Gå til innhold
Hundesonen.no

Voldtekt.


Ulvinne

Recommended Posts

Er det lov og ta opp?Ellers får en eller annen slette dette innlegget.

Men jeg leste på nesteklikk.no i dag. Hvor de tar opp dette med voldtekt.

Hvem voldtar,hvorfor,er det kvinnensskyld,er det en syk mann osv..

Du kan lese det her

Hva mener dere? Noen teorier?

Vil bare legge til at jeg ikke skriver det her for og provosere eller støte noen. Men jeg føler det er et intr tema og er nysgjerrig på hva andre mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kvinnens skyld,er det en syk mann osv..

Jeg mener det ikke er offerets skyld (selvom ofrene ofte føler det i etterkant). Om ikke den som voldtar er syk så er i hvert fall handlingen syk og ødeleggende for den som blir utsatt for noe sånt. Voldtekt kan skje 'begge veier', derfor et litt mer generelt svar enn kvinne som offer, mann som overgriper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det ikke er offerets skyld (selvom ofrene ofte føler det i etterkant). Om ikke den som voldtar er syk så er i hvert fall handlingen syk og ødeleggende for den som blir utsatt for noe sånt. Voldtekt kan skje 'begge veier', derfor et litt mer generelt svar enn kvinne som offer, mann som overgriper.

Men det der har jeg lurt på.. HVordan i svarte voldtar man en mann?? Mann voldtar mann skjønner jeg jo.. Men hvordan kan en kvinne voldta en mann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det der har jeg lurt på.. HVordan i svarte voldtar man en mann?? Mann voldtar mann skjønner jeg jo.. Men hvordan kan en kvinne voldta en mann?

Et overgrep er ikke nødvendigvis 'inn-ut'. Var en dame i Bergen som ble dømt for det for ikke så veldig lenge siden mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det der har jeg lurt på.. HVordan i svarte voldtar man en mann?? Mann voldtar mann skjønner jeg jo.. Men hvordan kan en kvinne voldta en mann?

Altså, man kan jo ta i bruk "hjelpemidler". Har egentlig lite lyst til å utbrodere den noe særlig, men jeg antar du skjønner hva jeg mener. Men nå er ikke voldtekt nødvendigvis ensbetydende med et faktisk gjennomført samleie heller. Grove tilnærmelser går vel også inn under dette. Og hvis mannen er dritings eller lignende og våkner opp i det en kvinne eh.. holder på, så er det iaf mer enn "godt nok" for å føle seg voldtatt vil jeg tro..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voldtekt er totalt uakseptabelt - enkelt og greit. Det er ikke noe man kan ha "skyld i selv". Et nei er et nei, og det har man å respektere - uansett hvor kort skjørtet var eller om vedkommende var bedt hjem til noen eller ikke.

Hvem gjør det? Tja si det... Som Charleen sier - de fleste voldtekter skjer mellom folk som kjenner hverandre, mange av dem er par. Så bak mørketallene skjuler det seg nok mange man ikke ville mistenkt sånn med det første. Noen voldtar kanskje bare en gang, for andre blir det et mønster.

Noen med psykologbakgrunn kan sikkert korrigere meg, men det har vel mye med makt og avmakt å gjøre (og handler egentlig mindre om sex?).

At man enten bruker det som et rent maktmiddel - eller som et utslag av frustrasjon og utilstrekkelighet i relasjoner med det motsatte kjønn.

Mange overgripere har også selv opplevd overgrep som unge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det irriterer meg med de som sier "kle på dere bedre, ikke provoser frem voldtekt osv." Jeg er ikke av dem som kler meg lettkledd og sprader rundt, men jeg syns det er for lettvint å "skylde på" at jenta var lettkledd, eller at man har provosert frem en voldtekt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det irriterer meg med de som sier "kle på dere bedre, ikke provoser frem voldtekt osv." Jeg er ikke av dem som kler meg lettkledd og sprader rundt, men jeg syns det er for lettvint å "skylde på" at jenta var lettkledd, eller at man har provosert frem en voldtekt selv.

Det handler ikke om skyld når man sier slikt, det handler om at risikoen øker, og det er dessverre kalde fakta. Fetteren min er politi i Oslo, og han sa at jenter som er uoppmerksomme (snakker i mobiltelefon, er beruset etc), jenter som har langt hår som er lett å røske tak i, jenter som har klær som er lette å få av, og jenter som går alene har mye større risiko for å havne i en slik situasjon enn andre. Slik er det dessverre; syke mennesker finnes overalt og man kan si at ovennevnte ikke er voldtekstgrunn - ingenting er voldtektsgrunn, men man VET at det forekommer og hver enkelt må gjøre risikoen så lav som mulig, selv om det aldri er noen garanti for at du ikke vil bli utsatt for voldtekt.

Skylden ligger ene og alene hos overgriperen, det er sikkert. Men man vil jo helst slippe å havne i en situasjon som krever at man må kjempe for å komme unna og da kan man ta sine forhåndsregler så langt det lar seg gjøre. Men helt trygg er man aldri- voldtekt kommer i mange variasjoner, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...