Gå til innhold
Hundesonen.no

tørr pels

Recommended Posts

Min kjære border collie han har veldig tør pels, han blir foret med Olivers, og prøvde med den omega 3 boosten en lang periode, men hjalp ikke. Har også prøvd å hatt olje, og eggeplumme i maten, det hjalp bar epå avføringa (kom mye mindre enn vanlig), men ser ikke noe forskjell på pelsen.

Den ser så tør og falma ut. Ikke brukt noe flott-middel, ikke bada i saltvann.

Så nå trenger jeg tips til hva som kan hjelpe, evt noe han skal ha i maten.

Dårlig ånde har han også fått nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg vurdert å skifte fór jeg. Mine tålte ikke Olivers, ble matt i pelsen, mye avføring og røyting an mass.

Du kan kjøpe hvetekimolje, det hjelper på pels og klør. Ølgjær skal også være effektivt.

Men, vurder å skifte fór til han. Så fremt han er frisk da, matt pels og dårlig ånde kan være tegn på at noe feiler han, så sjekk ut at han ikke er syk før du gjør noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg vurdert å skifte fór jeg. Mine tålte ikke Olivers, ble matt i pelsen, mye avføring og røyting an mass.

Du kan kjøpe hvetekimolje, det hjelper på pels og klør. Ølgjær skal også være effektivt.

Men, vurder å skifte fór til han. Så fremt han er frisk da, matt pels og dårlig ånde kan være tegn på at noe feiler han, så sjekk ut at han ikke er syk før du gjør noe.

har forresten ølgjær i også.

Fikk råd der jeg var på kurs om å prøve å ha litt olje, ølgjær, og en eggeplumme. Og merket tydelig forskjell på avføringen, (noe han har sliti med på alle fortypene vi har prøvd: royal canin, eukanuba, oliver, labb, + noen til)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ga han en vask før helgen, og da var ikke pelsen SÅÅ matt lengre, og tror egentlig sola har "tatt" pelsen. Så vi får se når det ikke blir så mye sol (har jo hvert unormalt mye sol her nå).

Dachsen til en venninne av meg har samme fargen som Rex (sjokoladebrun), den må smøres med solkrem sommerstid for at den ikke skal bli blass/gulne. Kan det være noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dachsen til en venninne av meg har samme fargen som Rex (sjokoladebrun), den må smøres med solkrem sommerstid for at den ikke skal bli blass/gulne. Kan det være noe sånt?

Hm, jeg tror nok det er som du sier, og at sola har tatt på. Men bruker hun helt vanlig solkrem? Kanskje jeg skal prøve det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg tror nok det er som du sier, og at sola har tatt på. Men bruker hun helt vanlig solkrem? Kanskje jeg skal prøve det :)

Jeg har også brun hund som blir solbleket, men jeg har ikke problemer med tørrpels av den grunn. Heller ikke noen andre med samme rase som meg.

Om du ikke vil skifte förtype igjen så kanskje du skulle kontaktet Olivers og fortelle dem problemet. Dem har jo garanti. Det kan jo være det er mulig å få en ny sekk fra dem av en annen type? Nå vet jeg ikke hva du förer med, men det fins jo flere typer innen den typen å prøve seg på :)

Ellers så tar det litt tid før man ser resultater på pelsen av å begynne å gi tilskudd (omega 3).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Jeg har jo og BC, og har slitt litt med tørr pels på både eukanuba, hills, labb osv. Nå går jeg på Nutro Choice, som garanterer bedre pelskvalitet, og jeg er superfornøyd! Til og med min avrøyta lille tass har skinnende blank og myk pels.. Det er heller ikke dyrere enn olivers, og har smaksgaranti. Tropehagen leverer det som regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Jeg har jo og BC, og har slitt litt med tørr pels på både eukanuba, hills, labb osv. Nå går jeg på Nutro Choice, som garanterer bedre pelskvalitet, og jeg er superfornøyd! Til og med min avrøyta lille tass har skinnende blank og myk pels.. Det er heller ikke dyrere enn olivers, og har smaksgaranti. Tropehagen leverer det som regel.

oki, takk for tips :) Hvor finner jeg dette fòret? Bestilles det over nett, eller kjøpes det i butikken? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nirm har også slitt med tørr pels og hud. Men det rettet seg etter vi bytta til lam og ris til Olivers. Samt et par omganger med en god sjampo for tørr hud.

