Gå til innhold
Hundesonen.no

"bikkja klikka"


Ulvinne

Recommended Posts

Jeg hørte senest i dag om en hund som plutselig hadde kastet seg over eieren sin og bitt.. Og jeg har hørt maaaange lignende historier før.

Men jeg er ikke så sikker på om jeg tror på at en hund "klikker" sånn helt uten videre. Så jeg har ofte spurt om de sjekket hunden hos vetrinær(kanskje den hadde vondt/var syk), hvordan hunden oppførte seg før den bet osv.. Men alle sier de at: "nei,den lå stille og sov,så kastet den seg plutselig opp og bet meg",f.eks.. De er ihvertfall alle enige om at hunden ikke har vist noe som helst tegn på og bli agressiv eller bite noen.

Kan det stemme det da? Og om det gjør det, hva får en hund til og "klikke" sånn helt uten videre? Jeg klarer ikke helt og tro på det egentlig.. Hva med deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg hører sånne historier så tenker jeg at hunden må være syk på ett eller annet vis. Jeg vet om en hannhund som plutselig ble agressiv mot eierne sine, og det viste seg at han hadde en testikkel i klem.

Jeg vet og om ei tispe som ble agressiv mot barn (voksne og, men spesiellt barn), og hun ble avlivd. Obduksjon ble utført, og det viste seg at hun hadde hjernesvulst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige hunden vår(sort elghun hanne) ble sakte men sikkert mer og mer aggresiv. Vi prøvde alt, han ble litt bedre, men så bet han søstra mi til blods.. Var til dyrlegen med han også, hunden var frisk.

Han ble da avlivet pga at vi har små ungen i huset, jeg gikk gravid med yngstemann da, så vi turte ikke ha han lengre...

Savner ha så mye hver dag... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok tatt en slik hund med til veterinær ganske fort for en real undersøkelse om det hadde vært tilfellle. Trur nok det må være en fysisk årsak til slik oppførsel.

En hund jeg trente med for mange år tilbake, "klikket" plutselig. Gikk på tur med folk den kjente godt, og så plutselig snudde den seg og angrep hu ene som var med. En person han hadde kjent siden han var valp, og hadde trent mye med. Viste seg at han hadde hjernesvulst.

Har selv hatt hund med hjernesvulst, og det er ingen trivelig opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har ikke noe med angrip av mennesker og gjøre men derimot angrip av hunder.. Helrt uten forvarsel..

I nabolaget her bor det en mann som jeg tror ikke er helt god, han har en hvit pitt bull.

En dag da jeg og ei venninne gikk en tur med hunden hennes, gikk vi forbi huset hans..

Helt uten forvarsel hoppet pittbullen ut av vinduet (de har vindu helt nede med bakken) og beit tak i halsen til venninnen min sin hund.. Der ble den hengende med låst kjeve!

Det tok flere minutter før eieren til pittbullen reagerte og kom ut for å prøve å få vekk hunden sin..

Men den ville ikke slippe taket.

Venninna mi fikk selvfølgelig sjokk og bare stod der og hylte.. Og ingen av oss tørte og ta borti pittbullen..

Tilslutt hentet en kompiss av han som bodde der ei flaske og dengte hunden i hodet med den, DA slapp den taket, og eieren fikk tatt den med seg inn igjen! Vi fikk ingen unnskyldning eller noe fra eieren.

Og dagen etterpå fikk vi vite at venninna mi sin hund var ikke den eneste hunden som hadde blitt angrepet samme dagen..!

Alt gikk bra med hunden til venninna mi, for den hadde så mye valpefett enda, att med halsen at den ikke fikk noe varig skade..

Og ettersom jeg har gått forbi det huset flere ganger (UTEN HUND) er fremdeles hunden der..

Den burde vært avlivet for lenge siden spør du meg..

Naboen som bor i samme huset annmeldte eieren til politiet, for han stod i vinduet sitt og så på dramaet.

