Eucanuba uten tilvenningstid. Det er veldig praktisk! Det kan jo selvfølgelig variere mellom individene, men jeg har jo schäfer, og de er jo notoriske for å være sarte i magen :)

Når vi snakker bæsj (!), så er det lite av det. Forskjellen fra tørrfôr er faktisk enorm! Når man gir mye mat, så er det altså en velsignelse å bare kunne plukke opp et par sauebæsjkuler i stedet for knapt å klare å skyffle alt inn i posen etter et tørrfôrmåltid!

Jeg er i alle fall ikke i tvil: Våtfôr er uovertruffent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Er hvertfall ikke noe mer negativ etter ditt svar :)

Nei, jeg er lei av å måtte bruke to hender for å få med meg alt i posen, haha.

Heisann !

Jeg bruker både tørrfôr og Norwegian Polar til mine, og synes det fungerer utmerket. Nå er mine to slike søppelbøtter som spiser det meste, de da, men jeg tror du skal ha en temmelig sær og vanskelig hund dersom den ikke spiser NP :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nå nærmer det seg 1,5 år siden det ble stille i huset, og det er på tide at noen andre får glede av hundeutstyret og bøkene jeg har. Her er Finn-annonsene jeg har lagt ut: Hurtta Lifeguard sele rosa, størrelse 90, ubrukt: https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/390107305 Diverse apportbukker, rosa rute med hvitt bånd og neseprøver: https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/390101594 Diverse hundebøker: https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/388869585 Jeg har et pent brukt tøybur til salgs. Det har vært brukt 5-6 ganger på utstillinger og konkurranser til groenendael-tispe. Kan hentes i bergensområdet. Ta kontakt om du er interessert, så sender jeg bilder og detaljer. Jeg har også Vari Kennel Ultra Fashion størrelse large til salgs. Må hentes i bergensområdet (sentrum/Åsane). Det er mye brukt, og har blant annet reist fra USA til Norge med hund i. Så det bærer preg av å være brukt. Ta kontakt om du vil vite mer om buret og få bilder av det. Det er denne fargen:
    • I prinsippet tenker jeg at så lenge det er en god raseklubb så har de en oversikt over oppdrettere som følger deres retningslinjer. Men det er mye rart i hundeverdenen, og det kan være ulike årsaker til at en oppdretter ikke er med der. Det er uansett et ok sted å starte, tenker jeg. Fikk ihvertfall et godt inntrykk av nettsidene deres og informasjonen der. Ellers finner du mange gode råd om både kjøp, kontakter og valpetiden om du søker litt rundt på forumet her. Det ligger mange år med samlet erfaring rundt om. Lykke til!
    • Tusen takk for tipset! Magefølelse er kjempevanskelig 😅 når er den reell, og når er det bare sider ved den andre parten man ikke setter pris på, og som man reagerer på?  Jeg kan nok bruke litt mer tid på puddelklubben sine sider. I dag blir det fort facebook og Instagram siden det er så visuelt og lett tilgjengelig, men går sikkert glipp av en del gode oppdrettere ved å ikke tenke at man kan ringe rundt litt.  Til mitt forsvar er det første gang jeg skal kjøpe rasehund, så jeg vet ikke helt hva jeg driver med 🙈
    • Shirkus er vel eneste jeg kommer på som jeg kjenner og synes virker bra. Jeg tenker at det er viktig å sette seg inn i RAS-dokumentet som skal ligge på NKK, og sjekke at en oppdretter følger både NKK og puddelklubben sine retningslinjer for avl, som et minimum. Det med magefølelse er vanskelig. Prøv å dra på aktivieter du evt. selv kunne tenke deg med puddel, og se hvem du møter der?
    • Hei dere! Jeg planlegger anskaffelse av storpuddel-valp. Vet noen om gode oppdrettere? Helst parti, rød, brun eller grå.  Har vært i kontakt med et par oppdrettere, men er litt usikker på magefølelsen. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...