Ellers har jeg gode erfaringer med viacutan fra dyrlegen. Dyrt, men det er jo ikke så mye som skal til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nirm har også slitt med tørr pels og hud. Men det rettet seg etter vi bytta til lam og ris til Olivers. Samt et par omganger med en god sjampo for tørr hud.

Ellers har jeg gode erfaringer med viacutan fra dyrlegen. Dyrt, men det er jo ikke så mye som skal til.

Jeg kan jo i første omgang prøve ut til lam og ris. Men må jeg tilvende han dette, eller kan jeg bare starte rett på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo i første omgang prøve ut til lam og ris. Men må jeg tilvende han dette, eller kan jeg bare starte rett på?

Innenfor Olivers sine produkter skal du kunne bytte för direkte. (Sier forhandlere) Jeg har ikke hatt noen problemer med förtype skift innen for Olivers hos noen av våre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innenfor Olivers sine produkter skal du kunne bytte för direkte. (Sier forhandlere) Jeg har ikke hatt noen problemer med förtype skift innen for Olivers hos noen av våre hunder.

oki, det var fint å høre :)

Sendte en mail og fortalte hva jeg brukte og om problemet. Så får høre hva dem sier. Så bestiller jeg nok med lam og ris neste gang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://www.spleis.no/project/445754 Jeg har null venner å minimalt med familie så jeg har ingen nettverk så håper på at dere kan være så snille å hjelpe meg å dele. Forventer ingenting og setter ekstremt stor pris på all hjelp vi får ❤️ Bucky kom inn i livet mitt som en liten sjarmør med et stort hjerte. Han er min bestevenn, min lille baby og midtpunktet i livet mitt. Han har gitt meg utallige smil, trøstet meg når livet har vært tøft og spredd mye glede til alle han møter Etter jeg kom hjem fra operasjon på Jack (andre hunden min) på tirsdag så jeg at Bucky ikke var i form å det var rett inn på dyresykehuset med han. Viste seg at han hadde svulst med veske i buken. Etter en rekke prøver og bilder så kom de frem til at han har kreft i leveren. Jeg tokk da valget i å prøve å gi han en kjanse da han fortsatt har mye livsglede igjen. Han ble operert på torsdag og de fikk ut hele kreften. Han mener at det er den possitive typen men vi vet ikke mer før prøvene kommer tilbake om 3-5 uker. Han så heller ikke tegn til noe flere kuler men vi må ta ct om noen uker/måneder igjen for å se om det er flere inni leveren. Men så langt så virker alt bra å jeg får kanskje hente han hjem i morgen ❤️ På tlf i sta så nevnte veterinæren at regningen er nå på nærmere 90 000kr (ink ligge over til mandag). Jeg har igjen ca 50 000kr på forsikringen i tillegg til noe på buffer konto men det er ikke nokk da jeg måtte ha en operasjon på Jack som blir delvis dekket og har måtte ut med en del penger i sommer da hvitevarer røyk og måtte spyle tett rør osv.. Så har valgt å prøve å spørre om hjelp selv om jeg syns det er flaut å ikke liker å spørre om hjelp..  Har over lengre tid prøvd å selge det jeg eier på finn uten hell så tviler på at jeg plutselig får solgt noe mer der nå, skal prøve å male bilder å selge men sliter mye med kronisk migrene utmattelse depresjon osv.. så vet ikke hvor mye jeg får til der. plukker også sopp på bestilling men var helt tørka ut når jeg skulle inn å se på onsdag så max uflaks. Har også valgt å kutte ut behandlinger,legetimer og medisiner fremover for å ta vare på Bucky å få betalt ned det jeg evt må ta opp i lån  
    • Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...