Men alikavel lever hunden fremdeles..

Det må være noe veldig gale med hunden, eller så har den blitt mishandlet..

Og jeg går aldri forbi det huset med noen hunder lenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det er noe i situasjonen som gjør at en hund klikker sånn..

jeg jobbet på viking i sommer da jeg hentet 3 hunder som ble beslaglakt av politiet fordi den ene hunden hadde angrepet en mann...

Veldig ille bitt han mannen ja..

I såfall.. jeg måtte jo ta han i slik stang ut i bilen for jeg kjente ikke denn hunden og det var folk på gata.. jeg hadde mye mere kontroll over han i den stanga..

jeg hadde han på viking i 3 dager og han virket veldig veldig snill..han var lydig og viste ikke noe tegn til noe smerte.. så lurte litt på hva som hadde skjedd da...

Det viste deg at eier hadde gått tur med alle 3 hundene samtidig.. Det var snakk om litt kraftige stor hunder... Blanding av rottweiler og shefer.. 1 valp og 2 voksne hunder..

Da vil jeg tro da.. at den mannen som ble angrepet antagelig hadde virket noe skummel ovenfor den ene voksene hunden og valpen.. og han ville forsvare de..

tror jeg skjedde da..

De 3 dagene jeg hadde de merket jeg hvor mye han brydde seg om de to andre hundene..

den ene voksene hadde det ikke så godt.. våt eksem og noe sår på hode.. og valpen er jo en valp så..

Uforsvalig at eieren og lufte alle 3 hundene slik samtidig da.. mener jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg hører slike historier tenker jeg bare: Det er eierens skyld. Jeg greier ikke helt å kaste fra meg tanken at de kanskje har brukt en grov treningsmetode på hunden.

Første tanken min er da at du aldri har opplevd hvilke atferdsendringer en hund med hjernesvulst kan få.

Noen tilfeller kan det være metodene som er skylden, men husk at hunder også kan bli syke. Folk er veldig raske å dømme eieren for feil om en hund får atferdsproblemer. Og glemmer den biten at helse kan spille en rolle - veldig stor rolle - i atferdsendringer.

Jeg vokste opp i et ganske hardt treningmiljø da jeg starta med hund. Det var ikke snakk om klikker, godiser og en haug med leker, men filosofien til de fleste var "vil du ikke, så skal du". Jeg så aldri en av disse hundene "ta igjen" med eier faktisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har ikke noe med angrip av mennesker og gjøre men derimot angrip av hunder.. Helrt uten forvarsel..

I nabolaget her bor det en mann som jeg tror ikke er helt god, han har en hvit pitt bull.

En dag da jeg og ei venninne gikk en tur med hunden hennes, gikk vi forbi huset hans..

Helt uten forvarsel hoppet pittbullen ut av vinduet (de har vindu helt nede med bakken) og beit tak i halsen til venninnen min sin hund.. Der ble den hengende med låst kjeve!

Det tok flere minutter før eieren til pittbullen reagerte og kom ut for å prøve å få vekk hunden sin..

Men den ville ikke slippe taket.

Venninna mi fikk selvfølgelig sjokk og bare stod der og hylte.. Og ingen av oss tørte og ta borti pittbullen..

Tilslutt hentet en kompiss av han som bodde der ei flaske og dengte hunden i hodet med den, DA slapp den taket, og eieren fikk tatt den med seg inn igjen! Vi fikk ingen unnskyldning eller noe fra eieren.

Og dagen etterpå fikk vi vite at venninna mi sin hund var ikke den eneste hunden som hadde blitt angrepet samme dagen..!

Alt gikk bra med hunden til venninna mi, for den hadde så mye valpefett enda, att med halsen at den ikke fikk noe varig skade..

Og ettersom jeg har gått forbi det huset flere ganger (UTEN HUND) er fremdeles hunden der..

