Gå til innhold
Hundesonen.no

tørr pels


Recommended Posts

Min kjære border collie han har veldig tør pels, han blir foret med Olivers, og prøvde med den omega 3 boosten en lang periode, men hjalp ikke. Har også prøvd å hatt olje, og eggeplumme i maten, det hjalp bar epå avføringa (kom mye mindre enn vanlig), men ser ikke noe forskjell på pelsen.

Den ser så tør og falma ut. Ikke brukt noe flott-middel, ikke bada i saltvann.

Så nå trenger jeg tips til hva som kan hjelpe, evt noe han skal ha i maten.

Dårlig ånde har han også fått nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg vurdert å skifte fór jeg. Mine tålte ikke Olivers, ble matt i pelsen, mye avføring og røyting an mass.

Du kan kjøpe hvetekimolje, det hjelper på pels og klør. Ølgjær skal også være effektivt.

Men, vurder å skifte fór til han. Så fremt han er frisk da, matt pels og dårlig ånde kan være tegn på at noe feiler han, så sjekk ut at han ikke er syk før du gjør noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg vurdert å skifte fór jeg. Mine tålte ikke Olivers, ble matt i pelsen, mye avføring og røyting an mass.

Du kan kjøpe hvetekimolje, det hjelper på pels og klør. Ølgjær skal også være effektivt.

Men, vurder å skifte fór til han. Så fremt han er frisk da, matt pels og dårlig ånde kan være tegn på at noe feiler han, så sjekk ut at han ikke er syk før du gjør noe.

har forresten ølgjær i også.

Fikk råd der jeg var på kurs om å prøve å ha litt olje, ølgjær, og en eggeplumme. Og merket tydelig forskjell på avføringen, (noe han har sliti med på alle fortypene vi har prøvd: royal canin, eukanuba, oliver, labb, + noen til)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ga han en vask før helgen, og da var ikke pelsen SÅÅ matt lengre, og tror egentlig sola har "tatt" pelsen. Så vi får se når det ikke blir så mye sol (har jo hvert unormalt mye sol her nå).

Dachsen til en venninne av meg har samme fargen som Rex (sjokoladebrun), den må smøres med solkrem sommerstid for at den ikke skal bli blass/gulne. Kan det være noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dachsen til en venninne av meg har samme fargen som Rex (sjokoladebrun), den må smøres med solkrem sommerstid for at den ikke skal bli blass/gulne. Kan det være noe sånt?

Hm, jeg tror nok det er som du sier, og at sola har tatt på. Men bruker hun helt vanlig solkrem? Kanskje jeg skal prøve det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg tror nok det er som du sier, og at sola har tatt på. Men bruker hun helt vanlig solkrem? Kanskje jeg skal prøve det :)

Jeg har også brun hund som blir solbleket, men jeg har ikke problemer med tørrpels av den grunn. Heller ikke noen andre med samme rase som meg.

Om du ikke vil skifte förtype igjen så kanskje du skulle kontaktet Olivers og fortelle dem problemet. Dem har jo garanti. Det kan jo være det er mulig å få en ny sekk fra dem av en annen type? Nå vet jeg ikke hva du förer med, men det fins jo flere typer innen den typen å prøve seg på :)

Ellers så tar det litt tid før man ser resultater på pelsen av å begynne å gi tilskudd (omega 3).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Jeg har jo og BC, og har slitt litt med tørr pels på både eukanuba, hills, labb osv. Nå går jeg på Nutro Choice, som garanterer bedre pelskvalitet, og jeg er superfornøyd! Til og med min avrøyta lille tass har skinnende blank og myk pels.. Det er heller ikke dyrere enn olivers, og har smaksgaranti. Tropehagen leverer det som regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Jeg har jo og BC, og har slitt litt med tørr pels på både eukanuba, hills, labb osv. Nå går jeg på Nutro Choice, som garanterer bedre pelskvalitet, og jeg er superfornøyd! Til og med min avrøyta lille tass har skinnende blank og myk pels.. Det er heller ikke dyrere enn olivers, og har smaksgaranti. Tropehagen leverer det som regel.

oki, takk for tips :) Hvor finner jeg dette fòret? Bestilles det over nett, eller kjøpes det i butikken? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nirm har også slitt med tørr pels og hud. Men det rettet seg etter vi bytta til lam og ris til Olivers. Samt et par omganger med en god sjampo for tørr hud.

Ellers har jeg gode erfaringer med viacutan fra dyrlegen. Dyrt, men det er jo ikke så mye som skal til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nirm har også slitt med tørr pels og hud. Men det rettet seg etter vi bytta til lam og ris til Olivers. Samt et par omganger med en god sjampo for tørr hud.

Ellers har jeg gode erfaringer med viacutan fra dyrlegen. Dyrt, men det er jo ikke så mye som skal til.

Jeg kan jo i første omgang prøve ut til lam og ris. Men må jeg tilvende han dette, eller kan jeg bare starte rett på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo i første omgang prøve ut til lam og ris. Men må jeg tilvende han dette, eller kan jeg bare starte rett på?

Innenfor Olivers sine produkter skal du kunne bytte för direkte. (Sier forhandlere) Jeg har ikke hatt noen problemer med förtype skift innen for Olivers hos noen av våre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innenfor Olivers sine produkter skal du kunne bytte för direkte. (Sier forhandlere) Jeg har ikke hatt noen problemer med förtype skift innen for Olivers hos noen av våre hunder.

oki, det var fint å høre :)

Sendte en mail og fortalte hva jeg brukte og om problemet. Så får høre hva dem sier. Så bestiller jeg nok med lam og ris neste gang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...