Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor lang tid før magen vennes til?

Djervekvinnen

Recommended Posts

Jeg har til vanlig brukt troll Elite, et for for hunder med middels aktivitetsnivå. Men så syns jeg hun ble litt tynn, så da oppgraderte jeg foret til Troll sport. Det er samme ingredienser, men mer fett. (for aktive hunder) Vi gikk på to 20 kg sekker, og vi bestemte oss for gå tilbake til den vi brukte fra før igjen. (vi følte det var det beste) En glipp skjedde nå i ferien, med at vi gikk tom for mat før tilvenningen, og vi måtte mate med en gang med det "gamle" foret igjen, uten noen tilvenning. (hadde tilvenning når vi skiftet første gang, og det gikk fint). Nå har Hera vært dårlig i magen en over en ukes tid ca. Litt frem og tilbake (litt fastere, så diare) Vi tenkte at kanskje det var pga av forbyttet ? Så spørsmålet mitt er: tar det vanligvis lang tid før magen har vent seg til det andre foret? Har gitt ris iblandt, hun driter ikke noe da, og så virker det greit, og så forer vi med vanlig mat igjen. Da blir hun dårlig. Vurderer også zoolac sammens med maten, men er det noe vits? sånn hvis magen reagerer på foret og forårsaker diare, og ikke bakterier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har lært hvertfall er at det tar ca 3uker før kroppen til hunden venner seg til det nye fòren og ca 8uker før det har optimal virkning. Så det kommer egentlig veldig ann på hunden og hvor stor forskjell det da er på tidligere fòr og det nye fòret. Sånn som på tolleren min som har fòrallergi og mye tull så så jeg først optimal virkning etter 3månder.

Jeg ville kanskje prøvd å gi litt ekstra fiskeolje, omega3 i maten. Eventuelt bandet det med litt råfòr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg forstod riktig så byttet dere til sport med tilvenning og nå tilbake til elite uten tilvenning ???

Jeg veklser selv mellom aktiv og normal og så lenge det er samme merke så har jeg faktisk ikke brukt noe særlig tilvenning.......

Om hun er veldig dårlig i magen ville jeg kanskje prøvd å få tak i litt av det nye slik at dere kan fore 50/50 en liten stund før du går helt over til det nye.

Zoolac skal jo være helt ufarlig å gi, selv om hunden er frisk, så det kan jo være en grei ting å prøve. Eller biola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi byttet til sport med tilvenning, noe som gikk kjempefint. Nå gikk vi tilbake til Elite igjen, men fikk ikke tilvennt. Tenkte at hun var dårlig i magen av andre årsaker, men dette skjedde akkurat i forbindelse med forbytte, så vi mistenker at det er det som gjør henne dårlig.. Ja skal få prøvd biola på maten! Takk for svar dere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja, hvorfor ikke? Bare å møte rasen og se om du liker egenskapene deres ☺️ Det ble plutselig ikke like moro å ta oppstillingsbilde hver måned når han ikke gikk igjennom slike store forandringer 😂 Så det falt litt fra.    Vi har fullført agilitykurset og Tempo var så flink ☺️ Vi gleder oss til å fortsette treningen på nyåret da vi skal på agility handling kurs. Ellers trener vi litt rally lydighet, og der har han også vært flink, gått baner hvor jeg har hatt han løs også med andre hunder på banen. Så flink ☺️  Nå har vi tatt juleferie og ønsker alle en god jul 🎅🎄  
    • Koselig oppdatering og så mange fine bilder 😍
    • Vår er vant til å være alene. I år er vi hjemme.  Blir nok noe med oss, og noe i buret sitt i underetasjen.
    • Noen som har tips til hundefører jakker med lomme bak til barn/junior, eventuelt noen som selger i mindre størrelser enn xs, eller har en kort modell, eller kan skreddersys? Vet Canelana sine jakker kan bestilles på mål, men noen andre? Pinewood sine er fine, men de har selger ingen hundeførerjakker til barn, og deres xs er veldig stor/lang. Trenger ikke være butikker i Norge, hvis noen vet om noen utenlands å, gjerne kommenter lenke😊    
    • Ja, hvis han aldri har lært å være alene på andre tider av døgnet så er det faktisk en ting. En "fordel" med å være ufør og ikke ha med hundene overalt er at de lærer å være alene på helt random tidspunkter.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...