Den burde vært avlivet for lenge siden spør du meg..

Naboen som bor i samme huset annmeldte eieren til politiet, for han stod i vinduet sitt og så på dramaet.

Men alikavel lever hunden fremdeles..

Det må være noe veldig gale med hunden, eller så har den blitt mishandlet..

Og jeg går aldri forbi det huset med noen hunder lenger!

Ehh. Pitbullen er (desverre) forbudt i Norge (det er flere år siden), og hvis mannen hadde blitt anmeldt vil jeg anta at politiet sjekket forholdene, og da hadde de vel oppdaget at han hadde en ulovlig rase? Så det kan umulig være en pitbull han har. Politiet pleier å være meget nøye på å fjerne slike hunder.

Og ingen raser "låser" kjevene. De biter hardt, men de låser dem ikke.....

Off topic men... gnnnhh ... <_<

Det er klart det ikke er alltid eiern sin skyld. Det er nok ofte det, men at det kan være fysiske årsaker sier seg vel selv. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjernesvulst er dessverre veldig spesielt, det kan gi så store adferdsendringer at det er helt skremmende.verdens snilleste mennesker kan jo også bli rene monstre med svulst på rett sted i hjernen ...

Jeg har en tanke til jeg, med *hunder som plutselig angriper*

I tillegg til sykdom, vond fortid og slike ting, tror jeg endel av de som blir bitt av egen verdens snilleste hund, er slike som kjøper seg hund, som aldri har hatt hund, som kan veldig lite om adferd, som ikke bryr seg om å sette seg inn i hva en hund er (for den er jo så snll og det går jo så bra ) Man er en familie , hunden er kjempesnill, og plutselig blir den et monster og biter noen...

endel av disse hundene tror jeg er hunder som styrer hele huset. Altså, hunden er sjefen.Men på en så stille og rolig måte, at ingen merker det, for ingen i huset forstår egentlig signalene hunden gir. Menneskene gjør som hunden sier hele tiden uten å vite det selv. Helt til en dag så gjør et menneske noe virkelig ulydig, og hører absolutt ikke på hva hunden sier, ... også smeller det .

Ser akkurat dette med hest også . Det er verdens snilleste hest og jeg er sjefen!! tror man ....

Jeg ser iallfall ofteeksempler hvor det ikke er tvil om at hunden er den som bestemmer ... men den er ikke noen hissig sjef som jager rundt eller truer . Men den får liksom ting igjennom . Ikke sjelden det :icon_redface: Men farlig .... når vi *ikke gjør som vi får beskjed om*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I nabolaget her bor det en mann som jeg tror ikke er helt god, han har en hvit pitt bull.

Okei, først, hvordan vet du at dette var en PitBull, var det mannen som sa det? PitBull er ikke en lovlig rase i Norge, om du ikke visste det. :icon_redface: Flere hunderaser som har likhetstrekk ved PitBull-type utseend.

Der ble den hengende med låst kjeve!

Ingen hunder av noen slags rasen kan låse kjeven sin, men noen har ett så stort gamness at dem ikke vil slippe, alt står på phsyken.

DA slapp den taket

Etterhva du sa, om den låste kjeven sin, hvordan kunne den slippe taket, bare lurer, om du forrsatt står på at den låste kjeven sin.

Vi fikk ingen unnskyldning eller noe fra eieren.

Gikk dere tilbake og snakket med eieren, eller snakket med han siden?

Beklager litt OT.

Men tilbake til Topic.

En hund som angriper sin eier, eller andre mennesker, så skjer dette stort sett pga den har det vondt, er i smerte, syk osv, eller at den har blitt misshandlet av eier.

Men det er svært skjeldent at en hund angriper egen eier selv om den ikke har det bra, en hund som er trofast til sin eier, står somregel ved eiers side igjenom alt.

Men går mye myter rundt dette med hunder som angriper eier, mye tull også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...